Wat is Iron Roots?
Sportkleding zonder plastic. De shirts (meer kledingsoorten volgen binnenkort) worden gemaakt van plantaardige materialen zoals hennep en eucalyptus. Daarmee onderscheidt de startup van Erik de Groot, Ashkan Hashemzadeh en Stefan Boerkamp zich bewust van gangbare sportmerken, inclusief merken die zich groen voordoen door in te zetten op het gebruik van gerecycled plastic.
Momenteel bestaat zo’n 95 procent van alle sportkleding uit plastic (60 procent voor alle soorten kledng). Het materiaal – al dan niet onder de noemer acryl of polyamide – is goedkoop en makkelijk te bewerken, maar belandt in de vorm van microplastics in de natuur. Per wasbeurt laat een plastic sportshirt ongeveer 10.000 microdeeltjes los, die niet worden opgevangen door de filter van een wasmachine. Ook waterzuiveringsinstallaties houden lang niet alles tegen.
Daarom heeft plastic, gerecycled of niet, niks te zoeken in kleding, vindt Iron Roots. “Grote sportmerken zetten in op gerecycled plastic, maar daar los je qua microplastics niks mee op”, zegt De Groot. “Dan ben je eigenlijk het probleem vooruit aan het schuiven.”
Duurzaamheid betekent ook dat je kleding maakt die lang meegaat, zegt De Groot, met stoffen van goede kwaliteit. “Als mensen kleding weggooien is vaak niet omdat het kapot is, maar omdat ze het niet meer willen, omdat het niet meer trendy is. Onze filosofie is dat we niet met die trends meegaan, maar producten maken die over een paar jaar nog steeds in de kast liggen en gedragen worden. We willen tijdloze kleding maken.”
Wie zitten erachter?
Erik de Groot, Ashkan Hashemzadeh en Stefan Boerkamp zijn drie sportvrienden. Tijdens het hardlopen, fitnessen en boksen raakten ze met elkaar aan de praat over shirts die ze te vaak moesten weggooien omdat er geurtjes in bleven zitten, en die als kunststof product de nodige statische lading veroorzaakten.
Drie jaar geleden lazen de drie voor het eerst onderzoeken die beschreven hoeveel microplastics er in de natuur belanden. Als die cijfers kloppen, dan moet er iets veranderen, besloten zij. De Groot: “We konden geen alternatieven vinden, en besloten het dan maar zelf te gaan maken.” Na anderhalf jaar praten met experts, naailessen en fabrieken bezoeken lanceerden de ondernemers anderhalf jaar geleden hun eerste shirts.
We gingen er met een schone lei in
Dat de drie als studenten Sustainable Studies (De Groot), Design Academy (Boerkam) en Bestuurskunde (Hashemzadeh) geen achtergrond hadden in de kledingwereld, had ook voordelen, zegt De Groot. “We gingen er met een schone lei in, zonder veel vooroordelen over hoe het werkt. Als buitenstaander zit je niet vast in de structuren die er zijn.”
Wie zitten erop te wachten?
Iron Roots richt zich nu vooral op outdoor-sporters zoals hardlopers, freerunners en hikers. Mensen met gemiddeld wat meer affiniteit voor de natuur, legt De Groot uit. Maar de kleding van het merk leent zich ook prima voor fitness, benadrukt hij. “Het is voor alle mensen die op zoek zijn naar een alternatief voor plastic.”
Wij hebben een beter alternatief
Met duurzaamheid als pitch moet je voorkomen dat je belerend overkomt, beseft De Groot. “Wij proberen het van de positieve kant te bekijken. We wisten zelf ook niet precies wat er aan de hand was, en snappen heel goed dat je die andere kleding kiest. Maar wij hebben een beter alternatief.”
Hoever is Iron Roots?
De collectie van Iron Roots (shirts voor mannen en vrouwen) wordt volgende maand uitgebreid met joggingbroeken en hoodies, later gevolgd door korte broeken De shirts liggen nu in drie winkels, waaronder Productpine, de nieuwe winkel voor Nederlandse hardware-merken die vorig jaar open ging in Amsterdam.
Genoeg werk aan de winkel: dit jaar wil de startup in 40 verkooppunten liggen. De Groot: “We hebben een lijst met winkels, daar gaan we langs om ons verhaal te vertellen.” Dit jaar wil Iron Roots de eerste verkopen over de grens doen, waaronder Duitsland.
Wat is het businessmodel?
Ondanks de zoektocht naar winkels blijft het verkopen via de eigen website voorlopig het speerpunt, zegt De Groot. “Dan weet je hoe de klantreis eruit ziet, hoe mensen bij je langskomen en welke producten ze bekijken. Maar mensen willen kleding, zeker een nieuw soort product als dat van ons, vaak wel eerst passen. We zien dat mensen die in een winkel kopen, vaak daarna bij ons online bestellen.“
Nog geld nodig?
Met een bescheiden crowdfundingcampagne van iets minder dan 70.000 euro en de inkomsten uit lopende verkopen kan Iron Roots voorlopig vooruit. Tegen het einde van dit jaar, wanneer de startup zijn eerste stappen in het buitenland heeft gezet, moet er mogelijk wel een grotere stap worden gezet qua financiering.