112 investeerders legden tot nu toe ieder gemiddeld 1160 euro in via crowdfundplatform Symbid, en krijgen daarmee aandelen in Wezp, dat een dienst heeft ontwikkeld om de administratie van zzp’ers te versimpelen.
De startup haalde eerst kapitaal op in zijn eigen netwerk, waarna met crowdfunding geld werd gezocht om het platform verder uit kunnen bouwen en voor zaken als apps en marketing. ‘Veel zzp’ers hebben ook zelf geïnvesteerd en zo hebben we ons netwerk ook verbreedt’, vertelt mede-oprichter Philip Lomans, die de dienst opzette met mede-oprichters Bianca Ippel en Ron van Eijk.
Complex
Het uitgangspunt van Wezp, dat zich richt op een groeiende zzp-markt: bestaande processen en systemen voor het verwerken van bonnetjes, uren en kilometers zijn onnodig complex. Het kost vaak veel tijd en je hebt geen inzicht vanwege het bewaren van de bonnetjes in een schoenendoos en het verwerken door je boekhouder.
Bonnetjes scannen is volgens Lomans de grootste frustratie bij zelfstandige ondernemers. ‘Het is raar dat je betaalt met digitale pas en dan een papieren bonnetje krijgt dat je weer moet invoeren. Dat is een ouderwets patroon’, zegt Lomans.
‘Uiteindelijk willen we administratieloos werken. Daar proberen we slimme oplossingen voor te bedenken, zoals het automatisch registeren van tankbeurten, openbaar vervoer en parkeren.’ Een volgende stap wordt mogelijk het integreren van kilometerregistratie en zaken als het integreren van telefoonrekeningen in het systeem van Wezp.
Groei
Om grote partijen als telecombedrijven aan te kunnen sluiten wil Lomans eerst de Wezp-community laten groeien, zodat de startup een interessante gesprekspartner wordt. ‘Als wij een paar duizend mensen hebben verzameld dan hebben wij wat in te brengen.’
Op dit moment zit de startup nog in een testfase, waarin onder meer wordt geëxperimenteerd met een mobiliteitskaart. Ook wordt de aansluiting gezocht met boekhoudkantoren. ‘Die zien ons niet als bedreiging’, zegt Lomans. ‘We gaan geen boekhoudpakket maken. Maar die boekhouders weten dat het inkloppen van bonnetjes een aflopende zaak is. Die innovatie bieden wij aan en wij zien boekhouders als distributiekanaal voor onze dienst.’
Boekhoudkantoren hebben juist iets te winnen bij een dienst als Wezp, zegt Lomans, want ze hoeven zelf minder operationeel werk te doen (‘bonnen inkloppen) en kunnen zich meer richten op advieswerk.
Startups
Ondernemer Lomans is ondertussen ook directeur-eigenaar van digitaal marketingbureau Netvlies, en steekt vanuit die rol behalve in Wezp ook energie in het later dit jaar te lanceren ‘social achievement-platform’ Avermundi.com, waarmee mensen met behulp van anderen belangrijke levensdoelen kunnen behalen.
Om dat platform wereldwijd onder de aandacht te kunnen krijgen wordt ook gecrowdfund, maar wordt ingezet op meer mainstream Kickstarter of Indiegogo, in plaats van een zakelijk crowdfundplatform als Symbid.