1. Vakanties.nl neemt Zoover over
Online reisbureau Vakanties.nl neemt beoordelings- en boekingsplatform Zoover Media over van het Duitse HolidayCheck. Vakanties.nl, dat werd opgericht door Judith Eyck en Sunweb-oprichter Joost Romeijn, wil met de overname uitgroeien tot marktleider in de Nederlandse en Belgische online markt. Eyck spreekt tegenover Sprout van een perfect huwelijk. ‘Wij hebben afgelopen jaar best veel boekingen gerealiseerd, maar moesten telkens markt kopen en daarbij opboksen tegen grote merken. Dat kostte heel veel geld, omdat we de juiste SEO-posities niet hadden. Dat heeft Zoover juist weer wel.’ Zoover werd opgericht door Bas Rasker en Erwin Rooymans. Sinds 2012 hadden de Duitsers een meerderheidsbelang.
Lees verder: Door corona getroffen reissite Vakanties.nl neemt Zoover over
2. Lululemon legt half miljard neer voor spiegelbouwer
Het hippe fitnessmerk Lululemon neemt Mirror over voor 500 miljoen dollar. Mirror verkoopt slimme fitness-spiegels waarin de fitnessinstructeur zichtbaar is. Er zijn verschillende klasjes die de spiegelbezitter kan volgen. Ook heeft het apparaat een camera waarmee selfies geschoten kunnen worden. De prijzige sportschoolvervanger kost bijna 1.500 dollar. Lululemon-ceo Calvin McDonald bezweert dat de overname niet is ingegeven door de coronapandemie. Het kledingbedrijf zag de omzet met 17 procent teruglopen. Mirror moet dit jaar 100 miljoen dollar aan de omzet bijdragen.
3. Corona-update
- Tot op heden hebben 11.500 flexwerkers een corona-uitkering aangevraagd, de helft hiervan is afgewezen.
- Via 136 regelingen ging 42,9 miljard euro aan coronasteun de samenleving in. De Algemene Rekenkamer heeft inzichtelijk gemaakt wie wat kreeg.
- De Europese Commissie vroeg in elk land aan één provider om telecomdata te delen in het kader van de coronabestrijding. KPN weigerde onder verwijzing naar het standpunt van de Autoriteit Persoonsgegevens.
- VN-orgaan International Labor Organisation (ILO) stelt dat in het tweede kwartaal het aantal gewerkte uren wereldwijd met 14 procent is gedaald. Dit komt neer op een verlies van 400 miljoen voltijdbanen.
- EasyJet gaat in het Verenigd Koninkrijk tot 5.000 banen schrappen. Ook sluit het drie bases in het land.
- Door de coronacrisis hebben mensen iets meer vertrouwen gekregen in algoritmes, al blijft het vertrouwen abominabel laag. Slechts 12 procent denkt dat algoritmes bijdragen aan een eerlijke en rechtvaardigere wereld, concludeert KPMG.
4. Zes Nederlandse groene startups dingen mee om miljoen
Zes van de vijfentwintig startups die het schoppen tot de finale van de Postcode Loterij Green Challenge zijn van Nederlandse bodem. Het gaat om duurzame waterpompbouwer aQysta, kassenbouwer BBLS, kokoshoutbewerker GoodHout, plasticfoliemaker UnPlastic, kunstmatig rifbouwer Reefsystems en Orbisk. De laatste heette tot gisteren Zero Food Waste en bouwt systemen die voedselverspilling in de horeca moeten tegengaan. De volledige top vijf wint een geldbedrag, voor de nummer één ligt een miljoen klaar.
Lees verder: Deze 6 Nederlandse impact-startups zijn in de race voor een miljoen euro prijzengeld
5. Voys doet eerste acquisitie
Telecomprovider Voys heeft Eigennummer.nl overgenomen. Het bedrijf van Mark Vletter wil zich met de acquisitie verbreden. ‘Door de jaren heen is Voys gegroeid naar een provider die zich voornamelijk richt op het midden- en kleinbedrijf en de grootzakelijke markt. Door de overname van Eigennummer.nl verwelkomen we een groot aantal eenmanszaken als klant’, aldus Annemieke Doornbos van Voys. Vooralsnog blijft Eigennummer een sublabel binnen Voys. Verdere overnames worden niet uitgesloten.
6. WordProof wint 1 miljoen euro
De Nederlandse startup WordProof heeft de pan-Europese wedstrijd ‘Blockchains for social good’ van de Europese Commissie gewonnen. Hiermee heeft de startup van Sebastiaan van der Lans en Frank van Dalen 1 miljoen euro in de wacht gesleept. Met de wedstrijd wil Europa de inzet van blockaintechnologie voor het oplossen van maatschappelijke problemen stimuleren. WordProof werkt aan een wereldwijde standaard waarmee de betrouwbaarheid van inhoud op internet is te controleren. Uitgeverijen en webshoos moeten hun content kunnen beschermen met de applicatie.
7. Half miljoen voor digitaal kennisplatform Alii
Alii, een digitaal kennisplatform voor de medische sector, heeft een half miljoen euro opgehaald bij Healthy.Capital. De startup van Erik-Jan Vlieger en Richard Osinga vertaalt actuele wetenschappelijke kennis naar praktisch handelen van de arts middels dynamische protocollen. Met de investering willen de oprichters het platform versneld implementeren bij Nederlandse zorginstellingen en verdere groei aanjagen. Healthy.Capital is een investeerder opgericht door Johan van Mil, Thom Nefkens, Jan Folkert Kunst en Douwe Jippes.
8. En dan dit: Amazon waardevolste merk
Amazon handhaaft zijn status als waardevolste merk ter wereld. De merkwaarde steeg met een derde tot een duizelingwekkende 415,9 miljard dollar (371 miljard euro). Dat blijkt uit een rapport van pr-bedrijf WPP en databoer Kantar. De stijging heeft het bedrijf van Jeff Bezos te danken aan het grote aantal bestellingen tijdens de lockdowns. Apple staat tweede met 352,2 miljard dollar. Microsoft stoot Google van het podium dankzij de coronahit die het bedrijf scoort met Microsoft Teams.
Wat we ook lazen:
- De Blokker-familie betaalde minstens een half miljard voor de verkoop van het Blokkerconcern (Quote).
- Het New Yorkse Wild Box plukt voedsel in de natuur en levert dat aan restaurants. Maar sinds de lockdown leveren ze ook direct aan consumenten. (The New Yorker)
- De Nederlandse overheid steekt 20 miljoen euro in techbedrijf Smart Photonics om het uit Aziatische handen te houden (Het Financieele Dagblad)
Tot zover de Sprout-update van 1 juli 2020. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.