Meer dan honderd miljoen tv-kijkers stemden dit weekend af op de Super Bowl, de jaarlijkse American Football-finale die dit jaar voor de zesde keer werd gewonnen door de New England Patriots.
Naast een sportief hoogtepunt, is het evenement traditiegetrouw hét moment voor bedrijven om uit te pakken met bijzondere reclames. Mits die de bijbehorende exorbitante bedragen willen en kunnen betalen, tenminste: een spotje tijdens de pauzes van de wedstrijd kostte dit jaar een recordbedrag van 5,2 miljoen dollar per 30 seconden. Oftewel, een slordige 175.000 dollar per seconde om de toeschouwers te laten lachen, huilen en naar hun portemonnee te laten grijpen.
1. De Washington Post, Democracy Dies in Darkness:
The Washington Post, de krant van Amazon-oprichter Jeff Bezos, gebruikt de kostbare airtime om Tom Hanks de omineuze slogan ‘Democracy dies in darkness’ voor het voetlicht te laten brengen. De commercial is deels een eerbetoon aan een aantal omgekomen journalisten van de krant, onder wie Jamal Kahshoggi. Net als The New York Times hoopt de Post te kunnen profiteren van het ongenoegen over Donald Trump, de president die dagelijks een loopgravenoorlog voert met de pers.
2. Amazon viert failures:
Je kunt het zo gek niet bedenken of er kan spraaktechnologie in, weet Amazon. Nu inmiddels ruim één op de drie Amerikaanse huishoudens een Amazon- of Google-praatpaal in huis heeft en er zijn of haar boodschappen mee bestelt, is de kust veilig genoeg om een paar geinige failures op spraakgebied te eren.
3. Dating-app Bumble daagt vrouwen uit:
Wacht als vrouw niet totdat je power krijgt, maar maak zelf de eerste move. Dat is de boodschap die tennisser Serena Williams preekt in een reclame voor datingapp Bumble. Die app onderscheidt zich van Tinder doordat alleen vrouwen het eerste bericht kunnen sturen.
4. Stella Artois doet sexy (in the city):
Amazon heeft Forest Whitaker en Harrisson Ford, het Belgisch-Amerikaanse Stella Artois (AB InBev) trekt Sex in the City-ster Sarah Jessica Parker en Jeff – the dude – Bridges uit de hoge hoed. De in totaal ruim 6 minuten schermtijd die AB Inbev inkocht rond de Super Bowl kostten het bedrijf naar schatting 50 miljoen dollar, schrijft De Tijd.
5. Biermaker Bud doet het met Game of Thrones:
Budweiser en HBO zoeken elkaar slim op door tegelijk reclame te maken voor zowel bier als de hitserie Game of Trones, die in april zijn laatste seizoen beleeft. Meerdere medewerkers van de fantasy-serie hielpen mee aan de commercial, die geheel in Game of Thrones-stijl eindigt met een vuurspuwende draak.
6. Burger King eert Andy Warhol
Burger King gebruikte voor zijn reclame het beroemdste fragment uit 66 Scenes from America, een film die de Deense experimentele filmmaker Jørgen Leth in 1982 maakte over zijn reis door de Verenigde Staten. De (ingekorte) scene bestaat uit niets meer of minder dan kunstenaar Andy Warhol die zich tegoed doet aan een Burger King-hamburger. Toeval: ook Coca-Cola refeerde tijdens de Super Bowl aan Andy Warhol, met zijn advertentie ‘A Coke is a coke’.
7. Microsoft laat ons een traantje wegpinken:
The @Microsoft ad celebrating young gamers with physical disabilities was a simple & beautiful celebration of the fact that every life has value. Well done, @Microsoft. Well done.pic.twitter.com/1PmM4aeCyL
— Jerry Dunleavy (@JerryDunleavy) 4 februari 2019
8. Olay zorgt voor ‘killer skin’
Dit jaar bekijken meer Super Bowl-commercials dan ooit de wereld vanuit vrouwelijk perspectief, schrijft NBC. Een voorbeeld is – naast dat van Bumble – de reclame van Olay, met in de hoofdrol Buffy the Vampire Slayer-held Sarah Michelle Gellar.
9. Intuit stelt robots teleur
Deze ietwat creepy commercial van softwarebedrijf Intuit, voor software waarmee je belastingaangiftes voorbereidt, vertelt het verhaal van RoboChild. De boodschap: dit robotkind zal nooit kunnen werken als belastingadviseur, omdat een robot nooit vat zal kunnen krijgen op menselijke emoties. Ook Pringles neemt robots dit jaar op de hak.