1. Europese webwinkels slijten meer in Nederland
Nederlanders kopen steeds meer bij webshops uit andere EU-landen, blijkt uit CBS-cijfers. In de eerste drie kwartalen van 2018 verkochten Europese webwinkels voor 1,2 miljard aan Nederlandse consumenten, bijna 16 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het aandeel van Europese webwinkels is met zo’n 2 procent nog wel bescheiden. Overigens is het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels voor kopers niet altijd goed te zien, merkt het CBS op. Webwinkels zijn vaak in meerdere talen en webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben, zoals de Duitse luierverkoper Lillydoo en de Britse kledingverkoper Asos.
2. Nederlandse vleesgigant duikt op vega-hype
Jan Zandbergen, een van de grootste vleesimporteurs van Europa (580 miljoen omzet in 2017), gaat in zee met de Britse producent van vegaburgers Moving Mountains. Voor het Britse bedrijf, wiens ‘bloedende’ burgers in zo’n 1000 Britse restaurants te vinden zijn, is het de grootste deal tot nu toe. Via het distributienetwerk van Jan Zandbergen komt de de plantaardige burger op de menukaart van nog eens duizenden restaurants, cafés en fastfoodbedrijven in de rest van Europa. “We reageren continu op trends en ontwikkelingen in de vleessector en we zien een significante verschuiving in de belangstelling en vraag van consumenten”, zegt ceo Peter-Paul Zandbergen.
3. Bol.com wil meer Belgische ondernemers lokken
Webwinkel Bol.com opent voor de zomer een kantoor in België, schrijft De Tijd. Daar komen tien mensen te werken die meer Belgische bedrijven moeten gaan overtuigen (Bol was al actief in België) om hun producten ook via Bol.com te verkopen. “Ondernemers hebben de mogelijkheid om hun afzetmarkt fors te vergroten via het platform van Bol.com”, schrijft Bol in een persbericht. “Hun assortiment wordt immers niet alleen beschikbaar voor Belgische klanten, maar ook voor miljoenen Nederlandse klanten.” De Ahold Delhaize-dochter verstuurt momenteel ongeveer de helft van zijn paketten dankzij externe aanbieders.
4. Uitzendbureau moet vakbonden betalen na staking
Uitzendbureau Otto Workforce moet een schadevergoeding betalen aan vakbonden FNV en CNV vanwege het leveren van ‘stakingsbrekers’ bij Jumbo, heeft rechter in Den Bosch bepaald. Aanleiding voor de zaak was dat personeel uit de distributiecentra van Jumbo in het voorjaar van 2017 massaal in actie kwam voor een betere cao. Via OTTO werden vervolgens acht medewerkers geleverd aan een distributiecentrum in Woerden, wat verboden is omdat daarmee het effect van een staking wordt verkleind. Jumbo zelf wordt niet bestraft: de wet in kwestie geldt alleen voor degene die de arbeidskrachten levert. De hoogte van de boete voor Otto is nog niet bekend.
5. ‘250 Britse bedrijven willen naar Nederland’
Nog eens 250 bedrijven overwegen stap naar Nederland door de brexit, zegt een woordvoerder van het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) tegen RTL Z. Namen wil hij niet noemen. Het zou gaan om bedrijven in de gezondheidssector, de financiële sector, logistiek en mode. Vooral een ‘harde’ Brexit jaagt Britse bedrijven richting Nederland (en andere Europese landen). “Bedrijven zijn bang dat vergunningen dan komen te vervallen, het aantrekken van talent moeilijk wordt en dan zijn er grote zorgen over de hele logistiek.”
6. En dan dit: Mark Zuckerberg trakteerde Jack Dorsey op zelfgeslachte geit
Facebook-oprichter Mark Zuckerberg heeft Jack Dorsey, de oprichter van Twitter, in 2011 getrakteerd op een geit die hij even daarvoor zelf had omgebracht. Dat vertelt Dorsey in een uitgebreid interview met Rolling Stone. Zuckerberg nam zich dat jaar voor om alleen maar vlees te eten van dieren die hij zelf had omgelegd, om ze vervolgens naar een slager te sturen. Dorsey kreeg de geit naar eigen zeggen koud voorgeschoteld, waarna hij zich maar beperkte tot een salade. Zuckerberg had destijds 6 geiten. Het is niet bekend of die allemaal ten prooi zijn gevallen aan de slachtpartij van Zuckerberg.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van vrijdag 25 januari. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.