In samenwerking met 7 Ditches TV
Dat Romeijn zijn ondernemersloopbaan begon als student (economie, Erasmus) is minder verwonderlijk dan het lijkt. Die studie liep “zeer matig, en dan zeg ik het nog netjes”, zegt Romeijn in de studio tegen Ronnie Overgoor. “De motivatie was laag en dus stond ik open voor andere dingen.”
Reizen verkopen was in de begintijd nog een kwestie van kleine advertenties zetten in kranten en wachten tot er iemand belde. “Dan stuurde ik een foldertje en 1 op de 3 mensen boekte een reis.” Dat was overigens een folder van het skigebied zelf, waar Romeijn een Nederlands inlegvel aan toevoegde.
Toeval
De combinatie van een studenhuis en het starten van een onderneming was “niet ideaal”, waardoor Romeijn al snel zijn eerste kantoor huurde. Vanuit daar werkte de ondernemer verder aan zijn passie voor ondernemen; een doortimmerd strategisch plan had hij niet. “Reizen was eigenlijk toeval.”
Die toevalstreffer is anno nu een grote aanbieder van pakketreizen, met kantoren in 8 landen. Vooral in België en Scandinavië wil Romeijn de komende tijd flink groeien. “Daarna moet ook Duitsland groot worden.”
Pakketreizen
Een paar jaar geleden dacht iedereen dat pakketreizen ten dode waren opgeschreven, maar ik denk dat het tegendeel het geval is. Een heel groot gedeelte van de mensen denkt, als jullie het voor mij beter kunnen regelen, waarom zou ik het dan in godsnaam allemaal zelf gaan zitten doen?”
Romeijn probeert met enige regelmaat nieuwe dingen, maar altijd zeer zorgvuldig. “Als ondernemer, zeker in de eerste jaren, dan denk je ‘iedere euro die ik ergens kan verdienen, die moet ik pakken’. Het risico daarvan is dat je alle kanten opgaat en veel te breed wordt. Je moet niet te snel links of rechtsaf slaan.”
Bekijk het interview ook om te horen:
– Waar Romeijn zijn eerste 50.000 gulden in investeerde
– Hoe hij de perfecte marketingmix maakt tussen off- en online.
– Waarom hij kiest voor het sponsoren van een wielrenploeg, inclusief Tom Dumoulin.
– Hoe hij kiest tussen autonoom groeien, of concurrenten overnemen.
– Waarom hij niet investeert in eigen winkels
– Hoe het verschil tussen traditionele reisbedrijven en online aanbieders verdwijnt.
– Waarom Romeijn meer afstand nam van het dagelijkse runnen van zijn bedrijf
– Waarom de kans groot is dat Sundio ooit wordt overgenomen door een nog grotere speler