1. Miljoenen groeigeld voor startup YoungOnes
YoungOnes krijgt een kapitaalinjectie van 3 miljoen euro van moederbedrijf YoungCapital Fund, het investeringsvehikel van de oprichters van YoungCapital. Het platform voor freelance werk heeft onlangs de 25.000e kandidaat aan de database toegevoegd, waarmee het volgens de investeerder bewijst bestaansrecht te hebben. YoungOnes, dat als tech-startup is opgericht door Pim Graafmans (tot begin januari elf jaar werkzaam voor YoungCapital), koppelt vraag en aanbod voor tijdelijke klussen. “De explosieve resultaten geven aan dat de arbeidsmarkt echt op ons zit te wachten”, zegt hoofd verkoop Margot Roubos van YoungOnes. “Van de 25.000 inschrijvingen hebben nu ruim 1.000 jongeren via ons platform gewerkt en zijn er al zo’n 10.000 klussen geklaard binnen zes maanden.”
2. Jungo verstrekt eerste crowdfunding-hypotheek
Jungo heeft de eerste Nederlandse crowdfunding-hypotheek ooit verstrekt voor een particuliere woning in Leiden. De voormalig Challenger had al enkele honderden (particuliere) investeerders in de wacht staan, dus bleek het geen probleem te zijn om de crowdfunding-campagne van 68.000 euro voor honderd procent te vullen. “We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om onze hypotheek simpel en vertrouwd te maken”, zegt mede-oprichter Vincent van den Noort. “Het moest echt een win-win-hypotheek worden, waarbij de huizenkopers én de investeerders profiteren.”
3. Fastned in zee met supermarktketen Rewe
Fastned start een samenwerking met de Duitse supermarktketen Rewe Region Mitte voor de installatie en exploitatie van snelladers bij supermarkten. In eerste instantie draait het om een pilot op vier Rewe-vestigingen rond Frankfurt. Het doel van de proef is om te kijken of er voldoende animo is onder elektrische rijders om tijdens het doen van boodschappen te snelladen. Vanuit het perspectief van Rewe is het toevoegen van snellaaddiensten bij haar supermarkten een stap richting ‘extra winkelervaring’ voor klanten. In totaal exploiteert de oud-Challenger circa 75 snellaadstations, waarvan enkele in Duitsland. Daarnaast zijn er nog vijftien snellaadpunten in aanbouw bij onze oosterburen.
4. Srprs.me zoekt 750.000 euro bij crowd
Srprs.me gaat van start met een crowdfunding-campagne. Met de actie hoopt de reisorganisatie een richtbedrag op te halen van 750.000 euro. Met dit bedrag moet het boekingsproces worden verbeterd en het product verder ontwikkeld en verduurzaamd. De afgelopen dagen is de campagne al stil live gegaan en uitgezet onder reizigers; honderd van hen hebben er voor gekozen om te investeren in het platform, aldus de voormalig Challenger. Uiteindelijk wil het bedrijf van oprichter Raymond Klompsma met deze investering in vijf jaar één miljoen mensen een stukje onbevangenheid terug te geven door hun verrassingsreizen.
5. Betaalverwerker Mollie gaat samenwerken met Zweedse concullega
Startup Mollie slaat de handen ineens met Klarna, een Zweedse leverancier van betaaloplossingen voor webshops. De betaaloplossingen van Klarna zijn nu standaard beschikbaar voor de 55.000 grote en kleine webwinkels in Europa die betalingen laten afhandelen door de Amsterdamse fintech. “We krijgen regelmatig het verzoek om Klarna toe te voegen”, legt oprichter Adriaan Mol uit. “Echter, als we iets doen, dan doen we het op de Mollie-manier. Dus zijn we het gesprek aangegaan met Klarna om onze krachten te bundelen.”
6. En dan dit: ‘Mailchimp 4,2 miljard dollar waard’
Niet alleen maar nieuws van eigen bodem in de Sprout Nieuwsupdate, maar we kijken ook over de grens. Zo kwamen we op de redactie dit schitterende verhaal tegen over Mailchimp in de nieuwste Forbes. Deze Amerikaanse mail-dienstverlener is in de afgelopen zeventien jaar uitgegroeid tot een bedrijf met 600 miljoen dollar omzet. Maar het meest opmerkelijke is dat oprichters Ben Chestnut en Dan Kurzius het in al die jaren zonder investeerders hebben gerooid. Daardoor schat Forbes in dat Mailchimp in de huidige markt zo’n 4,2 miljard dollar waard is. En dat is uitermate knap zonder extern kapitaal!
Mailchimp’s cofounders have helped mom and pop shops email their customers for the last 17 years –all without raising a dollar of funding. 20 million users and $600 million in revenue later, they’re billionaires. I visited them in Atlanta to find out how. https://t.co/jPmWbSTKw3 pic.twitter.com/I4KL9O6ENQ
— Alex Konrad (@alexrkonrad) 8 oktober 2018
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van woensdag 10 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.