Foto: The New York Post.
Dat de Post Trumps favoriete krant is, hield jongeren niet tegen
New Yorkse kioskhouders hadden gisteren een goede dag. Jongeren kwamen massaal naar de nieuwsstands om de laatste editie van de New York Post te kopen. Dat de Post bekendstaat als een conservatieve sensatiekrant en de favoriete nieuwsbron schijnt te zijn van ene Donald Trump hield hen daarbij niet tegen. Dat het überhaupt een papieren krant was, ook niet. Hoe kreeg de Post dit voor elkaar?
Slimme marketing
Door een goed staaltje marketing. De New York Post besloot samen te werken met het New Yorkse skatekledingmerk Supreme, dat zijn logo eenmalig op de voorkant van de krant zette. Het in 1994 opgerichte kledingmerk zorgde hiervoor dat de krant een collectorsitem werd. Supreme doet dit vaker: door bij veel producten met een beperkte oplage te werken, worden zij bijzonder en verschijnen ze relatief vaak op online marktplaatsen voor een hoger bedrag dan de aankoopprijs.
Zo gebeurde het ook met de maandageditie van de New York Post. Nadat alle kranten uit de winkel waren, verschenen zij online voor een aanzienlijk hogere prijs. Op eBay worden New York Post-edities van maandag nu voor prijzen tot 46 dollar per stuk aangeboden. En dat voor een krant met reclame in plaats van nieuws op de voorpagina.
Supreme x New York Post
150 ready to go! Holla if you need some #Supreme #NewYorkPost pic.twitter.com/irFsv9tAcB— Jav (@JaviJavRozay) 13 augustus 2018
Maar goed, hoe breng je jongeren op de hoogte van je actie? Millennials staan immers niet bekend om hun grote voorliefde voor de papieren krant. Ook dat pakte de New York Post slim aan. Via Instagram werd een video verspreid van de productie van de kranten. Niet de Post zelf, maar het modemerk publiceerde de video, die 640.000 keer bekeken werd.
Door deze slimme zet, wist de Post een geheel nieuwe doelgroep te trekken. Tuurlijk, zij zullen vandaag echt niet opnieuw naar de kiosk zijn gegaan, maar toch: de krant heeft een collectorsitem op zijn naam staan en een succesvolle verkoopdag. Bovendien zijn veel jongeren met het merk in aanraking gekomen. Deze actie van de Post mogen we dan ook gerust een van de marketingstunts van het jaar noemen. Het laat zien dat je door creatief ondernemen altijd nieuwe doelgroepen kunt aantrekken.