In 5 stappen je webwinkel starten
Steeds meer (fysieke) winkels hebben ook hun eigen webshop. Logisch, want de omzet van webwinkels stijgt, terwijl die van fysieke winkels juist daalt.
Maar MKB-ondernemers hoeven niet te vrezen meteen een Coolblue of Bol.com te moeten bouwen, als ze de stap naar online willen zetten. Met een gezonde dosis verstand kan iedereen zelf een heel behoorlijke webshop beginnen. Bedenk wel dat het tijd gaat kosten. Vaak zelfs: véél tijd. Als je die niet hebt, is het verstandig sommige stappen uit te besteden.
Tot die tijd: 5 stappen om (vrijwel) gratis die begeerde webwinkel te starten.
Stap 1: Kies je webshop-pakket
Een webshop beginnen begint met de keuze van een webshoppakket. Gelukkig is er hier een ruime keuze aan gratis aanbieders.
De meeste pakketten werken bovendien eenvoudig, en vaak hoef je zelfs geen software te downloaden, maar kun je gewoon een gratis template gebruiken.
Maar – zoals elke ondernemer wel weet: écht gratis bestaat in deze wereld natuurlijk niet. De ander moet namelijk ook zijn brood verdienen. Bij de gratis pakketten betekent dat bijvoorbeeld dat je vaak geen eigen domeinnaam krijgt of dat er reclame van de aanbieder te zien is in je webwinkel. In beide gevallen kom je hierdoor minder professioneel over.
Ook is er vaak een maximum aan het aantal producten dat je in je assortiment kunt hebben. Bij mijnwebwinkel bijvoorbeeld kun je maar maximaal 25 producten aanbieden.
Zoals elke ondernemer wel weet: écht gratis bestaat in deze wereld natuurlijk niet
Webshoppakketten
Als je wel een klein bedrag per maand betaalt, krijg je veel meer service. De meeste webshoppakketten bieden aan dat je gratis kunt beginnen en later kunt uitbreiden, het zogeheten freemium-model. Online aanbieders Jimdo en Myshop zijn daar bekende voorbeelden van. Al vanaf 5 euro per maand krijg je bij hen wel je eigen domeinnaam en is je webshop reclamevrij.
Stap 2: Bepaal het webdesign
Met templates wordt het werk je heel makkelijk gemaakt, maar welke template kies je? Alles draait om een goede eerste indruk; dus ook bij de startpagina van je webshop. Bezoekers houden van simpele en bekende designs.
Bied niet te veel keuzes tegelijk aan, zet ze in een logische volgorde en zorg voor voldoende lege ruimte op de pagina, zodat de belangrijke onderdelen opvallen.
Gebruik ook koppen en witruimte om het overzichtelijk te houden. Beeld is heel belangrijk, plaatsjes zeggen meer dan woorden. Kies voor mooie fotografie. Ook iconen werken heel goed. Er zijn verschillende sites waar je rechtenvrije, gratis icons of icon sets kunt downloaden, zoals Iconmonstr en Flaticons. Ook een goed idee: laat je inspireren door de mooiste webshops op Lightspeedhq.
Stap 3: Maak een navigatie van de webshop
Hoe beter de bezoeker zijn weg kan vinden op jouw webshop, hoe sneller hij geneigd is tot verkoop over te gaan. En laat het daar nou net om draaien! Hou je navigatie daarom simpel en kort.
Net als bij het webdesign houden bezoekers van gewenning. Ga dus niet zelf opnieuw het wiel uitvinden, maar kijk wat succesvolle webwinkels doen en doe daar je voordeel mee.
Als je 25 stropdassen aanbiedt, zet ze dan niet allemaal op één pagina.
Productenoverzicht
Een goede vuistregel is om niet meer dan 6 kopjes te gebruiken en alle keuzes op één plek aan te bieden. In het ideale geval geef je mensen één keuze per pagina. Verdeel je producten in zinvolle groepen. Als je 25 stropdassen aanbiedt, zet ze dan niet allemaal op één pagina.
Bedenk in zo’n geval liever een handige onderverdeling. Je kunt dan op losse pagina’s productoverzichten maken, met alleen producten uit de passende groep.
Stap 4: Zorg dat je shop gevonden wordt
Een strakke, nieuwe webshop is één ding. Het is vervolgens natuurlijk wel zaak om op Google ook gevonden te worden. Check dus goed of je teksten SEO-vriendelijk zijn. Dat kun je in eerste instantie prima zelf.
Je bedenkt op welke zoekwoorden mensen zullen zoeken als ze interesse hebben in jouw product. Staan deze zoekwoorden ook duidelijk op de homepage, in de koppen en in de fotobijschriften? Voeg links toe aan de productomschrijvingen; intern linken is een goede manier om pagina’s krachtiger te maken voor Google.
Klanten reviews
Ook helpt het als klanten reviews maken. Dit is namelijk unieke content en dat helpt goed bij het hogerop komen in de zoekmachines. Je slaat hiermee twee vliegen in één klap. Het is voor nieuwe bezoekers ook prettig om te lezen wat de klantervaringen zijn. Je kunt klanten belonen voor hun review om bij de volgende bestelling korting aan te bieden.
Stap 5: Regel zoveel mogelijk (gratis) marketing
Een snelle en effectieve manier om bij potentiële klanten onder de aandacht te komen is Google AdWords.
Dit kost wel geld, maar je kunt zelf een limiet instellen per dag van bijvoorbeeld 20 euro. En je betaalt alleen als de bezoeker daadwerkelijk op je advertentie klikt.
Wel gratis is het om bloggers te vragen om over je product te schrijven. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is ze iets opsturen zodat ze het product kunnen testen.
- Lees hier meer over hoe je bloggers optimaal kunt inzetten.
- Lees ook dit artikel voor meer tips om traffic naar je webwinkel te krijgen.
Je kunt natuurlijk ook zelf gaan bloggen op je webshop, zoals informatie over hoe je product het beste te gebruiken is. LaDress is hiervan een goed voorbeeld. Met hun blogs laten ze zien hoe en wanneer je de jurken kunt dragen. Bloggen zorgt zo voor meer bezoekers.