Tulpen voor de zorg, een digitale boom planten, restauranteten naar de voedselbank, alle mondkapjes naar de zorg. De eerste week van nationale maatregelen in verband met het coronavirus stonden in het teken van helpen van anderen, creatief omgaan met ontstane overschotten en tekorten.
Deze week gaan de lonen er weer uit bij alle bedrijven in Nederland. Voor sommigen nu al een aderlating met twee weken omzetverlies. Als voorzitter van WomenSbizz heb ik de afgelopen twee weken veel ondernemers gesproken en vooral ook gevraagd naar hun eigen plan van aanpak. Over de creatieve ideëen, praktische tips en enorme saamhorigheid besloot ik deze blog te schrijven. Bedoeld om te inspireren, maar ook als aanzet voor veel meer tips.
Tips voor klanten
Een mooi voorbeeld van vooruit regeren hoorde ik van een ondernemer in de retail. Zij belde vorige week al haar klanten met de vraag wat hun meest prangende problemen waren. Ook als je niets kunt doen om die mee op te lossen, wordt het gebaar al gewaardeerd. Denk ook aan het oplossen van nog hangende kleine geschillen, het verlengen van betalingstermijnen of het geven van een tijdelijke korting. In ruil voor dergelijke oplossingen besprak zij of de klant ná het opheffen van de coronamaatregelen bij het verstrekken van nieuwe opdrachten voorrang aan haar bedrijf zou willen geven.
Tips voor leveranciers
Een spiegelbeeldige actie werd mij verteld door een ondernemer in de agro- en food-industrie die in grote mate afhankelijk is van de transportsector. Zij betaalde vorige week vóór verstrijken van de betalingstermijn alle openstaande facturen van haar leverancier met de afspraak dat ze als ze straks weer transporten zou uitbesteden, haar leveringen als eerste zouden worden uitgevoerd.
Het is ook een goede periode voor try-outs van innovaties in samenwerkingen. Een platform dat gelanceerd kan worden of met lokale concurrenten gezamenlijk een initiatief uitrollen.
Tips voor personeel
Wat is het lastig om bij wegvallende werkzaamheden, thuiswerken, kinderen lesgeven en alles wat dagelijks aan nieuws op iedereen wordt afgevuurd nog productief en zinvol aan de slag te blijven. Een groepsapp waarin teamleden korte vlogs posten over hun werkdag, het verdelen van projecten ter verbetering van de organisatie of processen, het zetten van bijscholingsdoelen met cursussen die online gevolgd kunnen worden is een greep uit allerlei maatregelen die met mij gedeeld werden.
#beperkdeschade
Voor veel ondernemers die ik de laatste weken sprak is de normale bedrijfsvoering enorm teruggeschroefd. Het vraagt lef en ondernemerschap om juist nu met een plan van aanpak te komen voor je bedrijf dat je mensen inspireert om buiten de gebaande paden te treden.
De gezondheidscrisis komen we te boven; we mogen vertrouwen hebben in onze zorgprofessionals. De economische gevolgen zullen, zo wordt voorspeld, nog lang daarna voelbaar zijn.
Ik doe een oproep aan alle ondernemers en managers in Nederland om je allerbeste praktische tip op social media te delen met de #beperkdeschade. Laten we elkaar inspireren om niet alleen het juiste voor anderen, maar ook voor onszelf te doen.