Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Boek over Peerby leest als achtbaan aan overwonnen failures

Vallen en weer opstaan; Daan Weddepohl heeft het tot absolute kunst verheven. Zijn boek 99 redenen om te stoppen en tóch door te gaan biedt een uniek kijkje in het dagelijks leven van een founder van een kwakkelende startup. Uiteindelijk vindt Weddepohl tóch de weg omhoog.

peerby team
Foto: Peerby

Voer voor psychologen, dat moet de psyche van Daan Weddepohl zijn, zo blijkt uit zijn nieuwe boek 99 redenen om te stoppen en tóch door te gaan over zijn strijd voor deelplatform Peerby.

Werkelijk alles gaat mis: investeerders willen hun geld terug, Weddepohl moet driekwart van zijn werknemers ontslaan, zijn co-founder stapt op en businessmodel na businessmodel faalt.

Toch geeft Weddepohl nooit en te nimmer op. Sterker nog: hij steekt zijn laatste spaarcenten in het bedrijf, om medewerkers uit te kunnen betalen en niet failliet te gaan. Daar moet je stalen zenuwen voor hebben, of is het simpelweg naïviteit?

99 redenen om te stoppen daan weddepohl peerbyPeerby richtte hij in 2012 op als deelplatform voor spullen. Heb je een boor nodig, dan kun je er een van iemand in de buurt lenen die je op het platform tegenkomt, gaat het idee. Dat is immers duurzamer dan het kopen van een nieuw exemplaar, dat je slechts enkele malen in je leven zult gebruiken. Weddepohls idee voor de deeleconomie wint prijs na prijs, hij wordt toegesproken door Bill Clinton, ingevlogen naar het World Economic Forum in Davos en geciteerd door zowel The New York Times als The Guardian. Hij vindt investeerders, haalt in totaal 5 miljoen euro groeigeld op en krijgt op het hoogtepunt van Peerby zelfs een aanbod om zijn bedrijf voor 16 miljoen euro van de hand te doen.

Stagnerende groei

Even is het alsof alles wat Weddepohl aanraakt in goud verandert. Toch schuilt achter deze façade van faam een amper schalend businessmodel, waardoor de groei in 2017 stagneert. Stelde Weddepohl in dat jaar nog tegen Sprout te werken met “geduldige investeerders”, zijn boek leert dat de kaarten in feite heel anders geschud waren. Een grote investeerder trekt zich terug uit het bedrijf en een ander stuurt aan op een overname. Weddepohl slankt zijn team af naar op een bepaald moment nog maar vier mensen. Even later blijkt ook nog eens een Britse concurrent doodleuk een investering van 10 miljoen dollar op te halen. Weddepohl zit in zak en as.

Toch, op het moment dat je denkt dat het nu écht over moet zijn met Peerby, blijkt Weddepohl eindelijk de weg omhoog te vinden. De ondernemer gooit er een potpourri van startup-technieken tegenaan, met als bijbel de Lean Startup-methode van Eric Ries. Het mengsel leidt tot een model dat wonderwel kwartaal na kwartaal de gedroomde, figuurlijke hockeystick in de omzetgrafieken laat zien; een teken van exponentiele groei, die unicorns – bedrijven die pre-beurs een miljardenwaardering krijgen – allen door hebben gemaakt.

De weg omhoog

Hoe zijn recept voor groei er precies uitziet, daarover blijft Weddepohl in zijn boek wat vaag, maar het zal waarschijnlijk te maken hebben met goede Google-rankings en fees uit huurinkomsten. Feit is dat Peerby weer groeit. Vervloekte Weddepohl zichzelf de afgelopen jaren weleens dat hij die 16 miljoen euro niet had aangenomen, anno 2019 lijkt hij er blij mee te zijn. Sterker nog, tegen online interviewprogramma 7 Ditches durfde hij onlangs zelfs te speculeren over het feit dat zijn bedrijf weleens een miljard euro waard kan worden. Een unicorn, dus.

Of het zover komt, we moeten het allemaal nog maar zien. Het boek leert dat het immers ook zo weer de andere kant op kan gaan, waardoor de groei opnieuw stagneert. In hetzelfde interview met 7Ditches zegt Weddepohl dan ook: “Peerby is eigenlijk alles of niks.” Je gunt het deze ondernemer wel, omdat Weddepohl dan ook werkelijk álles – oftewel: de inhoud van zijn volledige spaarrekening – in zijn bedrijf stopt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

99 redenen om te stoppen en tóch door te gaan leest als een achtbaan aan failures, die door behendig ondernemerschap telkens nét niet tot een faillissement leiden. Het boek biedt bovendien een uniek kijkje in de perikelen die kwakkelende startups doorgaan voor ze hun businessmodel hebben gevonden. Dat Weddepohl hier zo open over is, siert hem. De meeste ondernemers zouden in zijn situatie immers goed weer spelen.


Het boek 99 redenen om te stoppen en tóch door te gaan van Daan Weddepohl is verkrijgbaar bij Managementboek.nl voor €20,99.