Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 3 grootste communicatietrends voor 2017

Bijblijven in een snel veranderende wereld is moeilijker dan ooit. Maar welke trends beklijven nou echt? Wij zetten er 3 op een rij.

Je wordt er als ondernemer soms bijna moedeloos van, van alle (technologische) hypes die over elkaar heen duikelen. Maar bedenk dan gerust dat ieder bedrijf hiermee worstelt, en dat elke kleine stap die jij tóch zet winst is ten opzichte van je concurrent.

Maar waar moet je je dan precies op richten? Reynder Bruyns is online marketing strategy manager bij bureau iProspect, waar 130 collega’s alle ontwikkelingen in de marketingwereld bijhouden. Hij legt uit dat er zó veel en zó snel verandert, dat het ondoenlijk is om álles bij te houden. Het is daarom verstandig om je te focussen, zegt hij. En wel op deze – volgens hem – grootste trends voor 2017:

#1. Mobiel altijd eerst

Het gebruik van mobiele apparaten groeit nog steeds en dat gaat zo nog wel even door. Ook Google heeft recent bijvoorbeeld ervoor gekozen om ‘mobile first’ te zijn. De zoekmachine was voorheen primair gericht op zoekgedrag op een desktop of laptop en pas daarna op de mobiele telefoon (of tablet). Dat is nu omgedraaid: de mobiele beleving heeft prioriteit gekregen.

Het lastige is dat mobiel nog niet het best converterende middel is. Met andere woorden: het leidt nog zelden tot de beste omzet. Dit komt omdat nog niet alle websites goed inspelen op de mobiele behoefte. En hoewel misschien onterecht, veel mensen vinden het ook nog steeds ‘eng’ om via hun mobiel een aanschaf te doen.

De uitdaging voor ondernemers zit hem er dan ook in om het belang om te draaien: zorg eerst dat je website mobiel in orde is, daarna pas op een desktop. Denk na over wat mensen zoeken of wat ze willen doen, zodra ze een mobiel gebruiken in relatie tot je eigen dienstverlening. Hoe kun je hier op inspelen qua content, interactie en conversie?

#2. Denk doelgroep

Ondernemers kijken vaak alleen naar hun huidige doelgroep, maar je moet juist inspelen op de doelgroep van de toekomst. Mensen uit die groep – meestal millennials, of nog jonger – steken heel anders in elkaar; ze zijn niet merkloyaal, maar wél gewend met mobiel te betalen. Bovendien stellen consumenten door de snelle digitalisering ook steeds hogere eisen aan de informatie die zij ontvangen.

Het is daarom heel belangrijk de behoeftes van je doelgroep goed te kennen en je informatie daarop aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld in Google Analytics kijken om je een beeld te vormen van de diverse leeftijdsgroepen die jouw site bekijken. En op Google Trends kun je in de gaten houden welke ontwikkelingen er zijn, waarop je kunt inspelen. Op Thinkwithgoogle.com kun veel informatie vinden over consumentengedrag. Dat leert je meer vanuit de behoeftes van de doelgroep te denken en minder vanuit je eigen producten en diensten.

#3. Online én offline is de mix

De razendsnelle digitale ontwikkelingen hebben ook invloed op het straatbeeld. Terwijl traditionele merken worstelen met de digitalisering en regelmatig winkels moeten sluiten, openen pure online merken zoals Coolblue juist vestigingen. Blijkbaar blijft er een fysieke behoefte bij de consument, een merk moet ook offline zichtbaar zijn. De kunst is om te achterhalen hoe je online én offline elkaar kunt versterken in plaats van in de weg te zitten.

Karwei doet dat bijvoorbeeld goed door hun vestigingen steeds meer als showroom in te richten en online als verkoopkanaal te gebruiken. Ook zie je dat steeds meer merken online toepassingen in de winkel inzetten. Zo zetten ze bij producten bijvoorbeeld hoeveel likes of Pins een product heeft om te laten zien hoe populair het is. Vooral jongeren zijn hier gevoelig voor.

Kortom: denk na over hoe je voor jouw product of dienst online en offline behoeftes en voorkeuren kunt integreren. Maak een plan, voer het door en je hoort er ook volgend jaar weer helemaal bij.