Compagnon: Paul Schurink (41)
Wat: verwarmende terraskussens
Start: 2009
Personeel: geen
Omzet: niet openbaar
Hij is net terug uit Londen, waar hij met Sit & Heat heeft meegedaan aan de Join Our Core wedstrijd van Ben & Jerry’s. Hij won niet, maar kreeg wel een dikke pluim van Jerry himself, die zei ‘I think you are going to raise tons of money, right now.’
[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”Sit”]
Rijkschroeff pakt een probleem aan dat met het rookverbod alleen maar groter is geworden: de grote hoeveelheid energie die verspild worden met heaters op terrassen. “Die verwarmen eigenlijk alleen je gezicht en handen, en verder vooral de buitenlucht.” Rijkschroeff ontwikkelde verwarmende terraskussens die met een sensor aangaan als er iemand op gaat zitten, en die je desgewenst ook uit kunt zetten of op een hogere of lagere stand kan instellen. De kussens zijn in tien seconden warm en verbruiken stukken minder energie. Voor de vergelijking: een gasheater verbruikt tussen 2.000 en 12.000 watt, een Sit & Heat kussen 30 watt. Op jaarbasis kan dat een horeca-uitbuiter 7.000 à 8.000 euro schelen, als je uitgaat van een terras met 5 heaters en 25 zitplekken. Uit een onderzoek dat de jonge ondernemer uitvoerde, blijkt bovendien dat terrasbezoekers de kussens fijner vinden, omdat hun hele torso wordt verwarmd. “Daar zitten je organen, en als die warm zijn, voelt je hele lijf warm.”
Al in 2009 had hij de eerste schetsen gemaakt – waarmee hij een prijs won van 10.000 euro van het Ministerie van VROM – maar pas dit jaar werden ze in productie genomen, want Rijkschroeff wilde eerst zijn opleiding Industrieel Product Ontwerpen afmaken. Daarnaast schoolde hij zich bij; hij volgde een minor ondernemerschap aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ging naar Amerika voor het prestigieuze Kauffmann Scholarship programma. Daar kwam hij vol inspiratie van terug, klaar om te gaan ondernemen. Hij wisselde van compagnon, haalde een pre-seed lening binnen bij de stichting Kiemt, zette de productie op en zocht een eerste pilotproject om het product te testen op kinderziektes. Nu zoekt hij naar productiepartijen in Oost-Europa om de verkoopprijs van 350 euro per zitplaats omlaag te krijgen en is hij in gesprek met informals om op te kunnen schalen. Als dat lukt, kan hij in kwartaal 3 of 4 van dit jaar los met de verkoop; enerzijds aan consumenten via hoveniers en anderzijds aan de horecamarkt via terrasbouwers. En als het aan hem ligt kan de verkoop dan ook snel buiten Nederland van start gaan, want de jonge ondernemer heeft de contacten die hij legde in Amerika en Engeland ook warm gehouden.
Tekst: Karin Husslage