Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2015

Princess

Wie: Tim (28) en Florentine (27) Ouborg
Wat: koffers, tassen en sportartikelen
Daagt uit: kofferbranche
Sinds: 2011
Omzet 2014: 7,4 miljoen euro
Medewerkers: 15

Mensen reizen steeds meer en vaker, en daar hebben ze koffers voor nodig. Maar noem eens drie grote merken? “Na Samsonite blijven de meeste mensen steken”, zegt Tim Ouborg. “De koffermarkt is conservatief, er was plek voor een innovatief merk dat staat voor betaalbaar design met een Hollands tintje. Wij proberen echt iets bijzonders van een koffer te maken.” 

In 2011 startte hij samen met zijn zus opnieuw met de naam Princess Traveller, op basis van het merk dat vader Aad heeft grootgemaakt met huishoudelijke apparatuur. Die tak werd verkocht, maar Ouborg behield de naam Princess voor andere activiteiten van zijn kinderen. Aanvankelijk draaide het om hockeytassen, -schoenen en -sticks. “Maar wij wilde echt de wereld in met ons merk. We gingen verder denken en kwamen via de sporttassen, die wij al maakten, bij koffers terecht. En sindsdien zijn we echt weggeschoten.”

Wat heet: Princess was in 2014 het op één na snelst groeiende bedrijf van Nederland (met een Gouden Gazelle als snelste groeier van de regio Brabant) en staan dit jaar in de finale van EY entrepreneur of the year. De koffers trokken namelijk wereldwijd aandacht met de in het handvat ingebouwde weegschaal en de koffer met ingebouwde oplader voor je telefoon. Princess Traveller ging mede daardoor vrij snel internationaal. Hoezeer vader Aad de hand heeft in dit succes?

“Het is ons bedrijf, maar we noemen hem onze Aad-viseur. Zijn motto was: ondernemen is entertainen. Wij noemen het experience marketing – ik ben erop afgestudeerd – en we bedenken bijzondere marketingacties, events, en partnerships die passen bij ons bedrijf en het familiegevoel.”