1. Hyper-personalisatie
Bedrijven kruipen in 2019 nóg dichter op de huid van hun klanten, schrijft CB Insights. In het geval van een bedrijf als GenoPalate bijna letterlijk. De startup claimt voedingsadviezen te kunnen geven op basis van DNA-gegevens. Die genetische code onthult bijvoorbeeld dat iemand moeite heeft met het opnemen van bepaalde vitamines of voedingsstoffen.
Cosmeticabedrijf L’Oreal werkt aan een apparaat met camera, dat aan de hand van iemands huidtype een crème samenstelt. Apple en Amazon kregen het afgelopen jaar patenten op het personaliseren van zelfrijdende auto’s. Ze brengen een auto die zelf bepaalt hoe hard hij optrekt en remt. Dit doet de auto op basis de persoonlijke voorkeur van degene die zich op dat moment laat rondrijden.
2. Slimme huizen voor senioren
De grijze golf is een gouden kans voor ondernemers, bewijst incubator Grey Valley in Zoetermeer. Deze steeds digitaler wordende doelgroep wordt ook op technologiegebied interessanter. CB Insights verwacht dat vooral passieve technologie aan zal slaan, zoals een sensor in de badkamer die automatisch detecteert hoe iemands doorbloeding functioneert.
Amazon verkent deze markt met een patent op een technologie die bijvoorbeeld na een hoestbui medicatie voorstelt. Ecobee, een slimme thermosthaat die groeigeld ophaalde bij Amazon, analyseert bewegingen. Het kastje zou bijvoorbeeld doktersadvies geven wanneer iemand minder vaak de trap op- en afloopt, wat zou kunnen wijzen op knieproblemen.
3. Online zorgt voor nieuwe retailkanalen
Online winkelen zorgt ook offline voor nieuwe retailkansen. Zo speelt de Amerikaanse startup Cargo slim in op de hype rondom de (Uber-)taxi’s door middel van een krat met producten. Passagiers kunnen de inhoud van die miniwinkel in de taxi scannen op hun telefoon, om tijdens een taxirit een telefoonlader of frisdrank te kopen. Voor bedrijven is dit een extra retailkanaal (en testgebied), taxichauffeurs verdienen met hun ‘Cargo Box’ ongeveer 100 dollar per maand extra.
Dankzij augmented reality (AR), virtual reality (VR) en kassaloze winkels blijven die nieuwe kanalen niet beperkt tot taxi’s. Afgelopen jaar kreeg de Amerikaanse supermarktketen Walmart een patent voor een combinatie van een VR-bril en handschoenen-met-sensoren, waarmee klanten in virtuele realiteit kunnen winkelen. Walmart overweegt ook retail-pods te plaatsen in kantoren en appartementencomplexen, als evolutie van de aloude frisdrankautomaat.
4. Kaarten 2.0
Digitale kaarten worden dit jaar slimmer dankzij meer koppelingen met de fysieke wereld, vermoedt CB Insights. Denk aan suggesties voor café’s op basis van je eerdere ervaringen, het ontmoeten van vrienden en waarschuwingen voor rondvliegende pollen.
Roomba, een fabrikant van autonome stofzuigers, werkt sinds kort samen met Google. Het idee is dat de stofzuigerrobots van Roomba, als een soort miniatuurversie van een Google Streetview-auto, kaarten kunnen maken van de binnenkant van huizen. Met die informatie kunnen robots gemakkelijker door huizen navigeren, waardoor een ‘smart home’ vol met elkaar communicerende apparaten gemakkelijker te verwezenlijken wordt.
5. ‘Last mile’ wordt autonoom
De ‘last mile’, oftewel het laatste stukje dat een pakket moet afleggen naar zijn bestemming, zou weleens de eerste plek kunnen zijn waar autonoom vervoer doorbreekt. Kleine, lichte voertuigen leveren straks bijvoorbeeld een Thuisbezorgd-maaltijd en boodschappen af.
Of dat al in 2019 gebeurt, is de vraag. Tot nu toe zijn dit soort zelfrijdende robots voor een deel ‘pr’. Zo zijn een demonstratievehikel voor de fabrikanten van dit soort voertuigen, erkent ook CB Insights. Voorbeelden? Een pilot van supermarkt Kroger met producent van een zelfrijdende boodschappenwagen Nuro en een samenwerking tussen automaker Ford en pizzaketen Domino’s.
Dankzij dit soort pilots komen we steeds meer te weten over hoe mensen reageren op autonome voertuigen en hoe ze ermee omgaan. Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer iemand het gemunt heeft op de inhoud van zo’n vehikel?
6. Technologie verovert de slaapkamer
De opmars van slimme matrassen en kussens – zoals de Nederlandse robotkussens van Somnox – zet dit jaar door. Draagbarte technologie – bijvoorbeeld: slimme horloges – vormt de grootste bron van disruptie. Bedrijven als Fitbit, Beddr en Apple pogen om na de wakkere wereld ook die van de dromen te veroveren. Dit doen zij door inzichten te vergaren over onder meer de hoeveelheid zuurstof in je bloed, de ademhaling, houding en andere dingen die je slaap kunnen beïnvloeden.
De Franse startup Dreem haalde tot nu toe 58 miljoen dollar aan groeikapitaal op voor een letterlijk slaapververwekkende hoofdband. Naast het meten van slaapactiviteit verzendt die band – zo claimt Dreem althans – slaapbevorderende geluidssignalen.
7. Data wordt (geo)politiek
Van wie is eigenlijk al die data die camera’s sinds enige tijd vanachter billboards ophalen of die van slimme straten zoals die van Alphabet-dochterbedrijf Sidewalk Labs binnenharken?
In 2019 kristalliseert het debat over het eigenaarschap van data zich in meer localisatie, voorziet CB Insights. Zoals de eis die de overheid in India afgelopen jaar stelde aan betaalbedrijven zoals Mastercard en Visa. Zij mogen voortaan alle informatie over lokale transacties alleen nog in India zelf bewaren. Zorgen over privacy zorgen voor nieuwe kansen voor ondernemers zoals Ali Niknam, wiens datadienst Stack (een soort Dropbox) gebruikers ronselde met de belofte dat hun data alleen in Nederland wordt bewaard.
8. Slimmere kantoren
Een slimme werkplek is ook comfortabel, maar hoe definieer je ‘comfort’ in een tijdperk van co-working, flexibele werkplekken en meer aandacht voor (mentale) gezondheid? In 2019 proberen bedrijven die vraag te beantwoorden, met bijvoorbeeld technologie om de verwarming en verlichting in een ruimte precies af te stellen op het aantal gebruikers.
De kastjes van bedrijven waaronder GreenMe, BuildingIQ en Envairo verzamelen – al dan niet vanaf je bureau – zaken als licht, temperatuur en geluid. In de gebouwen van Edge – het vastgoedbedrijf van Coen van Oostrom – kunnen mensen met een app het licht en de temperatuur op hun werkplek regelen.
9. Logistiek gaat aan de stekker
Geen flitsende Tesla’s, maar saaie bussen en vrachtwagens vormen dé groeimarkt voor elektrisch vervoer, speculeert CB Insights. Daar valt immers veel winst te behalen, dankzij zowel een lagere uitstoot als minder operationele kosten. China is wat dat betreft het beloofde land; in een stad als Shenzen rijden al 16.000 elektrische bussen rond en binnenkort ook 22.000 elektrische taxi’s. In het Amerikaanse Californië moeten alle stadsbussen vanaf 2029 elektrisch zijn. Goed nieuws voor de ‘Tesla’ van de buswereld Proterra en het Chinese BYD, die ook azen op de vloot van 480.000 schoolbussen die de Verenigde Staten rijk zijn.
De vrachtwagenmarkt staat op het punt te worden gedisrupt door Tesla, dat naar verwachting in 2020 begint met het afleveren van zijn eerste elektrische vrachtwagens. Verscheidene logistieke bedrijven, waaronder door het Nederlandse Breytner, hebben nu alvast enkele honderden exemplaren besteld. Afgelopen mei bestelde biermaker Anheuser-Busch achthonderd vrachtwagens bij Nikola Motor Company, een producent van vrachtwagens die rijden op elektricitieit die door waterstof wordt opgewekt.
10. China leidt sociale netwerkinnovatie
Waren het tot op heden altijd Chinese bedrijven die westerse digitale concepten kopieerden, de rollen lijken om te leren; een Amerikaans bedrijf als Facebook doet zijn inspiratie op in China. De Amerikanen lanceerden afgelopen november een app, Lasso, die als twee druppels water lijkt op TikTok, de Chinese video-mashup-app van ByteDance – met een waardering van 75 miljard dollar is dit ook ‘s werelds meest waardevolle private techstartup. De afgelopen jaar gelanceerde toepassing van ‘stickers’ op WhatsApp was voor Chinese gebruikers van WeChat al lang gemeengoed.
Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe Chinese bedrijven in 2019 de toon zullen zetten op het gebied van sociale netwerken, denkt CB Insights. Die trend zet door naarmate meer Chinese bedrijven zich buiten China wagen.
11. Elektrisch rijden als lifestyle
Elektrisch autorijden opent de deur naar een hoop nieuwe verdienmodellen, bijvoorbeeld gericht op mensen die wachten terwijl hun auto aan het opladen is. Een bedrijf als Nio, een Chinese maker van elektrische auto’s, combineert laadstations met een bibliotheek, kinderopvang en slaapcapsules. Het bedrijf lijkt daarnaast uit te willen groeien tot een compleet lifestyle-merk, met oog voor mode en de inrichting van huizen en kantoren. Het Nederlandse Fastned plaatst zijn opladers sinds kort ook naast Nederlandse en Duitse supermarkten.
Maar het kan altijd nog gekker, bewijst Elon Musk:
Gonna put an old school drive-in, roller skates & rock restaurant at one of the new Tesla Supercharger locations in LA
— Elon Musk (@elonmusk) 7 januari 2018
12. Bedrijven leiden techtalent op
Er zit een kloof tussen scholen en bedrijven die op zoek zijn naar technologisch talent. Commerciële opleiders zoals de Amerikaanse Lambda School en Flatiron School en in Nederland Growth Tribe duiken op dat gat in de markt, door leerlingen competenties te doceren die precies passen bij waar bedrijven naar op zoek zijn.
Ondertussen tuigen grote bedrijven zoals IBM hun eigen opleidingsprogramma’s op. Daar kan iedereen, ongeacht leeftijd of achtergrond, de fijnere kneepjes leren van cybersecurity, data analytics en product management.
13. Digitale kleinood is big money
De markt voor digitale goodies, zoals wapens en upgrades in games, groeit in 2019 onstuimig door, verwacht CB Insights. Case in point: Fortnite, dat het afgelopen jaar bekendmaakte 1 miljard dollar omzet te hebben gegenereerd met de verkoop van digitaal-bontgekleurde uitrusting (’Skins’), wapens en pikhouwelen.
CryptoKitties, een game gebaseerd op het decentrale netwerk Ethereum, haalde tot nu toe 27 miljoen dollar op bij investeerders, waaronder Google Ventures en Andreessen Horowitz. Bezitters van CryptoKitties kunnen dankzij de blockchain flinke prijzen vragen voor gegarandeerd schaarse ‘cryptokatten’, zoals Dragon die afgelopen september voor 170.000 dollar (!) van eigenaar wisselde. Het CryptoKitties-kunstwerk ‘Celestial Cyber Dimensions’ bracht vorig jaar 140.000 dollar op – voor het goede doel.
Celestial Cyber Dimension is on display at @ChristiesInc fur the @CodexProtocol #EtherealNY charity art sale. The live auction starts tomorrow. https://t.co/jkhtKtjsb2 pic.twitter.com/GPX3lAuKEO
— CryptoKitties (@CryptoKitties) 12 mei 2018
14. Thuis is het nieuwe ziekenhuis
Startups brengen gezondheidszorg naar de huis- en slaapkamer. Ondernemers passen daarbij de lessen toe uit de direct-to-consumer-markt, zoals automatisch aanvullen (per abonnement) en personalisatie.
Bekende voorbeelden zijn de DNA-kits van 23andme en Helix. In de Verenigde Staten leveren bedrijven zoals Nurx The Pill Club een abonnement op anticonceptiepillen. Apps zoals Miracare en Natural Cycles helpen vrouwen bij het monitoren van de vruchtbaarheid.
Via Cbinsights.com