Sprout test (bijna) elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 51 in de serie reviews.
Wat is het?
De Keyword Tool van Google Adwords is een webdienst waarmee je kunt bekijken hoe vaak er op bepaalde trefwoorden – en daaraan gerelateerde termen – gezocht wordt in Google en hoeveel concurrentie er op die keywords is. Je kunt de tool inzetten voor zoekmachineoptimalisatie, dus om te bepalen met welke trefwoorden op je site je de meeste bezoekers aan kunt trekken en hoog in Google kunt komen, maar het is ook handig in te zetten voor een klein marktonderzoekje. Dat laatste bespreken we hier.
Voor wie?
Ondernemers die willen weten hoeveel vraag – en aanbod – er is naar een product of dienst.
Hoe werkt het?
Open de Keyword Tool bij voorkeur in Google Chrome, dat werkt het beste (vermijd in elk geval Internet Explorer als browser). Bovenin tik je een zoekwoord in, bijvoorbeeld ‘iPad hoesje’ of ‘marketingadvies’. Onder ‘geavanceerde opties en filters’ kun je aangeven of je lokaal of wereldwijd wilt zoeken, en in welke taal. Bedenk of je internationaal iets wilt doen of alleen in Nederland, en stel dat dan in. Ook kun je daar aangeven of je zoekopdrachten wilt bekijken die mensen doen vanaf een laptop of pc, of (ook) vanaf mobiele apparaten. Klik daarna op ‘zoeken’.
Nu verschijnt er een tabel in je scherm met een hele reeks keywords. Helemaal bovenin staat je originele zoekterm, daaronder allerlei verwante termen. Naast de keywords zie je een tabje ‘concurrentie’ en cijfers over de wereldwijde en lokale maandelijkse zoekopdrachten (schatting over twaalf maanden). Klik op ‘wereldwijde’ of ‘lokale’ om de juiste concurrentieanalyse te zien. Hoe meer het concurrentiebalkje groen gevuld is, hoe meer concurrentie er is op de zoekterm. Zo kun je bijvoorbeeld bij de zoekterm ‘iPad hoesje’ zien dat er zoveel concurrentie is dat je er eigenlijk geen webshop in hoeft te beginnen. Klik je op een keyword, dan zie je de zoekresultaten die Google biedt met dat zoekwoord, dat geeft je een kijkje in wat de concurrentie inhoudt.
Je kunt ervoor kiezen om heel specifiek een hele reeks zoekwoorden te ‘testen’, of juist breed te beginnen om de gerelateerde zoekwoorden te ontdekken en zo ideeën voor nicheproducten of -diensten te krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat op ‘marketingadvies’ 1900 keer per maand gezocht wordt in Nederland en veel concurrentie kent. De termen ‘marketing strategie’ en ‘marketingstrategie’ daarentegen, worden 9.900 en 6.600 keer per maand gezocht in Nederland, en hebben weinig concurrentie. Het kan dus interessant zijn dat als dienst aan te bieden, of die woorden veel te gebruiken op je site, zodat mensen die op dat woord zoeken sneller bij jou uitkomen.
Heb je keywords gevonden die je interessant vindt om verder uit te pluizen, dan kun je een reeks of selectie downloaden als csv-, tsv- of xml-bestand of als tekst kopiëren naar het klembord.
Wat zijn de voordelen?
Met een beetje speurwerk kun je via de Keyword Tool een gat in de markt ontdekken, of in elk geval producten of diensten met veel potentie. Ook kun je meteen zien welke zoektermen slim zijn om daarbij in je webshop of op je site te gebruiken, omdat ze veel in Google ingetikt worden.
Wat zijn de nadelen?
Echt specifiek is het keywordonderzoek met deze tool niet; voor een gedegen marktonderzoek zul je meer werk moeten verrichten. Het geeft je alleen een globaal beeld hoeveel er gezocht wordt naar bepaalde producten en diensten, en hoeveel aanbod er al online voor is.
Conclusie?
De Keyword Tool is handig om een beeld te krijgen van de potentie van een product of dienst, gebaseerd op zoekgedrag van mensen die googlen. Het geeft je inzicht in hoeveel concurrentie die er is en welke zoektermen mensen het meest intikken. Daarnaast kun je het natuurlijk gebruiken om de juiste keywords op je site te gebruiken en Google Adwords als marketingmiddel in te zetten, zodat je site beter gevonden wordt.
Lees ook de eerdere webtool reviews
Meer weten over search engine optimalisation?
Bekijk het Overzicht van methodes voor meer online bezoek of de
Tips voor Search Engine Optimization (SEO) en Marketing (SEM)