Hoe bepaal je welk geschenk je geeft en aan wie? Er zit een wereld van verschil tussen de pen met je logo erop, of het maken van een helikoptervlucht met je grootste klant. Er zijn dus een paar dingen die je in de gaten moet houden.
1. Onderzoek of het geschenk bij jouw doel past
Zorg ervoor dat het cadeautje in je marketingplan past. Op het laatste moment wat petjes met het logo laten drukken omdat je een open dag hebt, werkt niet. De kans dat die pet in een emmer met andere nooit- gedragen petten verdwijnt is levensgroot. Zonde van je geld dus.
Kies van tevoren een duidelijk doel. Dat kan van alles zijn: jouw naamsbekendheid bij bestaande of juist nieuwe klanten vergroten, ervoor zorgen dat klanten zich meer aan het merk binden, de verkoop een boost geven of mensen laten reageren op een mailing.
Met een helder doel voor ogen is de keuze voor een bepaald geschenk ook beter aan je achterban te verkopen. Helemaal als je het resultaat meetbaar maakt. Bedenk dan van tevoren wanneer en binnen welke termijn je doel bereikt is.
2. Doe niet hipper dan je bent
Geef geen quasi-hippe of populaire cadeautjes als je een formele uitstraling hebt. Dat komt geforceerd over en kan jouw imago juist schaden. Vooral jongeren zijn gevoelig voor marketing die niet klopt. Zorg er liever voor dat het geschenk jouw uitstraling benadrukt. Sta je voor creatief, geef dan juist een origineel geschenk dat past bij jouw imago en de doelgroep. Dat is meestal geen ballon of pet.
3. Wees origineel
Waterflessen, pennen, usb-sticks, sleutelhangers, bekers en opladers staan hoog genoteerd in de ranglijst van relatiegeschenken. Erg origineel zijn ze niet. Een relatiegeschenk dat is afgestemd op de ontvanger wordt juist wel gewaardeerd. Bovendien is de kans groter dat de ontvanger het zich blijft herinneren.
Feestdagen, beurzen en evenementen zijn hoogtijdagen voor het relatiegeschenk. Je bent dan niet de enige die wat aardigs voor zijn relaties wil doen. Juist dan is het van groot belang dat jouw relatiegeschenk opvalt door de originele verwijzing naar jouw imago of doelgroep.
Origineel kan wel duurder zijn, helemaal als je iets laat ontwerpen. Dan is het een goed idee om van tevoren bedenken wie het geschenk krijgt en of die er wel op zit te wachten. Je maakt de klanten van je beautysalon waarschijnlijk blijer met een dagje uit naar een Spa (met een vriendin) dan met een toegangskaart voor de TT in Assen.
4. Bepaal vantevoren wie het geschenk krijgt
Het is handig om een ‘schenkbeleid’ vast te leggen. Vaak is het niet nodig om alle klanten een cadeau te geven. Je kunt ervoor kiezen om de klanten die een bepaald bedrag bij jou hebben uitgegeven een relatiegeschenk te geven., Ook klanten die op het punt staan om jou een opdracht te gunnen zijn interessant. Of wat te denken van klanten die dreigen op te stappen?
Zoek van tevoren uit aan welk persoon het geschenk geadresseerd of afgegeven moet worden. Vaak zijn dat degenen binnen een bedrijf die hebben besloten jou de opdracht te gunnen. Als dat er meer zijn, let er dan op dat je niemand overslaat, anders kan dat onaangename gevolgen hebben voor de samenwerking.
5. Kies bewust voor duur of goedkoop
Of een geschenk geslaagd is of niet, is vooral afhankelijk van de creativiteit. De waarde is niet doorslaggevend, maar je kunt de plank flink misslaan met een te goedkoop cadeautje. Dat belandt waarschijnlijk snel in de prullenbak en wat erger is: de klant voelt zich niet serieus genomen.
Een te duur geschenk daarentegen kan weer de indruk wekken dat je jouw relatie wil omkopen waardoor hij zich ongemakkelijk kan voelen.
Vraag je daarom af of de waarde van het geschenk recht doet aan de relatie die je met de klant hebt. Lever de doos met zes flessen goede wijn af bij vaste klanten die al jaren bereid zijn jouw aanzienlijke uurtarief te betalen. Die beledig je met een chocoladeletter op 5 december. Geïnteresseerden die een brochure komen halen, bied je aan een pen van de balie mee te nemen (of een mini-chocoladeletter rond Sinterklaas).
Fiscaal aftrekbaar
In veel gevallen kun je als gever de btw van het geschenk fiscaal aftrekken. Dat kan mits de kosten per jaar onder de 227 euro per ontvanger blijven. Dit geldt alleen als het geschenk naar bestaande klanten en leveranciers gaat. Aftrekbaarheid geldt niet voor cadeautjes aan het personeel en potentiële klanten. Die vallen onder bedrijfskosten.
Foto: Dashmote