Marktplaats voor tweedehands kleding en oud-25 onder de 25-winnaar (2015) United Wardrobe wordt ingelijfd door zijn Litouws-Nederlandse branchegenoot Vinted. Dat maken beide partijen vandaag bekend. Het in Vilnius gevestigde Vinted neemt 100 procent van de aandelen in United Wardrobe over. De naam ‘United Wardrobe’ verdwijnt volledig en klanten worden vanaf vandaag doorgezet naar de website van Vinted. Wij praten bij met United Wardrobe-medeoprichter Thijs Verheul en Vinted-ondernemer en -CEO Thomas Plantenga.
Thijs, leg eens uit: waarom deze verkoop?
Verheul: ‘Dit is de meest logische stap voor ons. Vinted is echt een prachtig bedrijf. Ik leerde Thomas twee jaar geleden kennen omdat we met iets vergelijkbaars bezig zijn. We gingen drankje doen in Utrecht en er was meteen een supergoede klik. Daarna bleven we een beetje beetje appen, bellen, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat we heel veel overeenkomsten hebben: we werken met dezelfde mensen, we hebben dezelfde visie op duurzaamheid, we scheiden beiden ons bedrijfsafval en hebben zelfs allebei een pingpongtafel op kantoor. Onze beider bedrijven groeien bovendien heel hard. Als we onze krachten bundelen, kunnen we nog zoveel meer doen dan elkaar beconcurreren, dachten we. Na onze eerste vergadering hadden ook Thijs Slijkhuis (ex-CTO, red.) en Sjuul (Berden, ex-CEO, red.) zoiets van: dit zijn de mensen met wie we het samen willen doen, met hen willen we de wereld veroveren.’
Ook niet onbelangrijk lijkt me het feit dat Vinted vorig jaar wel 128 miljoen euro ophaalde. Tegen zo’n speler lijkt het moeilijk op te boksen.
We wilden ons belang niet laten verwateren
Verheul: ‘Wij zijn een ander soort ondernemers dan Vinted. Het is inderdaad een veel grotere partij. Wij draaiden echter positief en we maakten winst. Thijs, Sjuul en ik hadden de meerderheid van de aandelen in handen en wilden niet het risico lopen ons belang weer te laten verwateren. We waren heel tevreden over hoe we draaiden en hadden geen middelen nodig om door te gaan.’
Plantenga: ‘Dit is zo’n grote groeimarkt. We groeiden allebei heel hard en dit is dan ook niet een soort opgeefactie. Het was gewoon veel logischer om dit samen te doen. Dat is ook exact de reden waarom dit voor ons heel logisch is. We proberen tweedehands kleding zo snel mogelijk de norm te maken. Dat gaat heel goed, maar onze grootste bottleneck was het team. We willen een groter team hebben om meer dingen tegelijkertijd te kunnen doen. We waren erg onder de indruk van wat United Wardrobe gedaan had in Nederland. Het innovatieve, ondernemende karakter van het team zal ontzettend veel waarde toevoegen voor Vinted, denken we. Als je bovendien niet twee, maar één app hebt waar je tweedehands kleding kan vinden, is dat makkelijker voor klanten. Door die schaalgrootte, kunnen wij de gebruiker dan ook een lagere commissie vragen.’
Lees ook: Deze Nederlandse CEO redde een marktplaats uit Litouwen van de ondergang, en haalt nu 50 miljoen op
Vinted heeft, voor zover wij weten, 25 miljoen gebruikers en is gewaardeerd op meer dan een miljard euro. United Wardrobe heeft er 4 miljoen. Betekent dit dat United Wardrobe omgerekend 160 miljoen euro waard is?
Plantenga: ‘We hebben inmiddels 30 miljoen gebruikers.’
Verheul: ‘We hebben er expliciet voor gekozen om de waardering niet te delen, want het kan concurrentiegevoelig zijn. We zitten in een gigantische groeimarkt, die van tweedehands mode. Iedereen wil een stukje van de taart hebben, van Zalando tot Tommy Hillfiger.’
De waardering willen jullie niet naar buiten brengen, maar wat kostte de overname nou precies?
Ik dacht: mijn ouders zullen trots zijn
Verheul: ‘Het was prijzig (lacht). Vooral veel opportunity costs, als je kijkt naar wat alle advocaten en boekhouders kostten. De financiële details kunnen we je niet vertellen. Wel kan ik je iets vertellen over wat het met mij deed. Ik ben 28 jaar en dacht: als ik deze deal kan draaien, ben ik zo verschrikkelijk trots op mezelf en zijn mijn ouders zó ontzettend trots. In plaats van elkaar te bevechten, kunnen we Vinted dan twintig, dertig keer groter maken in Nederland en kunnen we het bedrijf helpen over de hele wereld op te schalen. Let’s go for it, weet je. Ik heb de afgelopen acht jaar zoveel tijd in United Wardrobe gestoken. Om dan deze deal te kunnen doen, maakt me zo gelukkig. Met zijn allen Vinted groter maken, dat gaat zeker lukken. Ik weet nu al dat mijn Vinted-aandelen zoveel meer waard zullen zijn over twee tot drie jaar. het was echt een no-brainer voor ons team om deze deal te sluiten.’
Vinted neemt 100 procent van de aandelen in United Wardrobe over, dus ook het minderheidsbelang dat durfinvesteerder Peak Capital in 2017 voor 1 miljoen euro in de startup nam. Vinted geeft een klein deel van de aandelen weg aan de medewerkers van het overgenomen bedrijf. Zij krijgen, net als alle al bestaande werknemers van Vinted, een aandelenpakket bij het bedrijf. Door voor aandelenparticipatie te kiezen, hoopt Plantenga zijn medewerkers ‘voor de lange termijn’ aan zich te binden.
Vinted neemt al jullie aandelen in United Wardrobe over, Thijs. Jullie zullen dus nu wel miljonair zijn.
Verheul: ‘Op papier was ik al miljonair. De deal die we in 2017 sloten, maakte mij op papier natuurlijk ook al miljonair.’
Op papier, ja, maar nu écht.
Plantenga grijpt in: ‘Ik denk dat het beter is om het hierbij te houden. Thijs en zijn mede-oprichters hebben een goede deal gemaakt en de exacte details willen we liever niet naar buiten brengen.’
Verheul: ‘Al onze aandeelhouders zijn superblij hiermee.’
Slijkhuis en Berden zullen bij Vinted aan de slag blijven, maar Verheul vertelt dat hij na 31 januari af zal zwaaien bij het bedrijf van Plantenga. ‘Daarna ga ik weer een nieuwe onderneming starten. Ik ga weer van de bodem naar de top werken. Dat is wat ik het allerleukst vind. Dat firestarten, van nul naar één gaan: daar ligt mijn waarde. Voor mij is dit dus een gigantisch mooie kans om straks met misschien wel weer een nieuwe unicorn aan de slag te gaan.’
Welke kant zal het opgaan, denk je?
Ik hoef nu niet meer iedere euro om te draaien
Verheul: ‘Sowieso wordt het weer iets in de it. Ik ben als een vis in het water als het gaat om het laten schalen van websites en apps. Ik heb hiervoor veel connecties gelegd en heb gezien hoe het nou echt is om geld op te halen, een bedrijf te laten groeien en een goed team te bouwen. Dat wil ik gewoon weer gaan doen, maar dan ditmaal als het ware niet in een Ford Focus die bijna uit elkaar valt, maar in een mooie Duitse auto. Niet dat ik dat ga kopen, want ik ben helemaal niet zo van de grote auto’s, maar wat ik bedoel te zeggen: met United Wardrobe was het altijd maar weer superveel persoonlijk risico lopen. Ik woon nu nog steeds op een zolderkamertje en slaap op een simpele lattenbodem. Iedere euro moest ik omdraaien en nu kan het gewoon wat fijner, rustiger en met veel meer kennis.’
Wordt het weer iets in de duurzaamheidshoek?
Verheul: ‘Bij de lancering in 2021 zul je zien dat duurzaamheid altijd een rode draad in mijn carrière zal zijn.’
Thomas, tot slot: jullie hebben in Nederland ook nog The Next Closet als branchegenoot. Staat dit bedrijf ook nog op je overnamelijstje?
Plantenga: ‘We kennen de mensen van The Next Closet. Zij zitten echt in een andere hoek, in een duurder segment. Daar ligt onze focus op dit moment niet. We zien hen als partner in onze missie om van tweedehands een eerste keuze te maken.’