Waarom presteren sommige bedrijven significant betere dan andere, vroeg de Amerikaanse bedrijfskundige Jim Collins zich medio 2001 af. Zesduizend artikelen, tweeduizend pagina’s interviews en 384 Mb aan computerdata verder herkende Collins zeven succesfactoren binnen de thema’s ‘gedisciplineerde mensen’, ‘gedisciplineerde gedachtes’ en ‘gedisciplineerde acties’.
De voorbeelden zijn inmiddels wat verouderd (hypotheekverstrekker Fannie Mae die later 117 miljard dollar aan staatssteun mocht ontvangen ‘great’ noemen gaat er bij ons niet in), maar de theorie is nog steeds toepasbaar om het beste uit jezelf en je mensen te halen. Voor dat laatste is minder nodig dan je zou denken.
1. Niveau 5-leiderschap. Volgens Collins staat het ego van topmannen en -vrouwen het bedrijfsbelang in de weg. Hij beschrijft vijf treden van leiderschap waarbij enkel het summum, de ‘niveau 5-leider’, in staat is om een bedrijf van good naar great te tillen. Deze leiders zetten hun ego aan de kant, stellen zich bescheiden op, prijzen anderen bij successen en kijken zichzelf aan bij mislukkingen. In de onderzoeken verklaarden deze topmannen dat succes veelal te maken heeft met geluk in plaats van met hun eigen kunnen.
2. Eerst wie… dan wat. Voordat je beslist wát je gaat doen, is het de prioriteit om de juiste mensen aan boord te krijgen. Twijfel je over iemand, zoek dan door. Merk je dat iemand niet binnen het bedrijf past, neem dan zo snel mogelijk afscheid. Zet vooral je beste mensen op de grootste toekomstkansen.
3. Benoem de realiteit, maar houd hoop. Een goede leider moet de harde feiten onder ogen durven zien en deze uitspreken tegen zijn medewerkers, maar ook de moed erin houden dat er een oplossing voorhanden is. Tegelijkertijd is het beter om vragen te stellen dan met antwoorden te komen, om in dialoog te gaan met je medewerkers en om mislukkingen te benoemen, zonder de schuld bij iemand neer te leggen.
4. Het egelconcept. Een egel heeft een simpele, maar effectieve verdedigingsmethode die als metafoor voor bedrijven kan worden gebruikt: blijf doen waar je goed in bent. Volgens Collins moet elk bedrijf zichzelf drie vragen stellen: waar kunnen wij het beste ter wereld in zijn, waar zijn wij gepassioneerd over en wat zorgt voor financieel rendement? Wanneer je de kern van deze drie zaken kunt benoemen, heb je jouw kantelpunt van good naar great gevonden.
5. Een disciplinecultuur. Een bedrijf heeft de discipline nodig om alles te doen om het beste in zijn specifieke business te worden en vanuit die positie te innoveren. Begin daarom naast je to do-lijst ook een ‘stop to do-lijst’ met zaken waar je géén aandacht meer aan zult besteden.
6. Technologische versnellers. Technologie kan op allerlei manieren gebruikt worden om je kantelpunt van good naar great te versnellen. Het is wel zaak om er op weloverwogen wijze mee om te gaan. Technologie is nooit een drijver op zich. Zie het als een formule 1-team: techniek is belangrijk, maar voor de overwinning is de damenwerking met een uitstekende bestuurder en dito crew cruciaal.
7. Vliegwiel. Het kantelpunt van good naar great is een vliegwiel dat wordt aangezwengeld door elke stap die je dichter bij het egelconcept van je bedrijf komt. Ga je er verder vanaf, dan draait het wiel in tegengestelde richting: je komt in een negatieve spiraal terecht die demotiveert en weinig resultaat oplevert.
Meer theorieën, ideeën, goeroes en modellen? Lees dan de 100 Business Bites of verdiep deze theorie met Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins.
Titel: 100 Business Bites
Auteur: Machiel Emmering & Remy Ludo Gieling
Uitgever: Business Contact
Jaar: 2016
ISBN: 978 90 470 0934 4
Bladzijdes: 222
Prijs: €19,99
Bestellen via Managementboek