Wat: analyse van social media-uitingen
Sinds: april 2012
Personeel: 3
Omzet: nog niet bekend
“Mijn moeder zegt wel eens tegen me dat ik zo’n workaholic ben”, vertelt webdeveloper en SocialExpress-oprichter Ivo Minjauw. “Dan zeg ik, dit is geen werk, dit is gewoon leuk.”
Toen hij tiener was, was hij al grote delen van de dag achter de computer te vinden. Maar Minjauw is geen enthousiaste ontwikkelaar, die toevallig ondernemer is geworden. Zijn ondernemerschap is de vervulling van een droom die hij zelf heeft afgedwongen, getuige zijn verhaal over het ontstaan van SocialExpress, een bedrijf dat de social media-uitingen van consumenten voor bedrijven in kaart brengt. “Toen ik informatica in Kortrijk studeerde, bracht ik een week door in Silicon Valley, waar ik in contact kwam met allemaal jonge, succesvolle techondernemingen, zoals Google. Dat vond ik zo mooi, dat ik bij terugkomst wist dat ik geen stage wilde lopen bij een bedrijf. Ik wilde zelf iets oprichten en ik wist ook al wat. Mijn hogeschool had nog nooit op zulke wijze een stage ingevuld en wilde er eerst niet aan, maar ik heb ze gelukkig kunnen overtuigen.”
Daar heeft de schoolleiding nooit spijt van gekregen, want Minjauws idee sloeg aan. Hij bouwde een tool waarmee bedrijven complimenten, vragen en klachten op social media konden traceren en behandelen. “Startupbootcamp (een Amsterdamse accelerator, red.) vond mijn idee zo goed, dat ze me ten faveure van vierhonderd andere kandidaten toegang boden tot hun programma.”
Dat Minjauw een rasondernemer is, bleek wel toen hij al snel bereid bleek om zijn product aan te passen aan de behoeften in de markt. “Eenmaal in Nederland opererend, zei een social media-manager van Philips tegen me dat hij andere verwachtingen van het product had. Hij dacht dat ik een applicatie aanbood die niet alleen alle social media-uitingen van klanten traceert, maar deze ook analyseert en verpakt in kant-en-klare rapporten. Anders moest hij zelf met Excel-bestandjes knutselen.”
Zoiets hoef je maar een keer tegen Minjauw te zeggen. Een jaar later biedt hij nu een programma dat een social media-manager dagelijks inzicht biedt in social media conversaties over zijn werkgever. Dat doet SocialExpress middels verschillende abonnementen. “Een standaardabonnement geeft je inzicht in conversaties via Twitter en Facebook. Wil je meer functies en social media toevoegen, dan betaal je extra”, aldus de Vlaming.
Zijn flexibele houding heeft hem veel opgeleverd: niet alleen heeft SocialExpress vijf corporate klanten binnengehengeld, waaronder ABN Amro, ook heeft hij een serie angel investors achter zich weten te scharen zoals Arco van Nieuwland en Lucas Brentjens (oprichters van b2b-softwarebedrijven Exact en Yuki), Kristof Vereenooghe (oprichter LUMA Marketing Technologies) en Chang Ng en Erwin van der Veen van Vitulum Ventures. Samen zijn ze goed voor 250.000 euro groeigeld. “We gaan de Amerikaanse markt bestormen”, wrijft Minjauw zich in zijn handen.
Dankzij de investeerders is Minjauw ook in staat om minstens even getalenteerde ontwikkelaars als hijzelf aan te trekken. Hij geeft hoog op over zijn nieuwe aanwinst Niels Dequeker, inmiddels een lead developer en partner bij SocialExpress. “Niels nam, hoe kan het ook anders, contact met mij op voor een baan via Twitter.”
De jonge ondernemers willen geen uitspraken doen over 2013, maar mikken volgend jaar op een omzet van drie ton euro. Minjauw: “Bepaalde bedrijven, zoals telco’s en banken, zullen in het begin bepalend zijn. Zij hebben dagelijks natuurlijk met meer klachten te maken dan bijvoorbeeld een drankfabrikant als Heineken. Al is dat net zo goed een potentiële cliënt.”
Tekst Bas van Essen