1. Casper Lemmen (Grenzelooswerk) is Beste Jonge Ondernemer van 2018
Casper Lemmen is met Grenzelooswerk door Sprout uitgeroepen tot Beste Jonge Ondernemer van 2018. De Leeuwardense startup matcht als internationale bemiddelaar duizenden werknemers met bedrijven in diverse landen, waaronder Zalando, autoverhuurder SIXT en reiswebsite Expedia. ‘Lemmen heeft in korte tijd van een probleem waar hij tegenaan liep met heel veel toewijding en succes een flink bedrijf neergezet waarin hij grote klanten en inmiddels 20 werknemers weet mee te krijgen. Een prachtig ondernemersverhaal van keukentafel tot miljoenenomzet, waar we gezien de snelle groei en de international expansie van Grenzelooswerk vast nog veel meer van zullen horen’, klonk het juryrapport.
Lees verder: Casper Lemmen (Grenzelooswerk) jonge ondernemer van 2018
2. Fintech-startup BridgeFund haalt miljoen op
BridgeFund heeft een miljoen euro opgehaald bij investeerders. Het financieringsplatform verstrekt zakelijke leningen aan ondernemers. Oprichter Julian van de Steeg werkt samen met een netwerk van succesvolle ondernemers; zij lenen kapitaal uit aan BridgeFund waarmee de fintech-startup zijn cliënten betaalt. “We zoeken wel naar investeringen die leiden tot structurele verbeteringen”, zei Van de Steeg eerder tegen Sprout. De huidige investering lijkt een opmaat voor vele. Van de Steeg: “Gezien de belangstelling van nieuwe investeerders, wordt de volgende kapitaalinjectie vast een veelvoud van het huidige miljoen.”
Lees ook: Dit bedrijf leent niet te crowdfunden bedragen aan ondernemers
3. Amerikaans groeigeld voor Squla
Squla komt grotendeels in handen van het Amerikaanse Levine Leichtman Capital Partners. De Nederlandse educatieve game-ontwerper voor kinderen wil met de nieuwe aandeelhouder nieuwe diensten ontwikkelen, zoals op het gebied van dyslexie. Levine Leichtman neemt de aandelen over van RTL Ventures, een groep informele investeerders en Squla-oprichter en voormalig ceo André Haardt. Daarnaast neemt ook het Squla-management onder leiding van de in januari aangetreden ceo Serge Bueters een participatie. De oud-Challenger heeft ruim 130.000 betalende abonnees; afhankelijk van de abonnementsvorm kost een lidmaatschap tussen de 5,95 en 11,95 euro per maand.
Lees verder: Bueters: ‘Ze kunnen zowel kapitaal verschaffen als inhoudelijk meedenken’
4. DNB nog niet overtuigd van blockchain
De Nederlandsche Bank (DNB) is na lang experimenteren met de blockchain nog steeds niet overtuigd van het nut. Volgens de toezichthouder voldoet de technologie niet aan de zeer hoge eisen die worden gesteld aan de systemen in de financiële markt. DNB heeft drie jaar lang geëxperimenteerd met verschillende systemen op basis van zogeheten distributed ledger-technologie, waarvan blockchain het bekendste voorbeeld is. De voordelen wegen nu echter nog niet op tegen de nadelen, concludeert DNB. De grootste tekortkomingen blijken tekortschietende capaciteit, inefficiëntie door hoge energieconsumptie en gebrek aan volledige zekerheid over het hebben voldaan van een betaling.
5. Utrechtse startup AntTail verkoopt aandelen aan koninklijk bedrijf
Drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé heeft een meerderheidsbelang genomen in startup AntTail. Het Nederlands technologiebedrijf levert met sensoren en clouddiensten oplossingen voor het monitoren van supply chains, waarbij een volledig audit trail beschikbaar komt van fabrikant tot ontvanger en waarmee tevens vervalsing wordt voorkomen. Hoeveel aandelen Koninklijke Joh. Enschedé koopt in AntTail en tegen welk bedrag, is niet bekend. Tot de klanten van de Utrechtse startup behoren multinationals als MSD en Ingersoll Rand. Op 24 mei ontving AntTail de Internet of Things-award 2018 van het IoT-Journaal.
6. En dan dit: Fokke de Jong opent 100e Suitsupply
Het gaat hard met Suitsupply. Oprichter Fokke de Jong opende gisteren de honderste stenen winkel in de USA, dankzij 300 miljoen euro aan groeigeld. “Zoals op vele andere plekken in de wereld zitten we niet tussen de usual suspects, maar maken we onze eigen plek”, zegt De Jong tegen Quote. “Dat is te zien in ons product, in onze marketingboodschap en in onze winkels. We hebben in Boston een klassiek red brick building van 1.000 vierkante meter omgebouwd tot een waanzinnige winkel, inclusief ons eigen sushicafé waar je kan lunchen terwijl je pak vermaakt wordt. Geloof me, onze honderste winkel is meteen ook onze gaafste.”
Lees ook: Waarom Fokke de Jong marketingman van het jaar moet worden
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van vrijdag 8 juni. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina!
Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:
✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events