Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze zoekmachine trekt sociale ondernemers voor

Hebben sociale ondernemers een streepje voor? Wel bij deze nieuwezoekmachine, die ABN Amro dinsdag lanceerde. 

Sinds van de ondergang te zijn gered door de overheid is ABN Amro het aan zijn stand verplicht om zijn sociale gezicht te laten zien. Behalve een Sociaal Impact Fonds sloot de bank een partnership met Social Enterprise NL, de branchevereniging voor sociale ondernemers. Mede op basis van een database met de leden (300) van die vereniging lanceerde ABN dinsdag een alternatieve zoekmachine die zoekresultaten filtert op producten en diensten van sociaal ondernemers. 

“Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen”, noteert ABN in een begeleidend persbericht. Nederland telt 5.000 à 6.000 van dit soort bedrijven.

Een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) wil graag producten of diensten van afnemen bij deze ondernemers, concludeert de bank op basis van een enquete onder 1000 mensen. Maar in de praktijk doet “vrijwel niemand” dat nog.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Delen

The Good Search lijkt op zichzelf geen grote groepen nieuwe bezoekers te kunnen trekken, ook al delen de leden van Social Enterprise NL en ABN Amro de site onder hun achterban.

Daarvoor zullen ook sociale ondernemers gewoon aan de bak moeten op SEO- en SEA-gebied. “Sociale ondernemers hebben een goed verhaal, maar je wilt dat mensen je ook vinden als ze alleen op ‘chocola’ zoeken”, zegt een woordvoerder van Social Enterprise. “Maar het helpt ook om mensen te laten zien hoeveel producten er überhaupt sociaal gemaakt worden. Eigenlijk is er voor alles een verantwoorde keuze.”