De inwoners van het Franse dorpje Appy zijn momenteel ongetwijfeld happy met een gratis auto. Elf van hun krijgen de komende drie jaar voor nop de beschikking over een Renault Zoe, omdat de automaker elektrisch rijden ook buiten de stad wil promoten.
De Franse autofabrikant geeft de automobilisten van Appy (30 inwoners, Google Maps) de hagelnieuwe auto dus niet voor niets: het merk wil onderzoeken hoe een elektrische auto past in het dagelijkse leven van de inwoners van een afgelegen Frans gehucht. De kersverse eigenaren moeten beloven dat zij de komende drie jaar hun bevindingen bijhouden. En er wordt een documentaire gemaakt van hun belevenissen.
Het gehucht Appy | Foto: Renault
“Als de inwoners van een van de meest geïsoleerde plaatsen van het land een elektrische manier van leven kunnen omarmen, dan bewijst dat dat iedereen dat kan”, aldus Renault. “Het betekent ook dat we voorgoed afscheid kunnen nemen van de mythes over het kopen en onderhouden van een elektrische auto.”
Renault geeft de nieuwe EV-eigenaren ook een thuislader, en voorziet het aan de voet van de Pyreneeën gelegen dorp van een openbaar laadstation. Eenmaal opgeladen kunnen de testrijders – volgens de WLTP-meetcyclus – met de nieuwste Zoe ongeveer 395 kilometer rondscheuren door hun departement Ariège (of de grens over wippen naar Spanje). ‘We hebben onze auto ieder dag nodig’, zegt burgemeester Yves Huet tegen radiozender RMC.
Deelauto’s
Renault is vooralsnog niet van plan om een soortgelijk experiment in andere landen te herhalen, zegt de Nederlandse importeur tegen het AD. Renault pioniert in Nederland al een tijdje als deelnemer aan een experiment met deelauto’s, die onder meer in de Utrechtse wijk Lombok worden geladen met zonne-energie.
Fransen die niet in Appy wonen hoeven overigens niet te klagen. Dankzij riante subsidies zijn de kosten voor het leasen van een Renault Zoe in Frankrijk inmiddels gedaald naar 79 euro per maand, berichtte Bloomberg eerder deze maand. In Duitsland komen kopers van elektrische auto’s in aanmerking voor aankoopsubsidies tot 9.000 euro. Daardoor kon een Duitse dealer een private lease-contract voor een Zoe gratis aanbieden.