Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 grootste misvattingen over elektrisch rijden

De opmars van de elektrische auto lijkt misschien onstuitbaar, het fenomeen kent nog genoeg sceptici. Sytse Zuidema (NewMotion) tacklet de vijf grootste bezwaren.

Het Verenigd Koninkrijk was onlangs het meest recente land om het toekomstige einde van diesel- en benzineauto’s aan te kondigen. In 2040 is de verkoop van deze voertuigen daar verboden. Een paar weken eerder kondigde Frankrijk een vergelijkbaar voornemen aan en de verwachting is dat de komende jaren meer landen volgen.

De keuze voor een elektrisch (of hybride) voertuig is inmiddels een no-brainer voor veel van oorsprong benzineverslaafde chauffeurs. En natuurlijk niet alleen omdat de regering vindt dat ‘traditionele’ auto’s moeten worden verboden.

Maar toch zijn er – ook onder ondernemers – nog behoorlijk wat critici die tamelijk sceptisch zijn over de transformatie die zich in de wereld van mobiliteit heeft voorgedaan. In de meeste gevallen is dit het gevolg van misvattingen over elektrisch rijden. Dit zijn een paar van de meest voorkomende:

1. Cost of ownership

Een algemene misvatting is dat elektrisch rijden duur is. Natuurlijk zijn er betaalbare en prijzige modellen in het elektrische-autosegment, maar door besparingen op belastingen, brandstofkosten, onderhoudskosten en verzekeringen zijn de totale cost of ownership van een elektrisch voertuig aanzienlijk lager dan bij een auto die rijdt op (uitsluitend) fossiele brandstoffen.

Een elektrische auto rijden kan in sommige gevallen meer dan 400% (!)* betaalbaarder zijn dan je verplaatsen in een conventionele auto. Naast concrete besparingen (elektriciteit versus brandstof), is er als gezegd een aantal belastingvoordelen die het heel aantrekkelijk kan maken om een benzine- of dieselauto voor een veel schonere elektrische auto in te ruilen.

2. Beperkt bereik

Volgens een recente enquête – die nogal wat media-aandacht kreeg – bedraagt de gemiddelde dagelijkse afstand naar het werk in Nederland slechts 22 kilometer. Ondertussen is een van de voornaamste redenen waarom mensen aarzelen om een elektrische auto te kopen is zogenaamde range anxiety, oftewel: de angst dat je actieradius te beperkt is.

Geheel onnodig dus, want alle volledige elektrische auto’s kunnen natuurlijk een veelvoud van die 22 kilometers rijden. In elk geval ruim meer dan de dagelijkse afstand naar kantoor. En dat betekent al gauw 10.000 km per jaar elektrisch rijden, in plaats van op fossiele brandstof.

3. Infrastructuur

In het verlengde van bezorgdheid over een beperkte actieradius is er de ‘angst’ om niet tijdig een oplaadpunt te vinden en op de snelweg te stranden op weg naar een belangrijke afspraak. Wederom een zorg die geen verband houdt met de realiteit.

In veel landen is er inmiddels een infrastructuur van oplaadpunten om elektrisch rijden elke dag mogelijk te maken. Zowel met hybride-auto’s als met volledig elektrische auto’s kunnen daardoor korte en lange reizen probleemloos worden ondernomen.

4. Vroeg stadium

Het is moeilijk voor te stellen, maar in de perceptie van sommigen bevinden elektrische voertuigen zich nog in een vroeg stadium in termen van ontwikkeling en innovatie. Het gevolg is dat deze ‘vroege aarzelaars’ de neiging hebben om te wachten tot het elektrisch rijden de volgende stap heeft gemaakt.

De realiteit is dat dit een van de meest innovatieve en snel bewegende sectoren van het moment is. Een goed voorbeeld is de F1-industrie, die het elektrische rijden heeft omarmd door te investeren in Formule-E. Dit concept is ontwikkeld om het enorme potentieel van duurzame mobiliteit op spectaculaire wijze aan te tonen.

Ook kun je natuurlijk niet om het feit heen dat het grote publiek elektrisch rijden al jaren geleden omarmde en het aantal elektrische rijders blijft stijgen. Met name dat laatste komt bepaald niet omdat er onvoldoende is geïnnoveerd. Een Tesla is een prachtig voorbeeld van een hightech elektrische auto die ook voor het grote publiek bereikbaar is en die zichzelf – door middel van ‘over the air’ software updates – na aanschaf blijft vernieuwen.

5. Implementatie

Voor ondernemingen van iedere omvang, maar ook voor particulieren is het gepercipieerde ‘gedoe’ om de overstap naar elektrisch rijden te maken – de daadwerkelijke implementatie – vaak een serieus obstakel. Voor degenen die de voordelen en de noodzaak van elektrisch rijden juist wel erkennen, kan het een behoorlijke opgave zijn om critici (collega’s, management, raad van commissarissen) te overtuigen dat de keuze voor ‘groen en betaalbaar’ een hele logische is en helemaal niet ingewikkeld of kostbaar.

De meest effectieve manier om hen te overtuigen is door te laten zien:
– Hoeveel geld kan worden bespaard
– Hoe eenvoudig het opladen van een auto is en hoe lang dat nou écht duurt
– Hoe efficiënt het installatieproces kan zijn – van het kiezen van een aanbieder tot de definitieve installatie
– Hoeveel miljoenen individuen en duizenden bedrijven de afgelopen jaren al de overstap hebben gemaakt naar elektrisch vervoer.

Tot slot nog een belangrijke overweging die kan helpen twijfelaars over de streep te trekken. De keuze voor ‘elektrisch’ is voor organisaties niet alleen een belangrijke stap voorwaarts in termen van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar het draagt ook nog eens sterk bij aan het imago.

Het zijn stuk voor stuk simpele feiten en overwegingen, maar misschien juist daarom wel erg effectief.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sytse Zuidema is CEO van NewMotion, een aanbieder van elektrische Laadoplossingen‎

* Berekeningen gebaseerd op de Honda Civic, die 7,4 liter per 100 km verbruikt, en de Nissan Leaf, die 15 kWh per 100 km verbruikt. De benzine- en energiekosten bedragen € 1,62 per liter en € 0,20 per kWh in Nederland.