Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom zakenvrouw van het jaar Elske Doets nooit vergadert

Zakenvrouw van het jaar en reisondernemer Elske Doets wordt geroemd om haar moderne manier van leidinggeven. Vergaderen is in haar bedrijf uit den boze, vertelde zij donderdag tijdens het MKB Ondernemerscongres in Utrecht.

Doets nam in 2001 op haar 28ste de leiding over het reisbedrijf van haar vader, bij wie ze zo’n beetje vanaf haar tienerjaren de kunst afkeek. Met vakantiereizen naar de VS en Canada boekt Jan Doets America Tours een (winstgevende) omzet van 27 miljoen euro per jaar. De omzet groeide sinds 2013 met ruim 60 procent naar 27 miljoen euro.

“Een knappe prestatie in economisch onzekere tijden”, vond de organisatie van de verkiezing voor de zakenvrouw van het jaar. Doets nam die troffee afgelopen maart over van Vivienne van Eijkelenborg, met Difrax eveneens eigenaar van een familiebedrijf. 

Hoe je zakenvrouw van het jaar wordt? Elske Doets schudt tijdens een interview tijdens het MKB Ondernemerscongres meteen haar 3 D’s uit de mouw: Durf, Doen en Doorzetten. Doets won de felbegeerde titel ook omdat zij haar reisbedrijf transformeerde van “een ‘traditionele’ reisorganisatie naar een onderneming met een moderne bedrijfsvoering”.

Dat doet ze met een platte bedrijfsvoering waarin teams zelfstandig opereren. “Wij doen sinds 1999 niet meer aan vergaderen”, zegt Doets trots. “Ik wil een meer natuurlijke manier van communiceren. Ik werd onrustig van vergaderingen, en merkte dat andere mensen ook nerveus werden, of ze klapten dicht.” 

Ochtendritueel

Ter vervanging van statische bijeenkomsten in een deftige vergaderzaal voerde Doets een vast, 10 minuten durend ochtendritueel in, waarbij alle medewerkers (29 mensen) ‘s ochtends, staand in een cirkel, het belangrijkste nieuws en cijfers delen. “Iedereen is aanwezig, ook de mensen van de administratie. Die komen uit hun stoel en naar de verkoopvloer, waar de handel wordt binnengehaald.”  

“We zijn resultaatgericht, dus we nemen alle cijfers door: de doelen voor de week, de maand en het jaar. Maar ook soft skills komen aan bod. Alle informatie krijgt iedereen daarna in de mail, we zijn heel transparant.” 

Passie is de kern van het bedrijf, technologie is een hulpmiddel

Doets noemt die dagelijkse bijeenkomst “bijna een soort ochtendgebed”. “Ik kan iedereen ook in de ogen kijken, hoe staan ze ervoor? Soms staan mensen te veel aan de achterkant, dan vraag ik ze om naar voren te stappen.”

Online

Jonge (zaken)vrouwen
Als zakenvrouw van het jaar wil Doets jonge meisjes motiveren om ook zakenvrouw te worden. Daarvoor startte zij de Young Lady Business Academy. Voor een nieuwe editie eind november zoekt zij ambitieuze jonge vrouwen die zich door haar en 13 andere ‘powervrouwen’ een week willen laten coachen. 

Een andere succesgeheim is wat Doets betreft dat haar bedrijf een specialist is. Internet noemt ze daarbij een essentieel. Behalve online verkoop laat haar bedrijf klanten en medewerkers bijvoorbeeld reisverslagen delen.

“Maar internet is een tool, niet mijn totale bedrijf. Wij organiseren reizen waarbij mensen meer krijgen dan ze vooraf verwachtten. Die passie voor het product, dat is de kern van het bedrijf. De technologie is een hulpmiddels daarbij. Het je geen passie voor je product? Dan ben je kansloos.” 

Het thema van het MKB Ondernemerscongres is ‘positief ondernemen’, wat betekent dat voor Doets zelf? “Dat ik als ondernemer heel blij wordt van wat ik doe. Ik merk dat ik in Nederland vaak met een frons wordt benaderd. Ik ben vrouw, heb een bedrijf, ben zakenvrouw van het jaar, en ik heb ook nog kinderen. ‘Dat kan niet goed gaan’, denken sommige mensen, die dat ‘eng’ vinden. Ik word er juist blij van.” 

11 september

“Ik probeer mensen te krijgen van doem- naar Doets-denken”, zegt ze met een woordspeling. “Toen ik de leiding kreeg over mijn bedrijf kreeg ik gelijk 11 september voor mijn kiezen als eerste grote event. Maar met die negatieve gebeurtenis hebben we een positieve modus gevonden om met crises om te gaan. Binnen 10 dagen verkochten we weer op een gewoon niveau.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Iedereen steekt z’n kop op zo’n moment in het zand. Maar je moet juist anti-cyclisch zijn. Zodat je er klaar voor bent als mensen weer bereid zijn om geld uit te geven.”

“Ik doe veel zaken in de VS, de mensen daar zijn heel erg opportunistisch, ze denken altijd in mogelijkheden. Wij Nederlanders hebben altijd dat vingertje, met ‘ja, maar’. Laat dat vingertje weg, dan kun je heel ver komen.”