Promoot je eigen bedrijf
Ga er vanuit dat je persoonlijke profiel altijd door interessante mensen bezocht kan worden. Als je een ondernemer bent, doe je er daarom goed aan hier een Company Profile aan te koppelen. Dit bedrijfsprofiel wordt vervolgens zichtbaar op je persoonlijke profiel. Iemand die jouw dienst of product nodig heeft, zal waarschijnlijk erop klikken. Vervolgens kan hij in je bedrijfsprofiel allerlei informatie vinden: de medewerkers die ertoe behoren, de oprichtingsdatum, een omschrijving van je specialisatie, een doorverwijzing naar je site en je blog en last but not least een logo.
Koudwatervrees is nergens voor nodig, tenzij je reden hebt om niet op je bedrijf trots te zijn. Veel andere ondernemers gingen je al voor: nadat in maart 2008 LinkedIn in beta is gestart met het weergeven van bedrijfsprofielen, maakte het de populaire service zes maanden later al voor iedereen beschikbaar.
Maak jezelf vindbaar
Je moet in je profielomschrijving meer woorden laten terugkomen dan alleen je functie en je bedrijf. Denk aan de zoekwoorden die je moest opgeven toe je je website bouwde. Dat soort woorden zet je in deze headline, zodat je op LinkedIn en op Google beter vindbaar bent. Stel je bent fotograaf, dan kan jouw headline zijn: Fotograaf | [Bedrijfsnaam] | 3D | Product | Kunst | Landschappen etcetera. Zet zoveel mogelijk relevante zoekwoorden in je profiel, want je zult eerder gevonden worden.
Voeg een e-mailhandtekening toe
Mogelijk ontvang je ze al af en toe, van die berichten met onderaan een ‘View My LinkedIn Profile’-button in de emailhandtekening. Het is maar een detail en je zult er zeker niet aantoonbaar je business mee stimuleren. Maar in ieder geval maakt het wel een goede indruk op de lezer.
Waar vind je die instelling op LinkedIn? Gek genoeg heeft het deze feature behoorlijk goed verstopt. Je gaat eerst naar Edit My Profile, je klikt op [edit] achter ‘My Public Profile’, je klikt op ‘customized buttons’ in het tweede blauwe blok, en uiteindelijk kies je daar de knop van je keuze. Kopieer en plak de bijpassende link om deze toe te kunnen voegen aan je emailinstellingen.
Zorg voor aanbevelingen
‘Recommendations’ zijn de referenties van LinkedIn. Als een of meerdere klanten een positieve referentie over je schrijven, dan is dat toch voor de bezoeker van je profiel een indicatie dat je goed werk aflevert. LinkedIn probeert je ook te stimuleren om aanbevelingen te verzamelen, omdat je profiel pas dan voor honderd procent af zou zijn. Dat zou echter geen indruk bij je moeten maken, aangezien niemand anders dan jij dit percentage onder ogen krijgt.
Er is wel een kanttekening: als je alleen aanbevelingen hebt van mensen die jij ook hebt aanbevolen, dan zal de lezer toch weer zijn bedenkingen hebben bij de geloofwaardigheid van zo’n referentie. Biedt iemand dus alleen een aanbeveling als daar andersom ook echt reden toe is.
Bekijk wie je profiel bekeek
Voor sommige mensen is het misschien ijdelheid om deze gegevens continu te controleren, maar de functionaliteit heeft ook absoluut relevantie. Mensen komen dikwijls niet zomaar op je profiel terecht. Met andere woorden: ze hebben zakelijke redenen om je profiel te bezoeken. En dat betekent kans op business.
‘Geinig’ is dat je vaak ook bezoekers naar je profiel kunt lokken, dankzij de functie. Bezoek bijvoorbeeld het profiel van een prospect: goede kans dat hij een dag later jouw profiel heeft bezocht, omdat hij jouw bezoek heeft opgemerkt. Wanneer dit gebeurt, heb je een goede reden om de betrokkene een boodschap te sturen en toe te voegen.
Er zijn overigens wel in toenemende mate mensen die dit spel moeilijker maken. Je kunt namelijk je profiel zo instellen, dat je identiteit niet te achterhalen is als je over Linkedin surft.
Breid je netwerk uit
Wie meer contacten toevoegt aan zijn LinkedIn-netwerk is beter vindbaar. Dat is al een voorname reden om aan deze tip een vervolg te geven. Als iemand naar bepaalde personen zoekt, toont LinkedIn namelijk ten eerste de zoekresultaten met professionals die direct of indirect tot jouw kring aan contacten behoort. Hoe meer contacten, hoe groter de kans dat jij een van die personen bent. Het is wat dat betreft vergelijkbaar met de Gouden Gids: een klant zoekt naar een professional, en zijn oog valt eerst op de aanbieders die beter op de voorgrond staan vermeld.
Denk overigens ook uit out-of-the-box: zelfs je zus, oom of oude klasgenoten kunnen interessante zakelijke contacten vormen. Deze mensen vallen namelijk buiten je gebruikelijke zakelijke netwerk en kunnen je daardoor zichtbaarder maken bij prospects die tot dan toe nog geen enkele link met jouw werkveld hadden. Wil je zien wat voor netwerkpatronen er in jouw contactenlijst te herkennen zijn? Check dan LinkedIn Maps, dat een datavisualisatie maakt van de contacten die je hebt.
Volg bedrijven
Het is nog niet zo lang mogelijk om in LinkedIn personen en bedrijven te ‘volgen’. Je maakt geen connectie, maar je krijgt wel de updates binnen van deze persoon of onderneming. Je blijft op de hoogte van nieuwe producten en services en ziet wat de mutaties in het personeelsbestand zijn. Dit kan handig zijn als je heel erg nieuwsgierig bent naar de ontwikkelingen die een bedrijf doormaakt, bijvoorbeeld omdat het om een erg innovatieve en veelbelovende startup gaat. Of omdat het bedrijf simpelweg veel impact heeft op het werkveld waarin jij je beweegt.
Treed groepen binnen of maak ze aan
Groepen op LinkedIn kun je vergelijken met discussiefora. LinkedIn heeft inmiddels duizenden groepen en subgroepen, die honderden tot duizenden leden herbergen. Over één onderwerp of branche kunnen meer discussiegroepen bestaan. Wie zich betrokken voelt bij deze groepen, en zich erbij aansluit, kan gelijkgezinden en vakgenoten vinden. En dat betekent dat je er dus in contact en in discussie kunt treden met interessante zakenpartners en klanten. Voor de meeste LinkedIn-professionals is dit inmiddels wel oud nieuws.
Kanttekening is wel dat, zelfs binnen een aantal hele grote groepen, de discussie nihil is. Maar binnen de groepen waar wel discussie plaats vindt, is het interessant om jezelf op te werpen als vakexpert. Doe dat door je kennis te etaleren met goed onderbouwde reacties en eigen bijdrages. Zo ben je bij een aantal netwerkleden eerder top-of-mind als ze ergens een consultant bij willen halen. Naast discussies zijn er overigens ook niet zelden openstaande vacatures, projecten en opdrachten beschikbaar. Handig als je een outsourcingbedrijf bent, of een nieuwe medewerker nodig hebt. Mis je een groep, dan kun je die zelf starten. In het begin kun je veel uren kwijt zijn aan het verzamelen van netwerkleden, maar vervolgens kun je de hele groep enigszins naar jouw hand zetten. Sowieso wordt je eerder als een autoriteit gezien, wanneer jij de organisator van een grote groep bent. Maar daarnaast kun je ook business creëren, door bijvoorbeeld golf- of andersoortige netwerkevents uit te zetten. Je ontmoet je groepsgenoten daardoor ook offline en bouwt een persoonlijke band met ze op.
Maak enquêtes
Enquêtes bieden jou niet alleen extra kennis, maar leiden ook tot meer betrokkenheid van je doelgroep. Op LinkedIn kun je een vraag stellen, waarbij de lezer de mogelijkheid heeft om een van de vijf antwoorden aan te vinken. Zo kun je er achter komen wat voor type iPad-applicatie het meest in zwang is, zoals deze poll beoogt. Handig voor de steeds groter wordende groep aan bedrijven die een eigen mobiele applicatie willen laten ontwikkelen. Tegelijkertijd laat je met LinkedIn Polls echter ook zien dat je vindt dat de mening van anderen ertoe doet. En dat leidt vaak tot begrip bij diegenen die de boodschap meekrijgen…
Adverteer
LinkedIn is, zoals bekend, met 135 miljoen gebruikers het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Daarna volgt Viadeo. Het zijn vooral Amerikanen die LinkedIn gebruiken, maar binnen Europa horen Nederlanders tot de meest actieve gebruikers. Inmiddels zijn er zo’n 3 miljoen ‘Hollandse’ professionals geregistreerd. Voor ondernemers die een keer iets anders willen proberen dan adverteren binnen krantjes en nieuwsbrieven, kunnen LinkedIn Ads overwegen.
Ondernemers kunnen, als dit hun doelgroep is, er in ieder geval de zakelijke en veelal hoger opgeleide doelgroep bereiken. Je kunt je advertenties richten op een bepaalde doelgroep die je kunt selecteren op onder meer functie, branche, bedrijfsgrootte, geslacht en leeftijd. Ook is targeting op basis van functietitel, bedrijfsnaam en land mogelijk. Je betaalt per 1.000 vertoningen (CPM) of per klik (CPC), waarbij de klikprijzen over het algemeen wel hoger zijn dan de meeste ondernemers gewend zijn. Wie niet het gewenste effect behaalt, kan aan de hand van een statistiekenoverzicht de campagnes testen en bijsturen.