Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 manieren om succesvol te innoveren

Wanneer je als ondernemer nieuwe business wil ontwikkelen, dan moet je succesvol innoveren. Wouter Truffino deelt in dit gastblog 6 belangrijke voorwaarden voor succesvolle innovatie.

De basis voor de 6 geheimen voor innovatie werd al in de jaren ’40 van de vorige eeuw gelegd bij Lockheed Martin, met een aanpak die bekend zou worden met de naam Skunk Works. In 1943 zagen de Amerikanen een Duitse straaljager vliegen in het Europese luchtruim, terwijl ze zelf niet over een straaljager beschikte. Een wake up call van jewelste. Hoe gingen de Amerikanen de Duitsers ooit verslaan zonder gevechtsvliegtuig?

Nooit, dachten ze. Totdat Lockheed Martin de opdracht kreeg om een straaljager te maken. In een recordtijd van 143 dagen ontwierp, testte en leverde het bedrijf de eerste Amerikaanse straaljager. Ontzettend snel; vandaag de dag kan een contract nog niet eens in 143 dagen worden gesloten, laat staan dat een eindproduct kan worden geleverd! Denk aan de JSF.

Tegenwoordig betekent ‘going skunk’ het creëren van een gespecialiseerde verrijkte omgeving. Louter en alleen bedoeld om een kleine groep van individuelen te helpen om een nieuw idee te ontwerpen door aan routinematige, organisatorische procedures te ontsnappen. Naast Lockheed Martin, passen ook bedrijven zoals Google’s X, Facebook en Apple deze principes toe om ‘the next big thing’ te creëren.

6 ingrediënten

Ook die bedrijven zoeken innovaties die geld opleveren in plaats van dat zij geld kosten. De basis daarvoor leg je met deze 6 geheimen van succesvol innoveren:

1: Ik = Wij

Stel de medewerker centraal en stimuleer samenwerking. De medewerkers van je bedrijf zijn belangrijkste assets.

2: Kennis delen = Macht

Stel een team samen van mensen die kennis met elkaar willen delen en zorg ervoor dat de silo’s en muren tussen divisies, afdelingen en team worden afgebroken.

3: Moonshots

Stel onhaalbare doelen. Maak het onmogelijk mogelijk, denk groots. Zorg ervoor dat je een missie en een visie ontwikkelt met een duidelijke doel.

4: Falen is een optie

Hanteer snelle doorlooptijden, ook als het geen succes is. Maak gebruik van haarscherpe kleine experimenten die ervoor zorgen dat je bij je doel gaat komen

5: Intrinsieke beloningen

Maak het mogelijk om zelfstandig aan het grotere doel van de organisatie te werken en zorg ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen bij het doel.

6: Lange termijn-betrokkenheid

Laat je mensen direct samenwerken met de beslissers (CEO/bestuurder) van de organisatie.

Zodra je deze 6 geheimen toepast binnen je onderneming, leidt dat tot nieuwe energie bij je personeel, tot nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden om te gaan innoveren, nieuwe omzet en niet onbelangrijk: een wij-gevoel van een winnaars-team.

Wouter Truffino is serial entrepreneur en runt momenteel 3 bedrijven: Connect Knowledge, Holland ConTech en Holland PropTech. Hij schreef onlangs het (gratis) e-book ‘Dé 6 Geheimen van Succesvol Innoveren’