Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 trends waar je als webwinkel in 2020 mee aan de slag moet

De platformeconomie blijft groeien en klantcontact wordt persoonlijker. Dat zijn een paar van de trends waar ondernemers met een webwinkel in 2020 mee te maken krijgen.

Het jaar is bijna om. Dat betekent dat de trendlijstjes weer tevoorschijn getoverd worden. Op ieder platform vind je uiteenlopende trends, met de mooiste vaktermen. Maar wat zijn nu de belangrijkste trends waar jij rekening mee dient te houden mee aan de slag moet? Op basis van het uitgebreide programma van de Webwinkel Vakdagen zetten we de belangrijkste trends op een rij.

1. Platforms blijven groeien

De platformeconomie blijft maar groeien. Het is een trend die al jaren op het lijstje staat van trendwatchers. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat het allang geen trend meer is maar eerder een ontwikkeling, iets wat onomkeerbaar is. Een platform bestaat uit een online ruimte waar (r)etailers hun producten kunnen aanbieden en consumenten een keuze hebben uit verschillende producten en diensten. Denk hierbij aan bol.com, Marktplaats, Amazon, Uber, Airbnb rn Thuisbezorgt. Stuk voor stuk faciliteren zij een online omgeving waar consumenten en bedrijven samenkomen. 

Er wordt geroepen dat in Nederland uiteindelijk nog maar twee platforms overblijven. Welke dat zijn, is nog de vraag. We zien in ieder geval dat platforms steeds belangrijker worden in het digitale landschap. Denk aan een Marktplaats, of Alibaba. Namens Marktplaats zal CEO Annemarie Buitelaar een keynote over onder andere Marktplaats als platform verzorgen. Als afgezant van Alibaba zal Jack Peters (Business Development Director) het over de reshaping of commerce gaan hebben

Een belangrijk aspect voor een bedrijf is zichtbaarheid. Want ook al sta je met je digitale kraam op bijvoorbeeld Amazon, hoe zorg je ervoor dat online shoppers ook langs jouw pagina komen? Daar kan Marco Coninx, oprichter van VE (Verover Europa) alles over vertellen. Hij is Amazon-expert en auteur en helpt webshops succesvol te zijn op dit platform. Tijdens zijn lezing op de Webwinkel Vakdagen vertelt hij alles over hoe je op een ogenschijnlijk eenvoudige manier meer dan 10 procent conversieratio behaalt op Amazon. 

2. Praten met een bot

Conversational commerce is iets wat steeds belangrijker wordt in e-commerce. Dit faciliteert namelijk in klantcontact via de voor hen bekende messaging apps. Dit zorgt voor een verhoogde engagement en een verregaande personalisatie.

Klanten raken steeds meer gewend aan het hebben van interactie met bedrijven, via chat apps, qr-codes of chatbots. Het draait hierbij om direct contact, ofwel met een persoon of een bot. Het verschil maakt niet veel meer uit: mensen praten even makkelijk tegen beide opties. Want waar het om draait is klantgemak, snelheid en personalisatie.

In China zijn ze al enorm ver met dit principe. Daar wordt niet alleen gecommuniceerd via een messaging tool, in het geval van China is dat WeChat, maar daar worden ook beslissingen genomen via de chat tool. Zo kan je via WeChat je vliegticket boeken en betalen, allemaal door middel van een vingerafdruk. In Nederlands is het bedrijf CM daar heel ver in. Zij faciliteren in conversational commerce en leggen tijdens de Webwinkel Vakdagen uit hoe jouw bedrijf aan marge kan winnen door er ook gebruik van de maken.

Welke keuzes maak je als bedrijf wanneer je een virtuele assistent wil inschakelen? En hoe en via welk kanaal ga je het inzetten? Deze reis heeft de ANWB ook al eens doorlopen. Margot van Leeuwen-van der Weide, Customer Experience, en Carolina van de Hoven, Business Owner Service en Chatbot, zullen hun ervaringen delen tijdens de Webwinkel Vakdagen.

3. Weg met de massa

De tijd van massacommunicatie is voorbij. Geen eenheidsworst meer, maar gepersonaliseerde berichten. Iedereen vindt het namelijk fijn om persoonlijk aangesproken te worden en zich niet onderdeel van een grijze massa te voelen. Tegenwoordig is iedereen uniek en daar moet je als e-commerce bedrijf rekening mee houden. Je wil namelijk dat klanten zich gaan binden en dat lukt alleen maar als ze zich betrokken voelen. 

Data en AI kunnen hier enorm bij helpen. Door data die mensen achterlaten kan een AI gevoed worden om gepersonaliseerde adds te sturen of communicatie op te zetten met de beoogde klant. Laat zien dat je weet wat jouw potentiële klant wil.

Oud nieuws? Misschien, maar toch merken we dat er nog veel te halen valt. Zo kan content verregaand gepersonaliseerd worden met behulp van AI. Dat merkt Randstad en dat resulteert in een stijging van 18 procent in conversie. Wesley Connor gaat je daar tijdens zijn lezing op de Webwinkel Vakdagen alles over vertellen. 

De klant staat centraal

Wat we uit deze trends kunnen opmaken is dat de klant centraal staat (alweer). Dit is misschien wel de allerbelangrijkste trend, of meer een beweging, van allemaal en het wordt mede mogelijk gemaakt door de technologische ontwikkelingen. Hierdoor komen bedrijven en klanten dichter tot elkaar en weten de bedrijven steeds beter wat de klant wil en krijgt de klant op zijn of haar beurt de beste en snelste service. 

Tijdens we Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni krijgen deze trends volop vorm op de vloer, zowel door exposanten als door de vele lezingen die worden gehouden. Geïnteresseerd? Registreer je dan nu gratis.