Geruchten deden al eerder de rondte: Hyves stond in de etalage. Volgens eerdere berichten ketste een overname door het Amerikaanse Viacom eind 2008 af, waarna de eigenaren van Hyves langsgingen bij de grote Nederlandse publieksuitgevers. Daarvan zijn er eigenijk maar twee die online erg actief zijn en bovendien groot genoeg om als koper op te treden. Het is dus niet Sanoma, maar Telegraaf Media Groep geworden.
Past goed
De Telegraaf koopt alle aandelen van Hyves, en de gebruikelijke frasen over een perfecte strategische fit lijken wel te kloppen: TMG is al sinds de opkomst van het web druk met zijn eigen krant, Geenstijl, dating- en reissites en Speurders, de concurrent van Marktplaats. Daar zijn genoeg leuke combinaties denkbaar voor adverteerders, die de 8,7 miljoen Hyvers willen bereiken die Hyves in Nederland claimt. Beleggers waardeerden de deal in elk geval met een voorzichtig plusje.
Voor welke prijs?
De grote vraag is natuurlijk, wat TMG aftikt voor het grootste sociale netwerk van Nederland. Dat zeggen de partijen achter de deal lekker niet. TMG betaalt cash en uit eigen middelen. Aan liquiditeiten bezat het in de zomer nog 53 miljoen euro, veel meer zal het dus niet hebben betaald. Het meldt dat de overname meteen een positief effect zal hebben op de winst per aandeel. Winstgevend is Hyves dus wel, bij een omzet van dit jaar naar verwachting 20 miljoen en een bezetting van 140 Fte.
Geen Facebook
Een sociaal netwerk waardeer je niet door een multiplier los te laten op de omzet of de winst over de komende jaren contant te maken, daarvoor is het een te prille en snel groeiende business. Afrekenen per gebruiker, zoals dat vaker met internet- en telecombedrijven gebeurt, biedt ook weinig houvast. Facebook waardeert zichzelf op 33 miljard dollar, op basis van interne aandelentransacties. Met 500 miljoen gebruikers zou dit neerkomen op 66 dollar per gebruiker. Voor Hyves, met in binnenland 8,7 miljoen voor TMG relevante leden, zou dit neerkomen op een waarde van 57 miljoen euro. Maar Hyves is geen Facebook.
Over de top
Facebook is een internationale speler, Hyves een lokale partij, ondanks de ambities waarmee investeerder Van den Ende & Deitmers in 2008 instapte. Lang had die het rijk bijna alleen, maar Facebook groeit inmiddels snel in Nederland, waar het al tegen de 3 miljoen leden heeft verzameld. De groei is er bij Hyves zo’n beetje uit, de Amerikanen zouden wel eens voor een leegloop kunnen zorgen. Kijk naar het drama bij Netlog, de Belgische evenknie van Hyves. De meeste gebruikers van Hyves komen uit de leeftijdsgroep 13-19 jaar, het innovatievere Facebook trekt vooral hoogopgeleiden en internationaal georiënteerde Nederlanders uit de leeftijdsgroep 24-34 jaar. Die zijn voor veel adverteerders interessanter.
Veel potentie
Toch barst Hyves van de potentie. Vorige maand nog begon het met het aanbieden van mobiele telefonie, en samen met TMG zullen er nog veel meer interessante aanbiedingen voor gebruikers en adverteerders mogelijk worden. Die omzet van 20 miljoen kan zo makkelijk een paar keer over de kop de komende jaren. Laten we de bodemprijs stellen op anderhalf keer de omzet over 2010 (met in het achterhoofd dat bijvoorbeeld Yahoo 3 keer de omzet waard is, en Google zes maal) dan zou de overnameprijs tussen de 30 en 60 miljoen kunnen bedragen. Op Twitter wordt begrijpelijkerwijs druk gediscussieerd over de overname, die niet door elke Hyver wordt verwelkomd.
Hyves-jongens cashen
Raymond Spanjar, Floris Rost van Tonningen en Koen Kam, de oprichters van Hyves, cashen in elk geval definitief. Endeit verwierf een ‘significante minderheid’, wat in de vc-wereld iets tussen de 20 en 30 procent zal zijn, de drie oprichters verdelen de rest. Het is overgens al de tweede keer dat het drietal een succesvolle startup verkoopt: voor hun Hyves-avontuur cashten de eerste twee met beleggerswebsite IEX, De Kam was betrokken bij Hubhop, het wifibedrijf dat KPN kocht.
Lees ook: