Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 succestips voor marketing via Instagram

Instagram zit als sociaal medium flink in de lift. Moet je er als ondernemer (dus) ook iets mee? Een verkenning van de voor- en nadelen. Met 5 inspirerende voorbeelden.

De mededeling van zangeres Beyoncé dat ze een tweeling verwacht, was in korte tijd het meest gelikete bericht ooit geworden op Instagram. De teller staat nu – na 5 weken – op ruim 10 miljoen likes en meer dan 500.000 reacties.

Dat wil ik ook!

Ondernemers die zulke succesverhalen horen, denken vaak: daar moet ik ook iets mee! Maar je hebt het al zo druk – en Instagram vraagt veel tijd (denk je). En dus laat je het er maar bij. Terecht? Of niet? We zetten de voor- en nadelen even op een rij.

Waarom moet je Instagram links laten liggen?

Laten we eerst even kijken naar 2 redenen waarom je gelijk hebt als je Instagram níet toevoegt aan je marketingmix:

Je doelgroep zit er niet

Het plaatselijke stukadoorbedrijf heeft minder te zoeken op Instagram.

Instagram is vooral geschikt voor onderwerpen als mode, sport, gezondheid, reizen, eten. Deze onderwerpen lenen zich voor mooi sfeerbeeld, en juist daar draait het om bij Instagram. Heeft jouw bedrijf iets met deze thema’s te maken? Dan zit je goed. Het plaatselijke stukadoorbedrijf heeft daarentegen minder te zoeken op Instagram. Bedenk ook dat de gebruikers jong zijn (tussen de 20 en 35 jaar) en dat meer vrouwen dan mannen op Instagram zitten. Als je dus een oudere mannelijke doelgroep bedient, is het beter om naar andere sociale media (zoals Facebook) te kijken.

Je wilt snel rijk worden

Als je snel rijk wilt worden met Instagram, kunnen we je uit de droom halen. De return on investment is laag, je verdient je investering zelden (direct) terug.  Als je naar de customer journey kijkt van een klant, de stappen die hij of zij zet voordat overgegaan wordt tot de koop, dan is Instagram vooral iets voor de eerste fase; de bewustwordingsfase.

Niemand koopt een vakantie op basis van 1 foto.

Op Instagram krijgen mensen ergens een gevoel bij. Door een mooie strandfoto krijgen ze bijvoorbeeld zin in vakantie. Daarna gaan ze zich verder oriënteren. Niemand koopt een vakantie op basis van 1 foto. Instagram kun je als ondernemer dus gebruiken om interesse in je product aan te wakkeren en aan je merk te bouwen.

5 tips voor als je wél naar Instagram gaat

Vind je op basis hiervan dat je tóch ook naar Instagram zou moeten gaan? Geef dan aandacht aan de volgende 5 tips:

1. Zorg voor goede kwaliteit

Instagram is beeldgericht: elke foto moet mooi zijn, samen vormen de foto’s een verhaal. Sinds kort heeft Instagram een nieuwe feature: Stories. Deze feature is maar heel kort te zien, het gaat puur om de beleving. Het grote voordeel is dat de kwaliteitseis hier wat lager ligt.

2. Wees consistent

Hou het vol om elke dag iets te plaatsen. Vind je niche en wees daarin consequent. De volgers willen weten waar ze aan toe zijn. Het kost tijd om een band op te bouwen, maar als je die hebt, heb je er ook wat aan.

3. Plaats het in context

Met Instagram alleen ga je geen euro verdienen.

Instagram werkt alleen in een marketingmix. Met Instagram alleen ga je geen euro verdienen. Een website linken gaat (nog) niet, maar ernaar verwijzen kan wel, bijvoorbeeld in de foto, en daar moet je ze natuurlijk hebben. Hoe? Bijvoorbeeld door alleen een quote te plaatsen en dan zeggen dat de hele blog op je webshop staat.

4. Plan vooruit

Als je druk bent, is het handig om bijvoorbeeld een keer per maand onderwerpen te verzinnen voor de hele maand. Anders komt er altijd iets op het laatste moment tussendoor.

5. Gebruik de juiste en genoeg hashtags

Hashtags gebruik je om je posts vindbaar te maken. Allereerst is het goed om je hashtags specifiek en relevant te gebruiken. Door populaire hashtags te gebruiken kun je makkelijker gevonden worden en zullen ook meer mensen jouw posts bekijken. Er zijn tools zoals hashtagify die relevante en populaire hashtags aangeven. Zo’n 3 tot 5 hashtags is meestal echt wel genoeg, te veel hashtags leidt alleen maar af.

5  inspirerende voorbeelden

Er zijn inmiddels best een paar bedrijven die een manier hebben gevonden om Instagram succesvol in te zetten voor hun marketingactiviteiten. We noemen hier 5 voorbeelden:

patta1. Patta_nl (184.000 volgers)

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat een niche heeft weten te vinden. Je krijgt makkelijker volgers op Instagram als je een duidelijk, afgebakend thema hebt. In dit geval zijn dat de allerhipste sneakers. Patta maakt goede foto’s en er zijn veel sneakerfans, juist deze doelgroep is aanwezig op Instagram. Zo krijg je veel volgers, die hopelijk later ook in de schoenwinkel hun slag slaan.

2. Rumagnl (787.000 volgers)

Rumagnl is heel consequent: ze plaatsten elke dag een grappige quote op Instagram. Dit account is heel hard gegroeid. Je weet wat je er kunt verwachten. Het is een slimme manier om met quotes mensen naar je website te trekken waar de bezoekers vervolgens een leuk shirt kunnen bestellen.

3. TBWA (71.000 volgers)

Dit reclamebureau laat iedere week een andere medewerker het Instagram-account beheren. Die medewerkers laten vervolgens privé en werkfoto’s zien, waardoor je meer beleving bij het bedrijf krijgt. Zij laten zien dat je Instagram ook B2B prima kunt gebruiken. TBWA zorgt met zijn Instagram-account voor meer persoonlijkheid, we krijgen beeld bij hun medewerkers.

barettajeans baretta4. Baretta Jeans (12.400 volgers)

Baretta Jeans is een jeanswinkel voor mannen uit Den Haag. Elke dag plaatsen ze een mooie foto. Het nog jonge bedrijf werd al snel succesvol, omdat zij goede kwaliteit leveren op Instagram. Alle foto’s hebben één look, namelijk basic, mannelijk en echt gericht op jeans. Ze zorgen voor klantenbinding door een week van tevoren een ‘sneak peek’ te geven van een nieuw product.

5. FoxandFawn (8.600 volgers).

Instagram is voor een webshop lastig in te zetten. Je kunt namelijk niet doorklikken op het plaatje. Deze vintage winkel in Brooklyn heeft daarvoor een creatieve oplossing bedacht. Ze plaatsen elke dag een foto van 1 item en de eerste persoon die belt, mag het kopen. Dit werkt alleen omdat ze maar 1 item van alles hebben.

Conclusie

Als mkb’er ben je zelden een Beyoncé met een enorme schare fans

Kortom: als je Instagram op de juiste manier inzet, kan het je zeker verder helpen in je marketingmix. Maar laat de droom maar varen dat je er snel rijk mee wordt. Als mkb’er ben je nou eenmaal zelden een Beyoncé met een enorme schare fans. Je kunt wél zelf influencers inzetten en gebruik maken van hun populariteit. (Lees hier hoe je dat succesvol doet)

Meer weten?

Lees ook ons stappenplan om Instagram zakelijk te gebruiken. En lees hier hoe deze jonge ondernemers Instagram inzetten voor sales.

Dit verhaal kwam tot stand met dank aan: Dennis van der Locht, marketing directeur van Bureau Vet, een online marketing bureau voor het MKB.