Toen bij ons thuis de bloemen binnenkwamen nadat ik de zakenvrouw van het jaar was geworden, merkte mijn dochtertje van vier op dat het misschien een goed idee was om een bloemenstal te openen. Zo veel bloemen bij elkaar had ze alleen nog maar gezien dan bij de bloemenzaak om de hoek. Volgens mij zag ze zichzelf al zitten op een kruk in de voortuin om (mijn!) bloemen te verkopen aan voorbijgangers.
Ik vraag mij af in hoeverre deze ondernemende manier van denken wordt beïnvloed door haar omgeving, duidelijker gezegd: door ons, haar ouders. Vanuit mijn eigen jeugd weet ik nog dat er veel over het bedrijf van mijn vader werd gesproken. Werk was niet iets van 9 tot 5, maar ook thuis tijdens het avondeten ging het over de dagelijkse gang van zaken. Ik vrees dat het bij ons nu thuis ook niet anders is. Maar hoe kunnen we kinderen in Nederland die niet dagelijks met ondernemers in aanraking komen kennis laten maken met de mogelijkheden en de mooie kansen die een eigen bedrijf biedt? Hoe helpen we ze om wellicht het talent dat ze daarvoor hebben te ontdekken?
Heleen Dura – van Oord spreekt ook tijdens Sprout Challengerday, op 31 oktober 2013. Koop je ticket op challengerday.nl! Als bestuurder van de stichting Jong Ondernemen ben ik met dat vraagstuk bezig. Ik word veel geconfronteerd met het gebrek aan bekendheid van ondernemen bij schoolgaande kinderen. De echte ondernemersgeest en handelsgeest waarvoor Nederland eeuwenlang werd geroemd, blijken vaak te ontbreken. Jong Ondernemen heeft nu als missie elke jongere tussen de 12 en 22 jaar tijdens de schoolcarrière minimaal een keer in aanraking te brengen met ondernemerschap via een programma of project van Jong Ondernemen.
Ik denk dat je ondernemen niet alleen in theorie kunt leren, maar daar praktijkervaring voor moet opdoen. Daarom bieden wij die ervaring aan in de vorm van een bedrijfssimulatie voor basisschoolkinderen, of bij het voortgezet onderwijs met écht geld en échte producten. Alles is erop gericht om ondernemen tastbaar te maken voor jongeren. Het is mijn overtuiging dat dit zal zorgen voor meer ondernemende Nederlanders die hun bijdrage leveren aan een sneller economisch herstel en een betere economische toekomst van Nederland.
Maar het gaat verder dan alleen die positieve weerslag op de economie. Ondernemende eigenschappen dragen ook bij aan goed burgerschap. Ik zie om mij heen dat ondernemende mensen eerder in actie komen bij verbeteringen in de wijk, vrijwilligerswerk op de sportvereniging, op school of in de familie. En ook de zachte kanten van het zelfstandigenbestaan zijn belangrijk. Ondernemen betekent zoveel meer dan een eigen bedrijf runnen. Het is misschien veel leerzamer en karakterbepalend om op eigen benen te staan en werkervaring op te doen dan in loondienst te blijven.
Iedereen kan een eigen bedrijf beginnen, zolang je gedreven bent en focus hebt. Die vaardigheden zijn te leren, als je dan ook nog waarde kunt creëren, financiële waarde, maar ook duurzame en maatschappelijke waarde, ben je al heel wat stappen verder. We willen met Jong Ondernemen ook die kanten van het ondernemerschap voor het voetlicht brengen. Ondernemen is veel meer dan alleen keihard werken voor je eigen bedrijf.
Het klinkt vast allemaal heel aannemelijk en maatschappelijk verantwoord, maar wees doordrongen van de absolute bittere noodzaak. Onze ondernemers zijn belangrijk voor de Nederlandse economie en dragen zorg voor werkgelegenheid, groei, dynamiek en innovatie. Voor mij de reden om me niet aflatend in te zetten voor Jong Ondernemen en om bij onze eigen kinderen het (bloem)zaadje te planten voor ondernemerschap. Als we nu niet snel aan de slag gaan om in Nederland het ondernemerschap te promoten en te ondersteunen vanuit het onderwijs en de overheid zie ik het somber in. Aanhaken of afhaken!
Wil jij ook scholieren en studenten helpen te leren ondernemen? Laat het mij weten, we kunnen je hulp goed gebruiken!