Opgericht door: Rob Wijnberg
In: 2013
Eigenaren: Ernst-Jan Pfauth, Rob Wijnberg, De Groene Amsterdammer, Momkai en Stichting Democratie & Media
Game: journalistiek
Product: een online platform achter betaalmuur
Cijfers: meer dan 27.000 gebruikers
Waarom gamechanger?
De Correspondent heeft succesvol een grote groep betalende lezers aan zich gebonden, in een tijdperk waarin velen beweren dat alles op internet gratis moet zijn.
Profiel:
De Correspondent wil de actualiteit loslaten. Het gaat niet om het nieuws van de dag, maar om wat de schrijvers (correspondenten) het belangrijkste vinden. 'Een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag' is de slogan van het platform. Om dit te kunnen realiseren bouwde hoofdredacteur en mede-oprichter Rob Wijnberg samen met Ernst-Jan Pfauth en ontwerwerpbureau Momkia een online platform, waar abonnees, die 60 euro per jaar betalen, advertentie-vrij artikelen kunnen lezen.
Een belangrijke functie voor abonnees is dat zij auteurs kunnen volgen. Wijnberg vroeg bekende namen zoals Femke Halsema, Jelle Brandt Corstius, Arnon Grunberg, Monique Samuel, David Van Reybrouck en Joris Luyendijk om voor de site te komen schrijven. Daarnaast werkt er ook een vast team van correspondenten voor De Correspondent, zoals Rutger Bregman en Dimitri Tokmetzis, evenals een groep freelancers.
Wijnberg presenteerde in maart van 2013 zijn idee (bij De Wereld Draait Door, hieronder te bekijken) en wilde in 31 dagen minimaal 15.000 donateurs binnenhalen (terwijl er nog geen stuk geschreven was). Dat lukte, in totaal besloten in de eerste maand 20.000 mensen lid te worden. Inmiddels heeft de organisatie ook het tweede jaar kunnen financieren en staat de teller op meer dan 27.000 leden, waarvan 12.000 hun abonnement hebben verlengd.