Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crisis vormt boost voor Bieden en Wonen

Ondernemersduo Michiel Muller en Marc Schröder had een, voor hun doen, wat trage start met hun nieuwste onderneming. De inzakkende huizenmarkt geeft Bieden en Wonen echter een opmerkelijk zetje. "Als je huis al acht maanden te koop staat, heb je wel oren naar alternatieve verkoopmethodes."

 

In maart vorig jaar liet het duo achter Tango en Route Mobiel opnieuw van zich horen. De plannen voor het bestormen van de zorgsector met Simia gingen even in de ijskast om plaats te maken voor weer een andere markt die volgens de heren nodig moest worden opengebroken: met Bieden en Wonen creëerden ze een systeem waarmee huizenbezitters makkelijker hun huis konden verkopen.

 

Makelaars stonden echter niet te springen om op de bagagedrager van Muller en Schröder te springen. Het veilingsysteem dat de onderneming hanteert sloeg niet direct aan. “Mensen hebben tijd nodig om iets nieuws tot zich te laten doordringen. De meeste makelaars hadden weinig interesse in nieuwe verkoopmethoden”, aldus Muller

 

Crisis

En dat is niet zo handig voor een onderneming die het van de medewerking van makelaars moet hebben. De kredietcrisis en de daaruit ontstane stilstaande huizenmarkt blijkt echter een geschenk uit de hemel. “Dankzij de crisis staan zowel consumenten als makelaars meer open voor nieuwe ideeën. De oude verkoopsystemen werken gewoon niet meer. En geloof me, als je huis al acht maanden te koop staat, heb je wel oren naar alternatieve verkoopmethodes.”

 

Malaise op de woningmarkt of niet, de huivering voor het onbekende blijft. “Ook de consument moet argumenten horen waarom ze baat hebben bij ons systeem.” Het liefst werkt Muller dan ook samen met makelaars die het veilingsysteem van Bieden en Wonen goed kennen en begrijpen. “Uit de eerste succesverhalen hebben we een selectie gemaakt, waarmee we langs allerlei makelaars zijn geweest om ons product te promoten. Inmiddels werken we samen met 160 gecertificeerde makelaars, die door ons worden getraind om de voor- en nadelen van koop- en verkoop via Bieden en Wonen goed op de klanten over te brengen.”

 

Oplopende prijzen

Twee weken geleden zijn de eerste trainingen gegeven. De kern: “Niemand gaat naar een huis kijken dat 2,5 ton kost. Voorheen was het verlagen van de vraagprijs het enige wapen dat de makelaar in handen had. Maar bij ons wordt een minimumprijs gegeven van bijvoorbeeld 199.000 euro. Dan komen er ineens wél mensen kijken. Via de veiling loopt de prijs dan vanzelf omhoog op. Voor de verkopende partij is tien procent onder de vraagprijs een heel acceptabel resultaat. Zeker wanneer het huis moeilijk verkoopbaar is.”

 

In 2009 wil Muller het aantal gecertificeerde makelaars graag uitbreiden. Ook moeten woningcorporaties hun huizen via het veilingsysteem gaan verkopen. Hij zal zich echter vooral als sociaal ondernemer opwerpen: “We zijn in gesprek met het Notariaat en de banken om te kijken hoe we mensen met dubbele woonlasten of schulden zo snel mogelijk van hun ogenschijnlijk onverkoopbare woning afhelpen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Op de ChallengerDay 2008 werd Muller geïnterviewd over onder andere Bieden en Wonen en de kredietcrisis. Gemist? Gelukkig hebben we de beelden nog.