Wat: online communities voor bedrijven
Sinds: 2015
Omzet 2015: n.b.
Waar: Amsterdam
Website: getcrowded.co
De verkiezing van de jonge ondernemer van het jaar is gesloten! Crowded verzamelde 172 likes.
Crowded bouwt communities op maat voor bedrijven: denk aan een forum, waarop klanten met vragen terechtkunnen en elkaar op weg helpen. “Er is geen goede oplossing waarmee niet-technische mensen een community kunnen lanceren. Wij hebben die wel, en op zo’n schaalbare en flexibele manier dat de communities meegroeien met de ambities van klanten,” zegt Robert van Hoesel.
Dat lijkt op wat Insided doet. “Maar het succes van onze dienst niet alleen uit advies en hulp, maar vooral uit goede engagement tools die communities actief houden. We hebben nu 34% van alle leden van alle communities maandelijks actief.”
Crowded werkt al voor ING, AB InBev, Capgemini, TUI en de gemeente Amsterdam. “Grote bedrijven, maar we willen heel snel de Squarespace voor communties worden, ofwel: de one-stop shop waar iedereen zijn support-, co-working-, of ideation-community opzet. Dat is dus opschalen van enkele communties per week lanceren, naar tientallen per uur.”
“We zitten nu in de fase dat we beginnen met schalen, en dat brengt veel uitdagingen mee. We zijn compleet bootstrapped en ondanks dat dat veel vrijheid geeft mis je een beetje het toeziend oog van een investeerder die alles een keer eerder heeft gedaan. Op cruciale momenten waarop we de richting van het bedrijf moeten bepalen kan een beetje advies ons enorm helpen bij onze ambities.”
“We richten ons op zowel kleine bedrijven als ook de grote jongens. Wat bij die laatste juist enorm helpt is het feit dat we jong en hip zijn. Decisionmakers, vaak de CEO’s of top-managers, vinden het vaak inspirerend en interessant om met ons af te spreken, al is het puur om over algemene zaken te praten. Dat opent voor ons de deur om later ons product daar goed te verkopen.”