Wat: online drukkerij
Start: oktober 2005
Omzet: 21 miljoen (2011)
Personeel: 140
[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Drukwerkdeal.nl”]
“Ik verbaasde me erover dat een beetje inkt op een klein stukje papier zó duur kon zijn.” Marco Aarnink moest visitekaartjes inkopen voor zijn baas, en zag een gat in de markt. Hij ging gestandaardiseerd drukwerk verkopen via internet, want hij had al snel in de gaten: hoe meer orders je binnenhaalt, hoe goedkoper het wordt. “Het meeste briefpapier bijvoorbeeld is op 90 grams wit papier in full colour. Als je negen opdrachten op één drukvel zet, draait de pers ze allemaal in één keer weg. Normaal draait de pers per order.”
Affiniteit met drukwerk had Aarnink niet, toen hij Drukwerkdeal.nl begon. Hij wist alleen dat hij ondernemer wilde worden, en daarom studeerde hij Small Business en Retail Management. “Maar als je je erin vastbijt kom je een heel eind. We zijn heel Europa doorgereden om goedkoop drukwerk in te kopen. Er was destijds een overcapaciteit in de drukwerkmarkt en daar maakten wij gebruik van.”
In die dagen waren er maar een paar bedrijven die hun drukwerk via internet aan de man brachten, maar die zetten slechts het conventionele aanbod online. Aarnink: “De drukkers gaven ons de schuld van de teloorgang van de grafische markt, maar dat is onzin. Ik zag gewoon een gat in de markt en ben daar in gesprongen.”
Tegenwoordig worden er veel kleine oplages besteld en Drukwerkdeal.nl heeft nu een eigen machinepark waarin die orders “snel en goedkoop door het bedrijf heengetrokken worden”. Een van Aarninks credo’s is dan ook ‘massa is kassa’, al gaat het tegenwoordig niet alleen om prijs maar vooral om service.
Tekst Eefje Rammeloo