Merkspace is een keten van co-working-locaties. Het concept is opgezet in Tel-Aviv en telt in Israël drie verschillende locaties, en een Sports Tech Innovation Center. Met de opening van de nieuwe vestiging in Amsterdam begin deze zomer wil Merkspace een brug bouwen tussen beide ecosystemen. In Nederland staan de komende tijd nog 4 nieuwe locaties op de planning. (Opvallend: Merkspace deelt zijn (deels) Israëlische oorsprong met branchegenoot WeWork, wiens medeoprichter Adam Neumann opgroeide in een kibboets).
Merkspace verhuurt flexibele kantoorruimtes voor startups, freelancers en teams van allerlei groottes. Voor een vaste prijs maken de ‘Merkers’, zoals de huurders van Merkspace worden genoemd, gebruik van volledig ingerichte kantoren in het hart van Amsterdam.
De missie van Merkspace is om het groeiende startup-ecosysteem van Amsterdam te ondersteunen. Dit doet zij door leden te introduceren aan investeerders en experts uit verschillende vakgebieden afkomstig uit Tel-Aviv en Amsterdam en te helpen bij het penetreren van nieuwe markten en aantrekken van nieuwe klanten.
Kan je de ruimte omschrijven?
Merkspace huurt een groot, monumentaal pand aan de Herengracht te Amsterdam. Het gebouw bestaat uit vijf verdiepingen, een dakterras en een mooie, rustige tuin. Het pand is, voordat Merkspace haar intrek nam, van top tot teen gerenoveerd waarbij de historische details zijn behouden.
Meer inspirerende kantoren in The Office
Binnen Merkspace wordt moderne kunst gecombineerd met vintage elementen. Het kantoorgebouw biedt verschillende groottes aan kantoren voor allerlei soorten teams. In de privékantoren, volledig gevuld met daglicht, hebben de huurders veel privacy.
Merkspace-ceo Sapir Shpigel: “Wij hebben gekozen voor een zeer centrale ligging die makkelijk te bereiken is zowel met het openbaar vervoer als op de fiets. We zijn omringd door geweldige restaurants. Daarnaast bieden we onze huurders Biro-auto’s die zij kunnen gebruiken als transport in de stad.”
“We hebben aandacht besteed aan zelfs de kleinste details en zorgen ervoor dat onze huurders altijd vers eten tot hun beschikking hebben op kantoor. Daarnaast hebben we ook veel chill-ruimtes en lounges om in te relaxen.”
Merkspace-ceo Sapir Shpigel (r.) en haar vader
Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?
“Wat Merkspace zo uniek maakt in het vermogen om bij te dragen aan (internationale) groei bij onze leden door ons internationale netwerk van experts en investeerders in te zetten en exclusieve evenementen te organiseren die de leden verbinden. Zo zal er op 4 september in Merkspace een evenement plaatsvinden van het automerk Ford. Dit merk komt naar Amsterdam om kennis te maken met de ontwikkelaars van mobiele apps binnen de auto-industrie. Onze leden krijgen hierdoor de kans om hun ondernemingen face-to-face te pitchen aan senior executives.”
“Maar ook voor de non-startup-bedrijven biedt Merkspace kansen. Dienstverleners, marketingbureaus, modeontwerpers die internationaal willen groeien en freelancers die veel baat kunnen hebben bij een groot netwerk van potentiele klanten passen hier ook goed. Vorig jaar hebben we 3,7 miljoen dollar opgehaald voor onze startups en hebben we meer dan 9000 connecties gemaakt voor de 150 merken die in Merkspace Tel-Aviv gevestigd zijn.”
Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?
“Een unieke werkplek is erg belangrijk als je een onderneming naar de next level wilt evolueren. Jij en je team moeten matchen met de sfeer van de ruimte om zo voor maximale productiviteit te zorgen. Wij geloven erin dat je zou moeten houden van de plek waar je werkt. Dit is terug te zien in onze slogan ‘love where you work from’. Hiernaast zijn volgens mij ook de community en de mensen om je heen belangrijk. Hiermee kan je op zakelijk vlak samenwerken en vriendschappen voor het leven sluiten.”
Hoe kwam de ruimte tot stand?
“Het heeft ons in totaal 11 maanden gekost om het perfecte pand te vinden. We werken nauw samen met een Nederlandse architect en mijn vader, Jacob Carl Shpigel, heeft het ontwerp op zich genomen. Hij heeft 25 jaar ervaring in ontroerend goed en interieur ontwerp. Het gebouw is volledig gerenoveerd voordat wij zijn ingetrokken en combineert moderne invloeden met vintage.”
Wat zijn de reacties van bezoekers?
“De bezoekers en onze leden zijn hele erg enthousiast over het feit dat zij kunnen werken vanuit een luxe monumentaal gebouw, uitkijkend over de gracht en elke dag kunnen genieten van onze mooie tuin. Het werken in een kleurrijke en charmante locatie bevalt erg goed. Het onderdeel zijn van een community en ons grote netwerk worden ook door huurders als een groot voordeel gezien.”
Wat werkt er in jullie kantoor goed, en wat minder? Heb je tips voor andere ondernemers?
“De grootste moeilijkheid die we tot nu toe zijn tegengekomen was om het pand tijdig klaar te krijgen om in te trekken, maar dit hebben we gehaald. De beste tip die wij hebben voor ondernemers is om geduld te hebben en de achtbaan van het ondernemen te overleven. De weg naar succes zit vol fouten en dingen die we anders hadden kunnen doen.”
“Vele ondernemers zijn je voor gegaan en hebben de weg voor je vrij gemaakt. Luister naar degene die eerder een onderneming zijn gestart en feedback van venture capitalists en voer de adviezen ook uit.”