Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Infographic: V&D versus CoolBlue, Bol.com en Wehkamp.nl

Als nieuwe speler in de retailsector hoef je niet bang te zijn om zo groot - en log - te worden als de V&D, zolang je maar flexibel blijft en openstaat voor nieuwe ontwikkelingen. Dat zegt marktvolger Pascal Spelier, die het warenhuis in onderstaande infographic afzette tegen 3 online spelers.

Spelier verslaat innovatie in de bankensector op zijn blog Finno, maar volgt daarbij ook de ontwikkelingen in de retailbranche ‘met een meer dan gemiddelde interesse’. Hij beaamt dat V&D en Coolblue verschillende bedrijven zijn; het gaat hem om het vergelijken van online winkels met ongeveer dezelfde omzet. Er had dus ook een Blokker kunnen staan, in plaats van V&D.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat V&D een ‘groot’ bedrijf is wil niet zeggen dat het niet flexibel kan zijn, ‘Google en Apple kunnen het ook’, zegt Spelier. De V&D is ook ooit klein begonnen, wil hij maar zeggen, maar het is te lang in de oude wereld blijven hangen. Wat het warenhuis uiteindelijk de kop kan kosten zijn de hoge kosten, in combinatie met de dalende omzet. ‘Dat geeft niet als je in je winkels toegevoegde waarde kunt creëren’, maar dat is bij V&D vooralsnog niet het geval.

Zijn belangrijkste les voor jonge ondernemers: nu ben je nog agile, flexibel. Maar pas op dat je niet net zo inflexibel wordt als sommige grote spelers. ‘De wereld en consumenten zijn veranderd, en mensen winkelen anders.’ Darwin verwoordde het al goed, vindt Spelier: niet de sterksten of slimsten overleven, maar degenen die zich het beste weten aan te passen.