‘Het is een beetje uit de hand gelopen’, zegt Derk Roodhuyzen de Vries, samen met Mark van Laar oprichter van Fixico. Twee weken geleden besloot de challenger (2014) zich te storten op het ontwikkelen en installeren van corona-spatschermen voor taxi’s en andere vervoerders, waarmee chauffeurs zich kunnen beschermen tegen het coronavirus. Inmiddels werden al 5.500 schermen ingebouwd.
Het is een bijzonder en nieuw verdienmodel voor een platform dat normaal fungeert als online schakel tussen auto’s met schade en garages die die deuken herstellen. Roodhuyzen de Vries: ‘We hoorden van bedrijven in de VS dat er vraag ontstond naar dit soort schermen. Toen kwamen we erachter dat er hier nog helemaal niks was. Twee weken geleden zijn we in sneltreinvaart prototypes gaan maken, en hebben we een boekingstool gemaakt waar je de installatie kan inplannen. Het wordt een hele serieuze business.’
Vijf minuten
De schermen hebben volgens de ondernemer een paar voordelen. Zo zijn ze niet van gewoon plastic, maar van sterk en brandwerend polycarbonaat. Ze worden op maakt gemaakt voor ongeveer veertig automodellen, op zo’n manier dat er niet geboord en geschroefd hoeft te worden. De installatie duurt ongeveer vijf minuten, waardoor taxi’s snel weer de weg op kunnen.
‘Zo bezorgen we herstelbedrijven, die het momenteel moeilijk hebben, extra omzet. Bijna als een soort McDrive gaan er daar honderden taxi’s doorheen.’ De schermen kosten, inclusief installatie, 99 euro (exclusief btw).
Deze garage installeert zo’n honderd schermen per dag:
Fixico bestelde een eerste lading schermen bij fabrieken in Nederland en België, maar die fabrieken waren al snel door hun capaciteit heen, zegt Roodhuyzen de Vries. Daarna werden ook fabrieken aangehaakt in Duitsland en Turkije. ‘Dit materiaal is heel lastig aan te komen. Maar wij kunnen het in grote aantallen snel leveren.’
TCA en Uber
Via bestaande contacten kwam Fixico in contact met taxidienst TCA. Voor Uber-chauffeurs ontwikkelde Fixico zelfs een boeking-tool voor de app, zodat Uber-chauffeurs vanuit de app een afspraak kunnen maken om een scherm te laten installeren.
‘We hadden twee weken geleden niet verwacht dat dit zo’n vlucht zou nemen. Maar dit is wel de kracht van een platform zoals het onze. Dat je in twee weken tijd kan zorgen voor prototypes, branding, een website en een boekingstool. Dat is waar je energie van krijgt.’
Springplank
Voor Fixico fungeert het scherm ondertussen ook als een springplank naar meer landen (Fixico is al actief in onder andere Duitsland en Zuid-Afrika). Zo schrijft de dienst schadeherstelbedrijven in Zweden aan met de propositie om ook daar schermen te installeren en installatiepartner te worden. Zodra die bedrijven aanhaken, zijn zij meteen Fixico-gebruiker.
Met zijn platform gaat het ondanks de coronacrisis heel aardig, zegt Roodhuyzen de Vries. ‘In landen die helemaal plat liggen, zoals België, gebeurt niks. Maar in andere landen gaat de business best wel goed. We doen schadeafhandelingen volledig digitaal, met zo min mogelijk fysiek contact. Dat is de digitale transformatie waar altijd al op aan het ‘duwen’ waren. Dat gaat nu ineens heel hard. We merken her en daar dus wel een dipje, maar vooral de langere termijn is dit fantastisch.’
Europees
De komende tijd rolt Fixico het scherm – en de bijbehorende boekingstool – ook uit naar Frankrijk, België, Groot-Brittannië, Zweden en Zwitserland. Het bedrijf probeert ook binnen te komen bij politiekorpsen en andere taxidiensten in heel Europa. Wat Roodhuyzen de Vries betreft is daarna de rest van de wereld aan de beurt.
‘Zolang er geen vaccin is, zal dit nog wel even doorgaan, en is het een mooie manier om extra business te realiseren. Er zijn wereldwijd alleen al 17 miljoen taxi’s. Dat hebben we wel even opgezocht inderdaad’, lacht de ondernemer. ‘Dus dan ben je nog wel even bezig.’