Inmiddels is iedere ondernemer wel bekend met de Algemene verordening gegevensbescherming. Want sinds 25 mei vorig jaar moet iedere onderneming zich houden aan de privacyregels van deze AVG. Hoe kun je als ondernemer toch nieuwe klanten benaderen via direct mail, zonder de wetgeving te overtreden?
Soepele regels voor brievenbus
In een notendop: de nieuwe AVG heeft twee doelen. Ten eerste het standaardiseren van persoonsgegevens in alle Europese lidstaten. Daarnaast zorgt de wet ervoor dat burgers en hun gegevens beter worden beschermd tegen ongevraagde reclameboodschappen en spamberichten.
Het goede nieuws is dat de regels voor het verzenden van brievenbuspost juist soepeler zijn. Je hebt vooraf geen toestemming nodig en daardoor is direct mail de ideale manier om nieuwe klanten te bereiken. Toch zijn er wel een aantal verplichtingen. Bij het eerste contact moet je altijd duidelijk uitleggen waarom er contact opgenomen is, met welke organisaties je persoonsgegevens zal delen en wat de rechten zijn om bezwaar te maken tegen deze direct marketing.
Direct mail-campagne
Deze soepelere regels bieden volop kansen om als ondernemer een succesvolle direct mail-campagne op te zetten. Door juist gebruik te maken van de brievenbus ben je een stuk flexibeler, omdat je van tevoren geen toestemming nodig hebt van de geadresseerde.
Direct mail is een ideale manier om de persoonlijke relatie met de (potentiële) klant te versterken, waarin je laat merken dat je de geadresseerde echt ‘kent’. De beste manier daarvoor is het persoonlijk maken van de brief, folder of brochure. Dit kun je doen door je klantenbestand te segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd, interesse en leefgebied. Zo kun je selectief bepalen naar wie je de direct mail wilt versturen en houd je de kosten per klant relatief laag.
Phygital
Nog een voordeel is dat je door gebruik te maken van de deurmat offline met online marketing kunt combineren. Want phygital (physical + digital) is een opkomende trend die niet meer te stoppen is. Met het eerste contactmoment via de brievenbus benader je een nieuwe klant. Zorg voor een opvallend kenmerk, zoals een gepersonaliseerde ansichtkaart, een brief met flyer of een envelop met een kleine attentie. Speel daarnaast in op nieuwsgierigheid en verras je klant bijvoorbeeld met een lekker opvallend kleur, het toevoegen van een geurtje aan je post of inspireer over je merk door een kaart met geluid.
Daarna(-ast) kun je met een gerichte mail (toegegeven, daar heb je toestemming voor nodig) met een actieknop verzenden. Als je potentiële klant dan jouw online bericht voorbij ziet komen en deze boodschap ook al offline heeft gezien, dan is de kans groter dat de klant op jouw online aanbod ingaat. Bovendien is de call-to-action via internet vaak met één muisklik geregeld, wat voor de klant natuurlijk erg gemakkelijk is.
DM-stappenplan
Post is een opt-out kanaal. Dat wil zeggen dat je consumenten ongevraagd via de post mag benaderen, tenzij de consument aangeeft geen post te willen ontvangen. Met dit 10-stappen-plan zet je een succesvolle direct mail-campagne op:
- Zorg voor een actueel adressenbestand
- Selecteer jouw doelgroep op basis van kenmerken
- Bedenk een opvallende verpakking van je post
- Schrijf een begeleidende brief
- Spreek je doelgroep persoonlijk aan
- Benadruk het voordeel voor de klant, niet de eigenschappen van jouw product
- Zorg voor een responsformulier
- Bied een call-to-action aan
- Bepaal het ideale verzendmoment
- Bouw een follow-up-moment in
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkel artikel van Sprout over direct mail.