Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Getest: de VanMoof Electrified S

Ontegenzeggelijk fraai, de nieuwste elektrische VanMoof. En de Electrified S zit met zijn slimme slot en bijbehorende app ook barstensvol innovatieve trucs. Maar rijdt hij ook een beetje? Sprout ging uit fietsen.

vanmoof electrified s
Foto: VanMoof

Black Beauty in da house: de Sprout-redactie was zo nieuwsgierig naar de nieuwste VanMoof, dat we opperfietsenmaker Taco Carlier maar eens naar de bekende weg hebben gevraagd. En daar staat hij dan: een van grote afstand als VanMoof herkenbare stadsfiets, matzwart gespoten. Dik Big Apple rubber van Schwalbe om de velgen, robuuste spatborden erboven en twee schijfremmen voor het strakkere remwerk. Tot zover weinig nieuws.

Strak als de oerversie

Of toch wel: de voornaaf van de zwarte logé is voorzien van een 250 watt elektromotor. Knap hoe VanMoof de bijbehorende batterij (capaciteit 418 Wh, een stuk meer dan de oorspronkelijke Electrified) en kabelbrij heeft weggewerkt om zijn model bijna net zo strak te houden als de oerversie.

In de bovenbuis van het oversized aluminium frame zijn niet alleen de waanzinnig heldere ledkoplamp en het hufterproof achterlicht gemonteerd, de Electrified S verraadt door een ovalen display van een centimetertje of 8 in doorsnee dat hij geen doorsnee VanMoof is. En, heel knap: ondanks alle elektrohandel is het gewicht onder de 19 kilo gebleven.

Touchscreen

Via het touchschermpje kies je de mate van ondersteuning die de fiets moet bieden – standje 1 tot en met standje 4, goed voor steun tot 25 kilometer per uur, en zelfs 32 km/u als je hem via de app in de Amerikaanse stand zet – en het geeft ook de snelheid en de accucapaciteit weer, zij het erg summier.

De actieradius lees je er niet van af, maar beloofd wordt 120 kilometer in standje 1 en 50 kilometer in ons favoriete standje 4. Na de eerste 20 kilometer hadden we nog 66 procent accucapaciteit over, dus dat klinkt bemoedigend. Een volle lading vergt 6 uur aan het stopcontact, dat in de buurt van de fiets zal moeten zitten – de accu is niet afneembaar.

Smartbike

De leukste gimmick bevindt zich in dezelfde buis, ter hoogte van het zadel: daar zit het gat voor het kettingslot. Een sleutel zul je tevergeefs zoeken, want de VanMoof doet het zonder. Come again? Nee, echt: je slaat de ketting om een vast object, prikt het uiteinde ervan in het frame en de boel zit vast.

Kom je in de buurt van je fiets, dan springt de Electrified S automatisch aan. Eén vinger op het digitale touchpad dashboard is vervolgens genoeg om het slot te openen. Dat kan ook met de app (natuurlijk is daar een app voor!) of met de bijgeleverde afstandsbediening, een druppel die aan je sleutelbos zou kunnen hangen.

Afkloppen, maar het werkte de afgelopen dagen prima. VanMoof is vastbesloten om het leven van dieven te verzieken met zijn Smartbike. Er zit namelijk niet alleen een onmogelijk frameslot aan de fiets, de fiets laat via gps ook weten waar hij zich bevindt. Voor de avontuurlijke eigenaren die benieuwd zijn waar hun karretje in de handel weer opduikt, of liever voor de politie die – zeker in Amsterdam – af en toe wat bewijs nodig heeft om een malafide fietswinkel te kunnen sluiten.

Goed bedacht, en misschien werkt het in andere landen afdoende, maar in Amsterdam geeft het slotsysteem nog niet voldoende vertrouwen om de Electrified een nacht buiten te laten staan. Wij weten dat gps de fiets vindbaar maakt maar weten de professionelere fietsendieven dat ook? Wij wachten af tot de statistieken uitwijzen dat de Electrified echt criminelen op een afstand houdt. Het slot berg je overigens op in een mooi en handig foudraaltje onder in het frame, wat gekletter en lakbeschadigingen voorkomt. Goed gevonden.

Rijdt als een VanMoof

Hoe de Electrified S rijdt, is natuurlijk de hamvraag. In beginsel als een gewone VanMoof. Dat betekent een min of meer sportieve zit, waarbij je nogal zwaar leunt op het stuur. Doordat de handgrepen standaard niet echt dik zijn, worden je handen en polsen behoorlijk belast, zonder dat de zitpositie echt is aan te passen. Daarbij komt dat het stijve aluminium frame, zeker als de banden helemaal op druk zijn, ronduit onbarmhartig omgaat met alle hobbels in de stad.

Maar de VanMoof lijkt ook niet gemaakt voor fietsers die een ontspannen tochtje willen maken. Dit is een stadsracer die je snel, efficiënt en in stijl van A naar B sleurt. Want de Electrified gaat als de brandweer, zodra je de trapas in beweging zet. Een rotatiesensor laat de motor dan bijspringen – helaas houdt hij geen rekening met de gebruikte pedaalkracht, zodat het vooral aan/uit is wat de ondersteuning betreft. Dat kan subtieler, met een krachtsensor.

Powerboost

Bij elk stoplicht biedt een pretknopje links op het stuur een ‘powerboost’, waardoor de naafmotor even 350 watt vermogen levert. De automatische SRAM tweeversnellingsnaaf schakelt bij 18 kilometer per uur. Dat is aan de hoge kant, waardoor je vaak in een hoog tempo peddelt, om tussen twee stoplichten later dan je lief is naar het relaxte verzet over te gaan. Wij zouden liever een single speed hebben, of verzetten die je handmatig verstelt. Op de mechanische schijfremmen is dan weer helemaal niets aan te merken, ook in de stromende regen stonden we goed gedoseerd en met weinig kracht snel genoeg stil.

X-factor

De Electrified S was de afgelopen maanden niet eens gek geprijsd, als early bird aanbieding van 2.498 euro. Die is nét afgelopen, dus je zult nu minimaal 2.798 euro moeten aftikken voor de standaardversie. Veel meer dan een (lelijke!) Sparta, maar ook een stuk minder dan de Zwitserse Stromer ST2, de speed pedelec die tot 45 km/u ondersteuning biedt en al jaren is uitgerust met gps en in het frame geïntegreerde accu – voor 6.500 euro.

Toegegeven, in deze prijsklasse zul je gewone speed pedelecs vinden. Maar de VanMoof is een bijzondere e-bike. Hij is de mooiste, hij is robuuster (zonder dat alle onderdelen van fijnproeverskwaliteit zijn) en hij is innovatief. Wie kan leven met zijn stugge karakter, valt als een blok voor zijn X-factor.