Wat is WeMarket?
WeMarket is een internationale, members-only marktplaats waar bedrijven onderling hun producten verhandelen met distributeurs, groothandelaren, retailers en opkopers. De startup wil een oplossing bieden voor een probleem dan veel inkopers en verkopers kennen: hoe raak je overtollige voorraad kwijt? En hoe vind je als lokaal bedrijf snel internationale resellers? De oplossing van WeMarket is het zoveel mogelijk digitaliseren van die traditionele goederenstroom. WeMarket heeft “een horizontaal bedrijfsmodel”, maar richt zich vooralsnog op consumentenproducten als mode en elektronica.
Bij B2B-handel moeten partijen elkaar kunnen vertrouwen; zomaar samenwerken met een afnemer is er niet bij, want cowboys en oplichters liggen altijd op de loer. Om de betrouwbaarheid van kopers en verkopers inzichtelijk te maken wordt er samengewerkt met dienstverleners als Dun & Bradstreet (kredietscores), IDchecker (identiteitscontrole) SGS (kwaliteitscontrole) en Bird & Bird (commerciële contracten).
Deelnemende bedrijven bouwen daarnaast een “WeMarket Karma”-score op. Die is gebaseerd op 25 variabelen zoals gebruikersbeoordelingen, creditrating, een al dan niet gekoppeld Linkedprofiel, het aantal keer dat een gebruiker inlogt, hoeveel contactverzoeken hij krijgt en de snelheid van zijn reacties. Op die manier wordt het traditionele systeem van beursbezoeken, vliegtuigtrips, bellen en e-mailen grotendeels overbodig gemaakt.
B2B-trading zat tot nu toe in een pre-internettijdperk
De startup wil e-commerce-technieken die op consumentengebied al lang gemeengoed zijn naar de B2B-sector brengen. “B2B-trading zat tot nu toe in een pre-internettijdperk”, zegt Van den Broek. Terwijl ze richting de consument al wel gewend zijn om online te verkopen. Net als WeTransfer probeert WeMarket uit te blinken in eenvoud en met een strak design. Dat is gelijk een van de manieren waarmee WeMarket zich onderscheidt van concurrenten als Alibaba en Amazon.
Wie zitten er achter?
Oprichter van WeTransfer Bas Beerens is de bedenker van het concept, en is daarnaast de (enige) geldschieter. De dagelijkse leiding is in handen van Chief Commercial Officer Gijs van den Broek, CFO Patrick Steenkist, COO Richard Pijpe, CPO Martijn Meeuwesen en Chief Strategy & Innovation Officer Adriaan Trouwee. Het WeTransfer-dna blijkt onder meer uit het feit dat Pijpe en Meeuwesen in het verleden werkten bij OY Communications. Dat is ook de plek waar Bas Beerens WeTransfer, bekend van boegbeeld Nalden, bedacht.
Wie zitten op WeMarket te wachten?
Aan de ene kant zijn er grote partijen als T-Mobile en Philips, die vaak van een bepaald product in het ene land veel voorraad overhouden en die dit nu via WeMarket kunnen verhandelen in een ander land. Kleinere bedrijven, zoals Senz Umbrellas, krijgen – voor zover zij dat nog niet hadden – toegang tot een internationale markt van distributeurs en retailers.
Veel bedrijven lopen volgens WeMarket omzet mis doordat het overzicht rondom vraag en aanbod ontbreekt. Handel wordt daarbij belemmerd door moeilijke identificatieprocedures van zakenpartners, kredietanalyses of douaneformaliteiten. Jaarlijks gaat er naar schatting meer dan 1,75 biljoen dollar verloren als gevolg van een mismatch in voorraden. Denk aan voorraadoverschotten en -tekorten en retourzendingen.
Wat is het verdienmodel?
Het is echt een volumespel
Een jaarlijks abonnement van 500 dollar. Over transacties, of voor het aanbieden van producten, wordt geen fee geheven. “Het is echt een volumespel”, zegt Van den Broek. Zijn verwachting is dat in het kielzog van grote merken zoals Philips ook grote hoeveelheden buyers hun toevlucht zullen nemen tot het platform. “100 nieuwe suppliers kan zomaar 10.000 nieuwe buyers betekenen.”
Hoe ver is WeMarket?
Na 2,5 jaar voorbereiding ging de dienst vandaag officieel live, met een reeks van 30 eerste members waaronder Philips, T-Mobile, Gaastra en Gsus. Nog eens 100 bedrijven hebben volgens Van den Broek toegezegd de komende week ook lid te worden. In aanloop naar de lancering is het WeMarket-team uitgebreid tot 20 man.
Van den Broek: “De komende weken zullen we aanvullende servicepartners live zetten, onder meer op het gebied van logistiek, kwaliteit, betaalsystemen en commerciële contracten.” Daarmee wordt het voor relatief kleine bedrijven laagdrempelig om deals te sluiten in het buitenland. Over die diensten verdient WeMarket overigens geen geld. Sterker nog, Van den Broek mikt erop dat WeMarket op den duur voor zoveel volume kan zorgen voor die partners dat de prijzen voor gebruikers omlaag zouden kunnen.
De startup verwacht dat zijn leden medio 2016 bij elkaar ruim 500 miljoen dollar aan handel zullen omzetten. Binnen enkele jaren moeten er minstens 1 miljoen leden aan boord zijn. Dat lijkt veel, zegt Van den Broek, maar het is nog altijd maar een fractie op een totaal van ongeveer 175 miljoen bedrijven wereldwijd.
Nog geld nodig?
Vooralsnog niet. Dankzij een kapitaalinjectie van Beerens is WeMarket op dit moment volledig met eigen geld gefinancierd. Wat Van den Broek betreft blijft dat voorlopig ook zo. “Omdat we WeMarket daardoor in de markt kunnen zetten zoals we dat zelf willen.”