Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemers zagen bij Unilever dat vrachtvervoer veel efficiënter kan

Vul de lege ruimte van transporteurs en je hebt minder vrachtwagens op de weg, minder CO2 uitstoot, minder files en minder kosten. Startup van de week Synple wil het mogelijk maken.

Wat is Synple?

Als je er even bij stil staat, dan zijn het bizarre getallen. Zo’n 25 procent van alle vrachtwagens op de weg rijdt leeg rond. En een kwart van de vrachtwagens die wél een lading hebben, is niet volledig gevuld. Dat kan wel wat efficiënter, vinden de oprichters van Synple. Een nieuw digitaal platform moet deze problematiek gaan aanpakken.

Lees ook: Geen lege vrachtwagens meer dankzij Quicargo

Medeoprichter Roderick Rodenburg: ”Wij hebben slimme technologie ontwikkeld die kan herkennen wanneer een vrachtwagen leeg de weg op dreigt te gaan. Op dat moment zoekt het systeem naar orders van een andere transporteur die in de lege ruimte passen. Zodra een passende order is gevonden, kan die met één druk op de knop worden uitgewisseld.”

Synple legt de netwerken van transporteurs over elkaar heen, waardoor de lege ruimte direct zichtbaar wordt. Transporteurs helpen elkaar zo om met vollere vrachtwagens de weg op te gaan. Op die manier bespaart de transportsector flink wat dieselkosten en gaat de CO2-uitstoot fors omlaag, zo luidt het bedrijfsverhaal.

Wie zitten erachter?

De oprichters van Synple kennen elkaar van hun gezamenlijke tijd bij Unilever. Roderick Rodenburg (38, foto 6e links) zou je een echte supply chain-expert kunnen noemen. Zo heeft hij meerdere functies gehad op het gebied van planning en logistiek. Zijn compagnon Machiel Resink (38, foto 3e links) is de financiële man die eerder ervaring opdeed binnen de marketing, sales en supply chain afdelingen van Unilever. Het was dan ook op de werkvloer van deze Hollandse multinational waren jaren geleden het idee werd geboren.

“Door logistieke samenwerking werden daar al enorme besparingen behaald. Als dit binnen één bedrijf werkt, waarom zou het dan niet werken tussen bedrijven onderling?” zegt Rodenburg. “In eerste instantie zijn we van start gegaan met een project voor grote opdrachtgevers als Unilever, Refresco en SCA én hun transporteurs. De conclusie was al snel dat het project verder moest met de transporteurs, maar zonder de opdrachtgevers. Zij spelen eigenlijk geen rol in dit vraagstuk.”

Wie zitten er op te wachten?

In de eerste plaats zijn dat de wegtransporteurs. Lege of deels lege vrachtwagens kosten geld. Met name het lokale vervoer is erg inefficiënt. Dat leidt tot onnodige belasting van de wegen, filedruk, CO2-uitstoot en vooral ook te hoge kosten voor de transporteurs. “Synple maakt ongebruikte capaciteit zichtbaar en we zorgen ervoor dat die ruimte ook echt ingezet kan worden. Daardoor kunnen onze klanten meer vervoeren met minder wagens”, is de overtuiging van de oprichters. Maar, Synple is niet de enige partij die lege ruimte in de transportsector probeert te vullen.

In de Verenigde Staten bijvoorbeeld timmert UberFreight flink aan de weg en in Europa is het in Nederland gevestigde Quicargo actief met een vergelijkbaar model. Toch ziet Rodenburg een essentieel verschil: “De grote crux is dat wij transporteurs onderling met elkaar laten samenwerken. Andere partijen brengen vraag en aanbod bij elkaar op basis van de laagste prijs. Wij kijken alleen naar de transport-kant, waardoor het voordeel ook echt bij de transporteurs komt te liggen”.  

Hoever is de ontwikkeling?

Synple is begonnen met het bouwen van een pilot platform. Dat is gebruikt bij projecten in twee sectoren. Aan de ene kant heeft het bedrijf ervaring opgedaan bij zwaar transport – denk aan grote machines en constructies – en aan de andere kant ging het om consumentengoederen die op een pallet vervoerd worden. Zogeheten Fast Moving Consumer Goods. Alle learnings uit deze pilotprojecten zijn verwerkt in het huidige platform, dat volgens Rodenburg nu helemaal in de startblokken staat om de markt te gaan veroveren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Synple werkt volgens het Software as a Service (SaaS)-principe. Dat betekent dat transporteurs via een webapplicatie gebruik kunnen maken van het systeem. Per succesvolle match betaalt de transporteur dan een vast bedrag beginnend bij enkele euro’s. Hoe meer deals, hoe lager de prijs wordt. 

Nog geld nodig?

Onlangs heeft Synple een investering mogen ontvangen van het Mainport Innovation Fund en Newion Investments. Daarmee verwachten ze snel te kunnen groeien, maar met het oog op internationale expansie willen de ondernemers volgend jaar alweer de volgende investeringsronde gaan opzetten.