Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

FastTrack raakt je koffer nooit meer kwijt

Het Nederlandse FastTrack Company komt onder de merknaam Eviate met een systeem dat koffers van luchtreizigers wereldwijd traceerbaar maakt. De startup heeft in totaal 2,6 miljoen euro aan kapitaal opgehaald voor het elektronische bagagelabel en trackingkastje, dat het rechtstreeks aan de consument verkoopt.

Dit moet een hele geruststelling zijn voor de frequent flyer die om de zoveel tijd van ergernis de tanden in de balie zet vanwege een koffer die op de verkeerde vlucht is beland. Waar hij is? Dat wordt zo snel mogelijk uitgezocht, dus koop maar alvast een verse tandenborstel en een paar onderbroeken. En: afwachten.

Eviate eTrack

Wie zijn koffer voorziet van de hardware van de Nederlandse startup FastTrack, raakt niet meer in die onzekerheid. De Eviate eTrack, een kastje met 3G-simkaart, laat – buiten de vlucht zelf – continu weten waar het zich bevindt. Het platform van FastTrack sluit naadloos aan op de tracking- en tracingsystemen van luchtvaartmaatschappijen, dus over de exacte locatie van de bagage kan nooit meer discussie ontstaan met baliemedewerkers. Wie aan zijn koffer ook nog het elektronische label eTag heeft hangen, kan zorgen dat die dankzij de e-readerschermpjes onmiddellijk wordt omgelabeld. Tandenborstel, kleding en ander noodzakelijks komen dan weer de goede kant op.

Bagage meldt zich

FastTrack lanceerde woensdag zijn combinatie van hardware en diensten, die vliegen volgens mede-oprichter David van Hoytema ‘zo comfortabel mogelijk’ moet maken. Altijd weten waar je koffer uithangt is al mooi. Het trackingkastje bevat bovendien een lichtsensor die bijhoudt of de koffer tussentijds wordt geopend (‘In Europa niet zo nodig, maar er zijn landen waar je dat graag weet’) en, helemaal fraai: de bagage meldt zich, zodra hij op de band in de buurt van zijn baasje belandt. ‘Mensen staan altijd te dringen voor die band: ze zijn onzeker of hun koffer nog wel komt, en als die komt, willen ze niet dat iemand anders ermee vandoorgaat.’

KLM partner

Het klinkt goed overdacht, het aanbod van de Internet of Things-specialist FastTrack. De startup haalde onlangs 1,1 miljoen euro op bij informals, en is vanaf de start gefund vanuit het Mainport Innovation Fund waarin Schiphol, TNO en KLM participeren. Het is dan ook niet toevallig dat KLM een van de airlines is waarmee FastTrack vanaf het begin partnert. Dat betekent dat het systeem door KLM en Air France is getest en dat de maatschappijen de elektronische labels ook kunnen lezen. Het maakt mogelijk dat passagiers thuis al hun bagage kunnen inchecken. Met andere maatschappijen wil Van Hoytema dat ook zo snel mogelijk voor elkaar krijgen.

Abonnement

De eTrack werkt vanaf de start mondiaal, verzekert hij. Het kastje gaat bij wijze van pre-order de verkoop in voor 99 euro en wordt in augustus leverbaar. Daarna zal het 149 euro kosten. De bijbehorende service kost 25 euro voor 5 retourvluchten of 49 euro per jaar. ‘De 3G-dataverbinding kost nu eenmaal geld om over de hele wereld te werken.’

Datastromen

Volgens eigen zeggen is het systeem van FastTrack wereldwijd uniek. ‘Er zijn concurrenten die met 2G werken, een standaard die er op een gegeven moment uitgaat. Bovendien hebben wij een onfeilbare manier om de 3G-zender uit te schakelen zodra een koffer aan boord gaat, iets wat de luchtvaartautoriteiten verplicht stellen. Daarnaast hebben wij een vergaande integratie met de tracking- en tracingsystemen die wereldwijd in gebruik zijn, daarvoor moeten we nogal wat datastromen analyseren,’ zegt Hoytema.

Graham Kelly

Hoytema is van huis uit financiële man, werkzaam in de Londense City en voor TNT. Voordat hij zijn Britse medeoprichter Graham Kelly ontmoette, was hij actief met Skelper, een ticketruilbeurs voor voetbalkaartjes die uiteindelijk is opgegaan in Ticketmaster. ‘Daarna liep ik viavia aan tegen Graham, die het idee had ontwikkeld. Als frequent flyer had ik genoeg ervaring opgedaan met zoekgeraakte koffers.’ 

Sales en marketing

Als de pre-orderstroom groot genoeg is, produceert Van Hoytema de eerste eTracks in Engeland, daarna verhuist de productie naar het Verre Oosten. Voor de sales en marketing zet het in op de online verkoop, maar de luchtvaartmaatschappijen zijn natuurlijk voortreffelijke resellers. ‘Die willen graag laten zien dat ze het beste voor hebben met hun passagiers, en ze willen hun frequent flyers ook graag een aanbod doen, misschien in ruil voor punten. Vergeet niet dat ze ook een efficiencyslag kunnen maken met ons systeem.’ De elektronische bagagelabels, eTag gedoopt, zullen ook vooral via de airliners hun weg vinden naar de klant, maar ook kofferfabrikanten zouden die kunnen integreren. Daarnaast zijn de taxfreewinkels op luchthavens een natuurlijke plek om de elektronica neer te leggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Amerikanen en Aziaten

FastTrack richt zijn aandacht allereerst vooral op Nederland en Frankrijk, de thuismarkten van KLM Air France, maar de hele wereld is het volgende doel. ‘Ik heb het gevoel dat Amerikanen en Aziaten als early adopters ook grote interesse hebben. Maar als ondernemer heb ik wel geleerd dat dit soort dingen moeilijk te voorspellen zijn.’