1. Hema – Vlog Academy
Hema haalde afgelopen zomer acht bekende vloggers aan boord om kinderen te leren vloggen. Deze kid influencers, waaronder BeautyNezz, Ponkers en Boncolor, gingen vanaf juli wekelijks hun lessen via de livestream op de website van het warenhuis geven. Een jongere die alle huiswerkopdrachten het beste maakte, kreeg een contract bij ‘een bekend influencerbedrijf’.
Met de marketingactie wil Hema uiteraard het nieuwe schooljaar goed ingaan. “Wij willen natuurlijk heel graag in deze periode van het jaar waarin het schoolassortiment belangrijk is, jongeren naar de winkel trekken om bij ons te komen winkelen”, gaf een woordvoerder toe.
Wat kun je hiervan leren: Hema heeft met deze actie gebruikt gemaakt van de trends phygital (online gekoppeld met offline) en mobile-first. Het warenhuis weet waar de doelgroep zich bevindt en gebruikt influencers om jonge kinderen te bereiken en aan zich te verbinden.
2. Heineken – Worlds Apart
Worlds Apart: an experiment. Can two strangers divided by their beliefs overcome their differences? #OpenYourWorld pic.twitter.com/wKh4oeNdTz
— Heineken® UK (@Heineken_UK) 26 april 2017
Dat een succesvolle online marketingactie niet gericht hoeft te zijn op de directe verkoop van een product, bewees Heineken dit jaar. De bierbrouwer zette telkens twee mensen bij elkaar met totaal verschillende opvattingen over klimaatverandering, feminisme of rechten van transgenders, zonder dat ze dit van elkaar wisten. De duo’s bouwden samen een bar en moesten elkaar vragen stellen. Als de bar klaar was, liet Heineken video’s zien waarin deelnemers hun mening geven over de kwesties. Vervolgens mochten ze kiezen: weggaan of samen een biertje drinken en discussiëren over hun opvattingen?
Het sociale experiment met de hashtag #OpenYourWorld werd internationaal geroemd, omdat de campagne op een subtiele manier bijdraagt aan het herstellen van het geloof in vriendelijkheid van de mens en wederzijds begrip.
Wat kun je hiervan leren: Heineken speelt in de op actualiteit van turbulente tijden in de maatschappij. En dat doet de bierbrouwer op een authentieke manier door mensen de dialoog aan te laten gaan. Het bedrijf laat zich van zijn sociale kant zien en pusht niet actief op directe verkoop. Maar inmiddels hebben wel 14,5 miljoen mensen Heineken-bier veelvuldig in beeld gezien.
3. Chocomel – Covfefe
President Donald Trump stuurde eind mei op Twitter de mysterieuze tekst ‘Despite the constant negative press covfefe’. Anders dan bij eerdere tweets waarin Trump fouten maakte, bleef deze tweet meer dan zes uur staan. Bedoelde hij coverage? Of coffee? Hoe dan ook, Twitter ging massaal aan de haal met het woord. #covfefe is sindsdien onafgebroken trending.
Bij Chocomel gingen ze nog een stapje verder dan Covfefe. De chocolademelk-fabrikant verplaatste nog wat meer letters, waardoor Chocomel net iets origineler dan het gros van de inhakers was.
Wat kun je hiervan leren: iedere ondernemer, van kleine startup tot grote multinational, kan gebruik maken van wereldwijde inhakers. Doordat de aanleiding in de schoot geworpen wordt, rijzen de kosten van dit soort marketingcampagnes niet de pan uit. Wees alert op dit soort sociale hypes.
4. Wendy’s – #NuggsForCarter
HELP ME PLEASE. A MAN NEEDS HIS NUGGS pic.twitter.com/4SrfHmEMo3
— Carter Wilkerson (@carterjwm) 6 april 2017
Wat begon als een simpele vraag van een 16-jarige uit Reno (Nevada, Verenigde Staten), groeide uit tot de meest geretweete tweet ooit. Carter Wilkerson vroeg fastfoodketen Wendy’s op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een jaar lang gratis kipnuggets. ’18 miljoen’, luidde het ultrakorte antwoord van Wendy’s gekscherend en dacht daarmee het ‘belachelijke verzoek’ afgehandeld te hebben.
Maar Wilkersons kipnuggetpost is inmiddels de populairste tweets ooit met ruim 3,6 miljoen retweets. Wendy’s sprong handig op de #NuggsForCarter-campagne in. De fasfoodketen zag dat hij niet de achttien miljoen retweets ging halen, maar wellicht wel het record (3,4 miljoen) van Ellen DeGeneres en haar Oscarselfie. Wendy’s beloofde daarom om 100.000 dollar te doneren aan de Dave Thomas Foundation for Adoption als hij de Amerikaanse comédienne zou verslaan.
Wat kun je hiervan leren: een goede online marketingcampagne hoeft niet altijd naar aanleiding van een urenlang overleg te ontstaan. Sommige ondernemers zijn nog wat huiverig om het contact op social media aan te gaan met hun klanten. Maar deze actie leverde Wendy’s – dat aandacht bleef besteden aan #NuggsForCarter – ruim 2,5 miljard media-impressies, meer dan vijf miljoen mentions en 213 duizend nieuwe bezoekers op de Twitterpagina op.
5. Zondag met Lubach – Even voorstellen aan Trump
De meest gedeelde video op social media uit ons land: het introductiefilmpje van Arjen Lubach aan Donald Trump. In zijn satirische programma Zondag met Lubach probeert de 38-jarige Groninger het concept van een Amerikaanse late night talkshow neer te zetten en dat lukt hem vrij goed.
Met de video ‘Even voorstellen aan Trump’ wil Lubach de nieuwbakken president van de Verenigde Staten te vriend houden en Nederland aan hem voorstellen op een unieke manier als ‘het beste land ter wereld’. Na de USA natuurlijk.
Wat kun je hiervan leren: hoewel Zondag met Lubach geen bedrijf in de traditionele zin is, blijkt het programma wel een viral-fabriek te zijn (denk bijvoorbeeld ook aan de Kamergotchi). Deze video leverde meer dan tien miljoen views op YouTube en ruim 52 miljoen weergaves op Facebook op, mede dankzij de ‘hulp’ van BN’ers. Probeer als ondernemer altijd in te spelen op de actualiteit, zorg voor de juiste timing en weet de juiste influencers te bereiken.