Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leid jij een druk bestaan? Dit is waarom dat goed kan uitpakken voor je gezondheid

Druk, druk, druk. De moderne mens lijkt een nogal gejaagd bestaan te leiden, als je de verhalen op menig netwerkborrel mag geloven. Dat het druk hebben niet alleen leidt tot een burn-out, maar ook voor positieve gezondheidseffecten kan zorgen, is met een nieuwe studie bewezen.

Het druk hebben, is verheven tot statussymbool van de moderne tijd. Zolang je maar tot over je oren in het werk zit, straal je uit dat je actief meedoet aan de samenleving en heeft jouw bestaan dus daadwerkelijk betekenis. De keerzijde van de medaille is dat niet iedereen dit vele werken aankan. Afgelopen november bleek uit onderzoek dat het aantal burn-outs onder Nederlanders in 2 jaar tijd met 50 procent is toegenomen.

Al zou je het niet zeggen, toch is er ook sprake van positieve effecten van het drukke leven op onze gezondheid. Een studie onder leiding van professor Amitava Chattopadhyay toont dit aan. Chattopadhyay schrijft in Harvard Business Review over zijn onderzoek, waarbij hij onderzoekt wat mensen die hun leven als druk ervaren voor keuzes maken. Het team deed acht verschillende studies, waarbij ze participanten steeds het gevoel gaven dat zij een druk leven leidden. Soms door ze subtiele boodschappen te geven en weer een andere keer door ze te vragen om redenen op te schrijven waarom ze het recentelijk druk hadden gehad.

Gezondere keuzes

Wie zichzelf ziet als drukbezet persoon, krijgt meer zelfvertrouwen

Wat bleek: wanneer participanten zichzelf begonnen te zien als drukke personen kregen zij dikwijls meer zelfvertrouwen. Dit zorgde ervoor dat zij hun eigen gedrag beter in controle konden houden, waardoor ze gezondere keuzes maakten.

De onderzoekers toonden dit bijvoorbeeld aan met borden die zij voor een restaurant plaatsen dat naast een universiteit stond. Op sommige dagen plaatsen zij er een bord met de woorden: “Good to go, for busy [schoolnaam] students!”. Op andere dagen gingen ze voor een bord met de tekst: “Good to go, for summer [schoolnaam] students!”. Tot slot waren er ook dagen waarop de onderzoekers geen bord voor het restaurant plaatsten. Op de dagen waarop het “busy”-bord voor het restaurant stond, werden er gemiddeld genomen significant minder ongezonde producten (107) verkocht dan op de dagen met een “summer”-bord (149) of geen bord (154).

Chattopadhyay en zijn team keken ook naar andere factoren dan eten, zoals sporten of het uitvoeren van extra taken. Zo was er een onderzoeksgroep die de onderzoekers vertelden dat ze op basis van beschikbare data drukker waren dan studenten van omringende universiteiten. Vervolgens legden de onderzoekers de studenten voor dat hun hoogleraar de studenten wilde laten kiezen tussen een dag vrij nemen en nog wat extra onderzoeken afronden, in ruil voor extra punten. De groep die de onderzoekers hadden verteld dat zij een druk bestaan hadden, toonde meer interesse in het afronden van de taken dan een controlegroep, tegen wie niet verteld was dat zij het druk hadden.

Zelfvertrouwen

Het draait uiteindelijk niet om de mate van drukte die mensen ervaren, maar om hun daaruit voortkomende zelfvertrouwen. Participanten van wie was bewezen dat zij zichzelf zagen als minder belangrijk namen liever een brownie aan van de onderzoekers dan een appel, en andersom.

Dunkin’ Donuts kan beter niet adverteren met ‘real food for busy lifestyles

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De onderzoekers menen dat hun studies nuttige implicaties kunnen hebben voor marketeers en adverteerders. Het woord ‘druk’ wordt de laatste jaren geregeld in advertentiecampagnes gebruikt. Soms werkt dat, stellen de onderzoekers. Zij wijzen naar Anytime Fitness, een internationale fitnessketen, die zich in advertenties ‘the club for busy people’ noemt. Door mensen op hun drukke bestaan te wijzen, zouden zij zich belangrijker voelen en dus gezondere keuzes maken. Bijvoorbeeld meer gaan sporten.

Dunkin’ Donuts deed het volgens de onderzoekers daarentegen minder goed. De donutketen adverteerde met ‘real food for busy lifestyles’, maar aangezien donuts slecht voor de gezondheid zijn, lijkt dat een minder handige slogan voor zo’n keten. Wie zijn leven ervaart als druk, zal juist minder snel ongezonde donuts gaan eten, aldus de onderzoekers.