1. Toename Nederlandse scaleups halveert
De groei van het aantal snelgroeiende bedrijven is het afgelopen jaar meer dan gehalveerd. Ook groeien minder startups door tot een snelgroeiend bedrijf, blijkt uit het ScaleUp Dashboard dat het Erasmus Centre for Entrepreneurship en de Rotterdam School of Management donderdag publiceren. Het jaarlijkse onderzoek naar scaleups richt zich op bedrijven met minimaal 10 werknemers en een gemiddelde groei van minstens 20 procent in de afgelopen 3 jaar. Daarvan waren er eind vorig jaar 2880, een plus van 7 procent. Bij de meting een jaar eerder was de groei nog 18 procent. Volgens de onderzoekers is het klimaat voor snelgroeiende bedrijven verslechterd.
2. Nieuw investeringsfonds voor vrouwelijke ondernemers
Na de beloften van investeerdersclub Fundright gaat nu een fonds live dat vrouwelijke ondernemers met groeiplannen boter bij de vis geeft: het Borski Fund. Het initiatief van Laura Rooseboom (StartGreen Capital) en Simone Brummelhuis (The Next Women, foto) richt zich specifiek op het opschalen van bedrijven van vrouwelijke ondernemers en start met 21 miljoen euro. Het heeft de ambitie om verder te groeien naar 40 miljoen euro. Geldschieters zijn ook de 3 grootste banken, Van Lanschot en informals. Fun fact: zijn naam leent het fonds aan Johanna Borski (1764-1846), de eerste vrouw die aandelen kocht in De Nederlandsche Bank.
3. Goede kwartaalcijfers Facebook, Lyft en Apple
Een kleine cijferregen in de VS, waar Facebook sterker dan verwacht groeide tot 1,6 miljard dagelijkse gebruikers en zijn kwartaalomzet met 29 procent oppompte tot 17,6 miljard dollar. Ook Apple verraste, mede dankzij zijn goed scorende Apple Watch en Airpods, met een hoger dan verwachte omzet (64 miljard) en winst. Wearables, accessoires en diensten maken daar de teruglopende iPhone-verkopen ruimschoots goed. Bij Lyft ten slotte spuit het geld nog steeds eruit (met 463 miljoen dollar in Q3) maar na een omzetgroei van 63 procent tikte die net niet de 1 miljard dollar aan. Eind 2021, een jaar eerder dan eerder aangegeven, verwacht het winst.
4. Bol.com wil zijn pakketjes in 2025 CO2-vrij hebben
Bol.com opent een duurzaamheidsoffensief en opent een webshop met 6500 duurzame producten. Ambitieuzer is het voornemen de uitstoot per pakket terug te brengen naar 0. Een van de maatregelen om dat te bereiken is het verminderen van volume en gewicht van de pakketten. Of er binnen 5 jaar voldoende geschikt elektrisch vervoer is om die pakketten ook CO2-neutraal thuis te bezorgen, wordt nog spannend, geeft Bol.com-directeur Huub Vermeulen toe in het AD.
5. Hema duikt in de subscription economy
De Hema slaat aan het experimenteren met abonnementsdiensten. De aftrap is voor de ‘schone billen box’, die jonge ouders regelmatig voorziet van luiers en billendoekjes, meldt CIO Carsten Klomp op LinkedIn. Volgens Klomp wil Hema de pilot uitbreiden. Een tweede nieuwe concept dat zijn winkel ontwikkelt is een online ‘HEMAtheek’, waar (toekomstige) ouders informatie kunnen vinden over de zorg voor hun baby. (via)
6. En dan dit: Nederlands bedrijf in stepjes daagt Messi
Step-oorlog, maar dan anders: Messi wordt voor de rechter gesleept door een speelgoedbedrijf uit Heerhugowaard in een zaak die draait om de Space Scooter. Messi zou reclame maken voor het stepje met hefboomaandrijving op basis van een miljoenencontract, maar meestervoetballer en stephandelaar hebben zakelijk mot. Maandag moet Messi getuigen voor een Spaanse rechtbank, beide partijen eisen flinke bedragen van elkaar wegens wanbetaling en wanprestatie.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout-update van donderdag 31 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.