Vanaf zijn vakantieadres volgde internetondernemer Jan Bouwmeester afgelopen vrijdag met spanning de uitkomst van de online veiling van zijn domeinnaam Relatiegeschenk.nl, een van de vele duizenden domeinnamen die hij de afgelopen tien jaar heeft geregistreerd. Drie partijen waren tegen elkaar aan het opbieden. Bouwmeesters minimumprijs, 20.000 euro, was al snel bereikt. Uiteindelijk werd Relatiegeschenk.nl voor 72 duizend euro verkocht. “Ik zat lekker in het zonnetje achter mijn laptop.”
Het was een forse som geld voor een .nl-naam. Ter vergelijk: Veiling.nl werd onlangs voor 46.000 euro verkocht. Het bedrag verbaasde de webondernemer zelf ook. “Anders had ik het minimumbedrag wel hoger gesteld. Wel werden we regelmatig door bedrijven die relatiegeschenken maken of verkopen benaderd over de domeinnaam.”
In de weken voor de veiling schreef Bouwmeester alle bedrijven aan die ooit met hem over Relatiegeschenk.nl contact hadden opgenomen. “Ook benaderden we nog twintig andere bedrijven in de branche.”
Sedo
Bouwmeester verkocht de domeinnaam op Sedo.com, een van de bekendste sites voor het veilen van domeinnamen. De veilingsite fungeert als tussenpersoon en hanteert prijzen inclusief BTW. De verkoper betaalt 10 procent commissiekosten. “Ik weet nog niet wie de koper is. Maar ik heb van Sedo gehoord dat het waarschijnlijk een bedrijf is dat relatiegeschenken verkoopt.”
Sedo richt zich sinds eind vorig jaar ook op de Nederlandse markt. De veiling die vrijdag afliep kende nog een topper: Huren.nl, eigendom van Aromedia, uitgever van onder meer studentenblad Sum, werd voor 66,500 euro verkocht. Op plaats drie in de veiling: Kinderwagens.nl, verkocht voor tienduizend euro. Bouwmeester: “Dat verbaasde me. Ik had zelf nog geen 500 euro over gehad voor Kinderwagens.nl. Maar je ziet dat domeinnamen met producten erin de laatste tijd steeds meer waard worden. Ik ga onze eigen lijst met domeinnamen nog eens nalopen op interessante productnamen.”
Op de gok
Veel internetters typen nog steeds op de gok domeinnamen in. “Marketeers zeggen altijd dat iedereen alleen op Google zoekt, maar dat is niet waar. Mensen typen wel degelijk blind domeinnamen in. Dat is goedkoop website bezoek. Reken maar uit wat je anders bij Google Adwords zou moeten betalen. Veel bedrijven beginnen nu die rekensom te maken. En dan kan het ineens best interessant zijn om een domeinnaam voor duizenden euro te kopen.”
Bouwmeesters bedrijf, Media Village, heeft een fiks aantal .nl-namen in bezit. “We hebben er enkele duizenden.” Het exacte aantal weet hij niet. “We hebben bijvoorbeeld nog meerdere domeinnamen met twee of drie letters.” Sommige afkortingen stuiten op verzet van andere bedrijven of organisaties. In april won Media Village nog een rechtszaak voor het VN-arbitragehof WIPO aangespannen door Belangenvereniging Zelfdoeners in Adoptie over de domeinnaam bza.nl.
Studie.nl
Bouwmeester startte in 1997 met het registreren van domeinnamen. Hij werkte toen als websitebouwer. “In 2004 ben ik me meer gaan richten op eigen projecten.” Samen met een compagnon begon hij Media Village. Het internetbedrijf registreert en verkoopt domeinnamen, maar bouwt ook eigen websites. “We hebben grote plannen met Studie.nl.”
In het najaar volgt een tweede .nl-veiling bij Sedo. Deze zomer wordt de drie miljoenste .nl-naam geregistreerd. Nummer twee miljoen werd pas twee jaar geleden ingeschreven. Er breken mooie tijden aan voor ondernemers die goede namen vroeg hebben geregistreerd.
Voetbal en sex
Hoge prijzen voor domeinnamen zijn geen verschijnsel van de laatste jaren. Al in het jaar 2000 kocht World Online Voetbal.nl voor 1 miljoen gulden. Dat is waarschijnlijk niet het hoogste bedrag dat ooit voor een .nl-naam is betaald. Volgens geruchten heeft het pornobedrijf van Beate Uhse in datzelfde jaar Sex.nl gekocht voor omgerekend twee miljoen euro. Businessblad Quote ging in 2002 zelfs uit van een bedrag van 10 miljoen gulden.
Auteur: Tonie van Ringelestijn