Start: 2012
Personeel: 3
Omzet: onbekend
Of het nou een opvoeddeskundige is, een rockband of de bedenker van ‘the lean startup’. Iedereen kan zijn eigen held naar Nederland halen, mits er voldoende anderen zijn die óók naar de betreffende held willen komen luisteren. Een soort crowdfunding dus, geboren uit ergernis over een gemist optreden van een bepaalde artiest. “Wie bepaalt eigenlijk welke artiesten naar Nederland komen?”, bedachten Thijs Sprangers en co-founder YANi (artiestennaam) op de verjaardag waar die frustratie naar boven kwam. “En kunnen we dat niet zelf doen?”.
Een platform als Live on Demand is dé manier om zeker te weten dat een spreker of artiest voldoende publiek trekt. Ieder verzoek dat binnenkomt wordt geanalyseerd en op basis van een schatting wordt de prijs van een toegangskaartje en de kritieke massa bepaald. Het moet een soort sneeuwbaleffect zijn: degenen die als eerste een kaartje kopen, vinden ook de volgende geïnteresseerden. “We gaan pas boeken als de laatste kaartjes zijn verkocht. Alles wat betaald moet worden nemen we in optie.” Er zijn twintig podia bij het project aangesloten en Live on Demand werkt samen met eventorganisators. “Het grootste risico is dat we er veel moeite in steken en dat het niet doorgaat. De rest is wel op te lossen.”
Tekst Eefje Rammeloo