Sprout-partner Danny ten Nijenhuis (23, foto rechts) is samen met compagnon Boris Blijham (25, foto links) oprichter van ThePhoneLab, een reparatiewinkel voor kapotte smartphones en tablets. Het twee jaar oude bedrijf heeft 17 mensen in dienst. Bezoekers aan hun 3 winkels in Amsterdam moeten de indruk krijgen dat ze bij een brandschoon laboratorium binnenstappen, inclusief medewerkers in witte pakken.
Ten Nijenhuis: “Een telefoon is voor mensen bij wijze van spreken zo belangrijk als hun arm, daar moet je goed voor zorgen. Klanten kunnen ook meekijken terwijl ze aan de balie zitten. Zo hoef je je geen zorgen te maken dat er iets geks gebeurt met je telefoon, en dat de reparatie gaat zoals belooft.”
ThePhoneLab is zo een van de spelers die de markt voor smartphonereparaties professionaliseert, mede als reactie op “uit de hand gelopen belwinkels” met dubieuze uitstraling en betrouwbaarheid. De behoefte aan professionele service neemt ook toe nu je als smartphonekoper-met-abonnement een BKR-registratie krijgt, zegt Ten Nijenhuis. Dat zorgt er ook voor dat mensen vaker een losse telefoon kopen, en zich nog bewuster worden van de waarde van hun kostbare gadget.
Zie ook:
Strijd om kapotte smartphone barst los
The Fixables: warm bad voor kapotte smartphone
Roy Erdmann (22): 150.000 euro crowdfunden in 12 dagen
Ten Nijenhuis en Blijham willen de komende jaren uitbreiden naar tientallen vestigingen. “Noem het Amsterdamse arrogantie, maar als je de beste bent, dan komt het goed.”
Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?
“Op mijn 17e begon ik op Youtube met het posten van compilaties van fail- en winvideo’s en grappige dieren. Twee jaar lang zette ik elke dag een video online. Op het hoogtepunt had een van mijn kanalen 500.000 abonnees.
Tijdens mijn studie bedrijfskunde sleutelde ik weleens aan mijn telefoon. Op een dag zat ik in de collegebanken naast Boris (Blijham, red.), wiens telefoon kapot was. Ik zei dat hij die onderdelen gewoon in China kon bestellen; twee weken later had hij ineens een groene telefoon. Daarna kregen we van veel mensen het verzoek of we voor hun ook zo’n customized telefoon konden maken, en besloten we een bedrijfje te beginnen, IDABO (iPhone DAnny BOris).
Na 2,5 jaar dachten we, als we nu eens een half jaar gaan knallen, en zien waar het schip strandt? Ondertussen rondden we onze studie af. Onze eerste winkel vonden we nota bene op Marktplaats. Zo zaten we ineens met een verhuurder om tafel, die ons eerst nog veel extra maanden borg probeerde te laten betalen. Gelukkig kende ik een vastgoedadvocaat die ons daarvoor behoedde.
Nadat we het huurcontract hadden getekend, zijn we snel gaan schilderen, meubels maken en hebben we de eerste winkel geopend. Al vrij snel namen we onze eerste medewerkers aan en na een jaar vonden we het tijd voor een tweede locatie Op dit moment zijn we nieuwe locaties aan het scouten binnen en buiten Amsterdam.
Ons succes is dat Boris en ik elkaar enorm goed aanvullen. Boris kijkt omhoog en zet de ladder op, ik kijk of hij goed staat. Hij heeft een enorme drive, ik zeg af en ‘Let je wel even op? Uiteindelijk klimmen we samen omhoog. Boris legt zich vooral toe op de techniek, inkoop en finance. Ik op de brand building, zakelijke markt en marketing, en samen Managen we het personeel & de winkels.”
Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?
“Personeel vinden is best een uitdaging, net zoals bij andere techniekbranches die groeien. Daarnaast is het een uitdaging om als ondernemer met volle inzet scherp te blijven, door te sporten en gezond te eten bijvoorbeeld. We zijn nog jong, dus af en toe is het nog wel lang leve de lol. Al het geld dat we verdienen steken we in onze winkels. Je moet er bewust zijn dat je elke euro moet omdraaien.
Een grote verandering tot nu toe was dat we eerst heel informeel werkten, met vrienden in de winkel. Inmiddels zijn Boris en ik niet meer operationeel bezig, maar vooral met groeien. De uitdaging is om te zorgen dat een team dat groter en hiërarchisch wordt, net zo gezellig en informeel blijft. Ik sprak laatst een andere ondernemer die zei: een tweede winkel openen viel mee, maar 3e en 4e brengt veel meer uitdagingen op managementgebied.
Met een winkel als die van ons kun je niet te snel groeien: service, kwaliteit en de beschikbaarheid van onderdelen schaal je niet zomaar op. Een les is de Franse reparatiewinkel Save.co, die ruim 16 miljoen euro groeigeld kreeg en binnen no-time opschaalde naar 83 winkels, waaronder ook in Zweden. Zij kwamen in de problemen en zijn uiteindelijk overgenomen.”
Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?
“Ik ben van nature een ondernemer en barst van de ideeën. Ik wil eigen baas zijn en resultaat zien van mijn eigen werk. Ik heb veel bijbaantjes gehad en ben daarbij ook weleens ontslagen omdat ik niet met gezag kon omgaan en te bijdehand was.
Qua perfectionisme en om wat hij bij Apple heeft gedaan vind ik Steve Jobs een inspirerend voorbeeld. Hoe hij als manager was niet per se. Dan eerder Richard Branson, die meer geliefd is bij zijn personeel.
Ik kijk veel rond bij andere lokale ondernemers die ook in de retail bezig zijn, omdat je van elkaar weet wat er daarbij komt kijken. Zoals bij de Coffee Compay, waar ik vaak zat om Youtube-video’s te maken en bij saladewinkel Sla.
Mijn belangrijkste mentor is de oom van de vriendin van Boris. Die heeft ook winkels gerund en is heel goed in old school marketing.. Hoe val je op als winkel? Het scheelt dat mijn vader ook ondernemer is geweest.”
Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?
“We lezen de nieuwsbrief al een paar jaar. Op een gegeven moment zag ik dat je lid kan worden en persberichten plaatsen. Het is voor mij een beetje hét platform waar je leest over ondernemers en startup-dingen in Nederland. Dat inspireert je als ondernemer.”
Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?
“Ik zou twee dingen willen meegeven aan andere jonge ondernemers. Ten eerste: doe het niet voor het geld. Natuurlijk wil je later een dikke boterham verdienen. Maar als je snel heel veel geld wil verdienen, dan zal het je teleurstellen hoeveel tijd en geld het je in eerste instantie kost. Dat krijg je er zeker in het begin niet uit. Ik heb de eerste twee jaar geen euro verdiend met Youtube. ik deed het vooral om dat ik het leuk vond.
Onderneem omdat je het graag zelf wilt, niet omdat je erover leest of omdat je het ‘cool’ vind. Als je een vaste baan hebt en je kan daar goed mee omgaan, prima. Dan heb je op vrijdag lekker weekend. Ik kan op zondag gebeld worden dat de website eruit ligt – dat voelt alsof je ineens een jaar ouder wordt.
Ten tweede: focus totaal niet op het gelijk ophalen van een investering, ook niet als je een goed lopend bedrijf hebt. Ondernemers roepen te snel dat ze geld nodig hebben, en denken niet genoeg door of ze het ook zonder kunnen redden. Ik denk dat het echt heel belangrijk is dat je je concept eerst bewijst.
Vergeet niet dat het echt jouw idee is; als iemand op een vroeg moment voor 50.000 euro instapt, en je geeft een belang weg, dan kun je daar ook spijt van krijgen. En je krijgt mensen aan boord die mee willen beslissen. Boris en ik zijn nog volledig eigenaar, en kunnen beslissingen dus autonoom nemen.“
Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?
“Ik ken ze nog niet, maar als er een bedrijf is dat goed is in het headhunten van jonge technische mensen, dan hoor ik het graag! Iemand die ons als een ‘motor’ kan voorzien van nieuwe mensen. We zoeken technici die repareren leuk vinden en in de winkel willen staan. Repareren is 1 ding, maar je moet ook representatief en empathisch zijn en met boze klanten kunnen omgaan.”
Danny is Partner van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Kijk hier voor meer info over het Sprout partnership.