Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Relaxen als het goed gaat? Het kan het einde van je bedrijf inluiden

De economie bloeit, oftewel: hoog tijd om eens rustig achteruit te leunen? Niet doen, waarschuwt Sprout-expert Rolf Grouve. Juist nú moet je je organisatie versterken, anders kan het je bedrijf morgen de kop kosten.

Prinsjesdag is geweest, het kabinet steekt de loftrompet, bedrijven draaien op volle toeren en aan de krapte op de arbeidsmarkt lijkt geen einde te komen. We geven als consument meer geld uit, lenen weer volop kapitaal en de crisis lijkt al lang verleden tijd. Na jaren van heel hard werken is het verleidelijk om op je lauweren te rusten. Zes tips om deze sluipmoordenaar uit te schakelen voor je te laat bent.

Tip 1: Identificeer potentiële knelpunten

Als je niet weet waar de zwakke onderdelen in je organisatie en daarbuiten zich bevinden, heb je ook niets om op te lossen. Kijk dus kritisch naar je projecten, producten, productieprocessen en medewerkers.

Tip 2: Zoek de balans in investeringen

Het is natuurlijk verleidelijk om in goede tijden heel veel te investeren en te lenen, maar vergeet niet dat dit in slechtere tijden allemaal nog wel opgebracht moet worden. Waak dus voor overmoed en ga er vooral niet vanuit dat de opdrachten relatief gemakkelijk binnen zullen blijven komen. Aan de andere kant is het ook onverstandig om niets te investeren en alleen maar te reserveren voor slechte tijden. Een balans vinden, is de kunst.

Tip 3: Bepaal de horizon van je producten en diensten

Een product of dienst die nu veel gevraagd is, kan om verschillende redenen minder waardevol of zelfs waardeloos zijn over een paar jaar. Wanneer je op dat moment moet gaan zoeken naar nieuwe producten of diensten, is de kans groot dat je te laat bent. Maak dus nu een inschatting van de kansen en bedreigingen en begin alvast met de ontwikkelingen hiervan. Dit kunnen natuurlijk ook doorontwikkelingen zijn van bestaande producten en diensten.

Tip 4: Met welk team ga je de toekomst in?

In de huidige arbeidsmarkt kunnen medewerkers (relatief) gemakkelijk een andere baan vinden. Verwacht je dat je een aantal collega’s niet de eindstreep zult halen? Dan is het wel zo eerlijk naar alle partijen om dat in economische gunstige tijden te bespreken. Voor het bedrijf hoeft dit niet slecht te zijn. Je maakt immers een sprong naar voren, waardoor je focus ook meer toekomstgericht wordt. Voor de medewerker blijven dit soort gesprekken moeilijk, maar hij of zij vindt gemakkelijker een baan in tijden van economische groei en dat zal de medewerkers minder stress geven.

Tip 5: Maak gebruik van financiële regelingen

De overheid heeft ook in economisch goede tijden stimuleringsmiddelen. Er zijn bijvoorbeeld verschillende subsidiemogelijkheden en fiscale regelingen voor speur- en ontwikkelingswerk in je bedrijf (WBSO) en voor de aanschaf van energiezuinige bedrijfsmiddelen. Maak hiervan ook in goede tijden gebruik om juist nu je innovaties een impuls te geven.

Tip 6: Word niet overmoedig

In verschillende omstandigheden handelt men steeds verschillend. Het verschil in gedrag kan gedurende goede en mindere perioden soms sterk veranderen. Dat is op zich menselijk en begrijpelijk. Het is echter de vraag of dit het beste is voor je onderneming. Ik denk dat niemand in een organisatie hierbij gebaat is. Een laconieke of passieve houding in goede tijden kan veel kapot maken in slechte tijden, evenals een te strakke aanpak in slechte tijden het bedrijf kapot kan maken waardoor het niet kan profiteren in goede tijden.

Pak dus ook in goede tijden slechte projecten aan, los problemen op en laat ze niet verslateren. Ga met minder functionerende collega’s een verbetertraject aan en haal fouten uit je producten en diensten in goede tijden. Dat voorkomt dat je in mindere tijden ineens heel hard moet snijden, van medewerkers onverwacht afscheid moet nemen of investeringsbudgetten drastisch naar beneden moet brengen.

Succes met de doorontwikkeling van je organisatie, nu en in slechtere tijden!